Gå til innhold

139 stekepanne og gjerne

Anbefalte innlegg

Får "gjerne" til å bli "ratt", og det skjønner jeg ikke. Og på stekepanne "endeholde" midt i ordet. Kan det være riktig? Er ferdig med kryssordet eventuelt, ellers blir det visking.

Men når jeg slår opp i bokmålsordboka her på nettet, med ordet ratt, så får jeg opp noe som kan stemme med "gjerne". Men den betydningen av ordet ratt har jeg aldri hørt før, så hvilken dialekt er det?

Innlegg redigert. (11-17-08 13:56)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7153-139-stekepanne-og-gjerne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får "gjerne" til å bli "ratt", og det skjønner jeg ikke. Og på stekepanne "endeholde" midt i ordet. Kan det være riktig? Er ferdig med kryssordet eventuelt, ellers blir det visking.

Men når jeg slår opp i bokmålsordboka her på nettet, med ordet ratt, så får jeg opp noe som kan stemme med "gjerne". Men den betydningen av ordet ratt har jeg aldri hørt før, så hvilken dialekt er det?

Innlegg redigert. (11-17-08 13:56)

Jeg tar meg ratt ut en tur i morgen også! Og siden Amanda og jeg ikke bor i samme landsdel, er nok ordet ganske vanlig både her og der. Men jeg kan også bruke det i en nokså negativ betydning: F. eks hvis noen kommer og sier: Nå slutter jeg på skolen, for jeg gidder ikke mer. Da kan jeg svare: Ja, det gjør du ratt, og da mener jeg at jeg ikke er enig i at han/hun skal slutte.

Annonse

Jeg tar meg ratt ut en tur i morgen også! Og siden Amanda og jeg ikke bor i samme landsdel, er nok ordet ganske vanlig både her og der. Men jeg kan også bruke det i en nokså negativ betydning: F. eks hvis noen kommer og sier: Nå slutter jeg på skolen, for jeg gidder ikke mer. Da kan jeg svare: Ja, det gjør du ratt, og da mener jeg at jeg ikke er enig i at han/hun skal slutte.

Nei, Ryanne, ratt inngår nok ikke i min bergenske dagligtale, men jeg jo hørt det, og så passet det så godt akkurat her. Synes at dialektord er et morsomt og spennende tema.

Ok, Amanda, da fikk jeg vite det. Jeg synes også dialekter er innmari spennende. Har lært av en bergenser hva et åder er. Hadde aldri hørt det før.

Og mens vi venter på onsdagskryssordet kan du jo lure på hva en fadduk og en bøyle er. Hilsen et åder

Innrømmer at jeg ikke har peiling, Amanda! En bøyle vet jeg jo vanligvis hva er, men du har sikkert en annen betydning, du. Og hvis du ikke sier det, er du er virkelig et åder. :-)

Annonse

Jeg har googlet litt, og der fant jeg høgte=høyeste, og morsomt nok at øksle er å formere seg. På folkeskolen hadde vi noen riktige knisetimer som faktisk het økslingslære! Er jeg på rett spor?

Prøv denne siden: http://theadalle.wordpress.com/2007/11/06/100-bergenske-ord-og-uttrykk-hvor-mange-klarer-du/

Innlegg redigert. (11-18-08 21:03)

Jeg har googlet litt, og der fant jeg høgte=høyeste, og morsomt nok at øksle er å formere seg. På folkeskolen hadde vi noen riktige knisetimer som faktisk het økslingslære! Er jeg på rett spor?

Prøv denne siden: http://theadalle.wordpress.com/2007/11/06/100-bergenske-ord-og-uttrykk-hvor-mange-klarer-du/

Innlegg redigert. (11-18-08 21:03)

.....mrsmt....!

I lokalavisa "Valdres" er det en fast spalte med ord og uttrykk på "Valdresmål", og dagens var følgende:

"Ein sett": Du set ein sett når du skal brenne til jul. Då får mø nokon gode drøpa te rakfisken".

(Det skulle vel være unødvendig å tilføye at det var innsendt av en anonym øystreslidring!)

Innlegg redigert. (11-18-08 22:50)

En sats altså, Olav.

Husker forøvring en forestilling med Tomas Von Brømsen. Han snakket om Norge som det lange, rare landet hvor mang skifter dialekt for hver 50. meter. Litt overdrevet, men det er noe i det. Selv har jeg slektninger i Valle i Setesdal - ikke alltid like lett å forstå dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...