Gå til innhold

Geit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei geit er også et redskap som brukes til tømmerkjøring med hest. Geita er foran og bukken er bundet til geita med en kjetting. Tømmerstokkene legges over begge. En slik doning følger terrenget fint i skogen

Skrevet

Sorry, omvendt kamerat! Bukken er foran og der blir stokkene festet på en bjelke som kan dreies rundt en akse. Man bruker jernkjetting og bjørn til dette. Litt lenger bak kommer "geita" som best kan sammenlignes med en liten kjelke. Der festes den bakre delen av tømmerstokkene slik at denne delen føger etter når hesten må svinge for å unngå hindringer under veis. Man kan best sammenligne denne doningen med en semitrailer.

Ved "lunning", dvs frakting av tømmerstokker over kortere avstander, brukte man bare "bukken". Da slepte endene av tømmerstokkene i snøen bak bukken, men dette var likevel en smidig transport i ulendt terreng.

Innlegg redigert. (08-18-08 00:37)

Skrevet

Du har selvfølgelig rett. Bukken er først. Jeg bøyer meg i støvet. Jeg har selv bare brukt moderne tømmerdoning av jern med gummihjul og meier. Den hadde ikke geit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...