Gå til innhold

455

Anbefalte innlegg

Skrevet

plantene nesten nederst i venstre hjørne? - e r e n e?

Skrevet

Det er nok ikke plantene som er problemet. Se tidligere innlegg om redskap så vil du finne løsningen etter hvert.

Skrevet

plantene nesten nederst i venstre hjørne? - e r e n e?

- betene -

Og Olav vil gjerne ha oppskrift på røbetvin :-)

Skrevet

Rødbetvin

2 kg rødbeter

5 liter vann

50 g brødgjær

1 skive loff

2 kg sukker

500 g rosiner med stein FREMGANGSMÅTE:

Skrell rødbetene og skjær dem i tynne skiver med ostehøvel. Kok opp vannet sammen med rødbetene, kok langsomt i 10 timer. Sil saften gjennom et dørslag. Etter kokingen skal det være 5 liter.

Smør gjæren utover en loffskive og legg dette i en krukke. Hell på den avkjølte saften og ha i sukker og halverte rosiner. La krukka stå i stuetemperatur i 2-3 uker.

Stikk den om og la den stå i 1-2 uker til, slik at den blir helt klar. Tapp på flasker. Jo lengre den lagres, jo bedre blir den.

Lykke til :-)

http://www.matoppskrift.no

Skrevet

Starter mandag!

Men forferdelig mye strev for så lite vin, egentlig! Lurer på om jeg skal ta en tur til Cato på polet i stedet

Innlegg redigert. (08-16-08 23:59)

Skrevet

Hei Olav, denne vinen anbefaler jeg. Har kun smakt og drukket den i Svolvær, Lofoten og i Bergen. Smaker fortreffelig, nydelig farve og "bouqet", så sett igang, og for all del, ikke glem invitasjonen når produktet er ferdig!!!!

Best of luck!!!

Skrevet

Da må man bare forsøke! Jeg har gode erfaringer med nype-, rabarba- og løvetannvin, men rødbeter har jeg bare brukt som tilbehør til spekesild hittil!

Skrevet

Bare for å ha det nevnt: Speke/kryddersild, løk, rømme, godt smør, rødbeter, nypoteter, gjerne servert med akevitt og en kald pils er så absolutt en av mine favoritter. Ref: Hansenterminologi)

Skrevet

Rødbetevin! Det var ukjen for meg.

Nå har jeg nettopp kvittet meg med alle glassballongene jeg hadde før da jeg la vin, det var fire stykker. Dengang gikk det spesielt i rips, og den ble kjempegod. Og sterk som krutt med Kargus rød.

Er også medlem i vinklubben Scala, hvor man får kjøpt vinråstoff. Men orker ikke jobben med dette mer. Enklere å handle på polet når man trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...