Gå til innhold

ånder 450

Anbefalte innlegg

Gjest ingrid
Skrevet

Hjelp! har ett ord igjen , men det er en skikkelig nøtt: ånder: har p som første bokstav, ender på -studieobjekter.

Fortsetter under...

Gjest Øyvind
Skrevet

Begynner på pneu... Hjelper det ?

Gjest p-hafn
Skrevet
  - skrev (På 12.7.2008 den 18.06):

Hjelp! har ett ord igjen , men det er en skikkelig nøtt: ånder: har p som første bokstav, ender på -studieobjekter.

Jeg har pneumatolog--

Gjest pedro
Skrevet

Hei Ingrid,

I og med at du har de to sluttordene, har jeg ikke noe problem med å gi deg det første ordet, som jeg med slit og møye kom frem til. Prøv "pneumantolog". Går det i boks, er vi begge lykkelige Eller???

mvh

Gjest Øyvind
Skrevet

pneumatologi (av pneuma- og -logi), læren om Den hellige ånd.

Gjest ingrid
Skrevet
  - skrev (På 12.7.2008 den 18.25):

Hei Ingrid,

I og med at du har de to sluttordene, har jeg ikke noe problem med å gi deg det første ordet, som jeg med slit og møye kom frem til. Prøv "pneumantolog". Går det i boks, er vi begge lykkelige Eller???

mvh

Tusen takk, prøvde med pneu, men jeg hadde en d i atenom, så da ble gikk det jo ikke!

Annonse

Gjest pedro
Skrevet
  - skrev (På 12.7.2008 den 18.30):

pneumatologi (av pneuma- og -logi), læren om Den hellige ånd.

Øivind,

Som den vantro humantiker som jeg er, må du rettlede meg litt. Har det greske ordet "pneuma" noe med hellig å gjøre??

Looking forward to hearing from you??

mvh

Gjest Øyvind
Skrevet

Godt spørsmål..

Jeg trodde lenge at løsningen hadde noe med luft å gjøre : pneumatisk (av pneuma-), som inneholder eller virker ved luft. ---

Her er litt til sakset fra fra snl: ...hellige ånd, Den (lat. Spiritus Sanctus), i den kristne treenighetslære den tredje person i guddommen. Læren om Den hellige ånd kalles pneumatologi (av gr. 'ånd').

Gjest mormora
Skrevet

Det blir vel aterom ikke atenom.

Gjest pedro
Skrevet
  - skrev (På 12.7.2008 den 19.30):

Godt spørsmål..

Jeg trodde lenge at løsningen hadde noe med luft å gjøre : pneumatisk (av pneuma-), som inneholder eller virker ved luft. ---

Her er litt til sakset fra fra snl: ...hellige ånd, Den (lat. Spiritus Sanctus), i den kristne treenighetslære den tredje person i guddommen. Læren om Den hellige ånd kalles pneumatologi (av gr. 'ånd').

Takk for informativt og opplysende svar.

hilsen en Byzantiner, humanetiker som ennå ikke har konvertert!!

Ha en GOD KVELD!!!

Gjest Laila
Skrevet

Jeg har fått:Pneumatoforstudieobjektet

Gjest ragnar
Skrevet

..eller PNEUMATOLOGSTUDIEOBJEKTER ??

Annonse

Gjest jannike
Skrevet

ånder og/eller ånder - interessante synspunkt. Svarordet er greit, men ingen han vært innom at lungebetennelse på engelsk heter pneumonia, så er fortavelsen både knyttet til ander (hellige eller ikke) og til det å ånde/puste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...