Gjest Richard Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Hei. Er det noen som har noe annet enn "eklipse" som løsning på "avmakt" i nedre høyre hjørne? Hvis ikke så blir pronomenet "di" og det er ikke særlig godt norsk. Mvh
Gjest Belladonna Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Hei Richard! Eklipse er riktig. Di er eiendomspronomen, hunkjønn, for eksempel boka di. Det er spørsmål om dette lenger ned på siden, hvis jeg ikke husker feil.
Gjest Richard Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Takk for det! Jeg er nok blitt for gammel. "En bok - boken" er mitt språk. Formen "boka di" er for meg muntlig/nynorsk og er ikke oppført som lovlig form i Kunnskapsforlagets store ordbok ajourført i 2004. Men vi må jo lære oss å "flexe litt i norsken" med Hansen. Men jeg forstår jo selvfølgelig hva som menes når noen spør: "Hærru, erreru som har lakt lommebokari på disken?" Mvh
Gjest Belladonna Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Enig med deg, er ikke min språkbruk, heller. Den siste setningen din var festlig. Jeg kom til å tenke på en historie om en engelskmann som syntes norsk var et vanskelig språk å lære. Han sa: Nordmenn sier "hakke setta", men de skriver "jeg har ikke sett henne".
Gjest richard Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Hei igjen. Ja det er mange eksempler på at norsk ikke er så lett å lære. Den klassiske er: Norsk er vanskelig - skriver hund og sier bikkje. Ha en god kveld. Mvh
Gjest Ryanne Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Hei. Er det noen som har noe annet enn "eklipse" som løsning på "avmakt" i nedre høyre hjørne? Hvis ikke så blir pronomenet "di" og det er ikke særlig godt norsk. Mvh skarruoppiantasje, Richard. Eller skrumøtapøsban?
Gjest markni Skrevet 25. juli 2007 Skrevet 25. juli 2007 Hei. Er det noen som har noe annet enn "eklipse" som løsning på "avmakt" i nedre høyre hjørne? Hvis ikke så blir pronomenet "di" og det er ikke særlig godt norsk. Mvh hva i allverden blis denne nissen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå