Gå til innhold

Lørdagskryss nr. 385

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Odd Inge

Vel, fattigslig betyr iallefall ikke det å være gnien eller gjerrig, som ordet lusen betyr. Min erfaring er at det er de som er rikest som er mest lusen eller lusne, mao kan det å være lusen bety det motsatte av å være fattigslig hvis det er slik at ordets betydning kan tolkes etter forgodtbefinnende.

- Vi må ikke sluke alle synonymer som om de er en absolutt sannhet. Her på NKL er det heller ikke noe synonymt mellom fattigslig og lusen. Stikkordet til Hansen burde i det minste vært satt i hermetegn. Det samme gjelder ordet "frukter".......

Annonse

Gjest Odd Egil

Jeg lurte også litt når jeg fikk lusen, men tenkte i banen fattigslig/liten/lusen lønn - luselønn

Hei,

Skal Hansen servere oss hermetegn på alle ordene vi ikke finner som direkte synonymer i våre oppslagsverk, ja da blir det mye "herming" her inne :-)

Ellers finner jeg i Ordnett at lusen = fattig. og fattig = fattigslig. Så denne må vi vel godta ? :-)

Gjest amanda

Hei!

1. Frukter blir "ringerikspoteter". Meg bekjent er ikke poteten noen frukt, men en grønnsak.

2. Fattigslig blir "lusen". Dette er heller ikke riktig.

Hansen bør skjerpe seg!!

Innlegg redigert. (04-08-07 09:09)

En potetplante bærer en uspiselig frukt. som egentlig visstnok er et bær, så her er mange muligheter.

Innlegg redigert. (04-08-07 17:16)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...