Gå til innhold

Onsdag nr.36, ugjel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nede i høyre hjørne. Finner at UGJEL er et slektsnavn og gårds/stedsnavn. Får løsningen til å bli UVANE. Kan noen bekrefte/ avkrefte min mistanke om trykkfeil?

Fortsetter under...

Gjest TOR IDAR
Skrevet

Har fått samme løsning jeg også - vi får avvente andre innspill.

Skrevet
  - skrev (På 15.11.2006 den 12.49):

Nede i høyre hjørne. Finner at UGJEL er et slektsnavn og gårds/stedsnavn. Får løsningen til å bli UVANE. Kan noen bekrefte/ avkrefte min mistanke om trykkfeil?

Takk så langt. Jeg pleier å rope på Egon, han kommer oss nok til unnsetning i dag også. Ha en god dag!

Skrevet

Jeg har også fått det samme. Skal prøve å finne en rimelig forklaring.

Skrevet

Kjenner godt uttrykket "uhjæl" som uvane, men har aldri sett det skrevet før.

Skrevet

Takk Ragnar! Jeg stoler på deg. Kanskje dette er enda et ord som ligger i enkelte dialekter? Vi er heldige som har dette forum å utveksle løsninger i.

Annonse

Gjest Belladonna
Skrevet

I min barndoms dialekt hadde vi også dette uttrykket. Min far brukte det både titt og ofte. Jeg trodde det skulle skrives "ugjerd" uten at jeg vet noe sikkert.

Skrevet

Hei!

Jeg ser at nynorskboka har denne forklaringen på ugjerd:

1 uskikk, unote; dårleg eigenskap det er ei u- å plukke borti alt

Så takk for opplysningen om dette ukjente ordet

Hilsen Henrik

Gjest macknife
Skrevet
  - skrev (På 15.11.2006 den 13.15):

Har fått samme løsning jeg også - vi får avvente andre innspill.

Lokalt her på Eiker sier vi ugjæl = uvane

Skrevet

Hei.

Artig å lære et nytt ord. Jeg hadde ikke hørt det før.

Men her hvor jeg bor, sier vi "gjæla" - aner ikke hvordan det skrives, om hele fremtoningen til folk. Kanskje det er det samme?

Gjest macknife
Skrevet

det er samme ordet, det uttales med tjukk j

Skrevet

Kan ikke finne ugjel verken i Tanums store rettskrivningsordbok, riksmålsordboken eller bokmålsordboka. Da synes jeg det er å gå litt langt å bruke lokal dialekt i kryssord. Hva synes du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...