Gå til innhold

Nr 29, et lite varsku

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørreord: sverd. Svarordet er i flertall, men svarordet er et intetkjønnsord, og det ser ut til at Rolf Hansen har behandlet dette som hankjønnsord.

Skrevet

Han har også gjort en feil når det gjelder stikkordet TILTENKT.

Løsningsordet blir et verb i infinitiv, men skulle jo vært perfektum partisipp !?

Innlegg redigert. (09-27-06 19:48)

Skrevet

Jo, jeg så også dette, men glemte å nevne det. Jeg er helt enig med deg.

Skrevet

Spørreord: sverd. Svarordet er i flertall, men svarordet er et intetkjønnsord, og det ser ut til at Rolf Hansen har behandlet dette som hankjønnsord.

Spørreordet kan vel også være i flertall?For meg rimer det.

Hilsen Eli

Skrevet

Ja, spørreordet SVERD kan være både entall og flertall.

men løsningsordet som OGSÅ er et intetkjønnsord skal IKKE ha endingen -er

Det er hva Einar helt korrekt påpeker :-)

Skrevet

Hei igjen

Kanskje SVERD er av hannkjønn.Synes det er en glup tanke når vi vet hva det blir brukt til.

Eli :)

Skrevet

Det heter vitterlig et sverd, flere sverd. Jeg er imidlertid usikker om løsningsordet er intetkjønn. Får det ikke til å rime med "et xxxxxx" (for ikke å røpe ordet). Har søkt litt, men finner ikke kjønnet på løsningsordet, men tipper at Hansen har sitt på det tørre.

Skrevet

Ja, du kan være så usikker du bare vil, Geir... men svarordet er altså intetkjønn og skal IKKE ha endingen -er i flertall.

Regner med at alle har funnet ordet, og refererer til hva som står i Tanums Store Rettskrivningsordbok :

GLAVIN, -et foreld. (lanse ; sverd)

-et betyr at bestemt form er GLAVINET, og da er det jo intetkjønn.

Skrevet

Men noen interkjønnsord har vel flertallsendelse? Jeg synes flere glaviner høres bra ut, ikke flere glavin.

Skrevet

Ja, du kan være så usikker du bare vil, Geir... men svarordet er altså intetkjønn og skal IKKE ha endingen -er i flertall.

Regner med at alle har funnet ordet, og refererer til hva som står i Tanums Store Rettskrivningsordbok :

GLAVIN, -et foreld. (lanse ; sverd)

-et betyr at bestemt form er GLAVINET, og da er det jo intetkjønn.

Det vanlige er at enstavelsesord i intetkjønn ikke har flertallsendelse:et hus,flere hus,mens flerstavelsesord har endelse i flertall :et vindu,flere vinduer.Derfor skal det vel hete glaviner i flertall.

Skrevet

Men noen interkjønnsord har vel flertallsendelse? Jeg synes flere glaviner høres bra ut, ikke flere glavin.

Hei,

Det er fint med diskusjoner bare jeg får rett til slutt :-)

Gå til denne adressen : http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Der finner dere BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving).

Skriv GLAVIN og dere ser at den grammatiske koden for dette ordet er n1.

Så klikker dere på "oversikt over grammatiske koder", og da tror jeg diskusjonen er avsluttet :-)

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...