Gjest jon Skrevet 29. juli 2006 Skrevet 29. juli 2006 Er det fler som får en "I" for meg et i lydordet? Jeg har lest i Tanums Store Rettskrivningsordbok med lupe.
Gjest Steinar Skrevet 29. juli 2006 Skrevet 29. juli 2006 Du finner svaret her i NKL med to i-er, som forøvrig begge befinner seg i siste halvdel av ordet. Lykke til! Steinar
Gjest jon Skrevet 29. juli 2006 Skrevet 29. juli 2006 Ok du har rett; på en måte. Men er ikke dette litt søkt når en ikke finner denne stavemåten hverken i ordbøker, store norske lekskon eller i nettordbøkene. Men jeg ser at det greske ordet "poieine" betyr å skape. Så da er det vel rett da. Så det er vel der den andre i-en kommer inn.
Gjest sussi Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Riksmålsordboken har Hansens stavemåte av ordet.
Gjest Ryanne Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Min fremmedordbok også. Og her i NKL ser jeg alle skrivemåtene. Så Hansen har sitt på det tørre, som vanlig!
Gjest Belladonna Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Hansen har vel tatt dette ordet direkte fra gresk, hvor bokstavsammensetningen "oi" uttales som "i", slik at dette ordet uttales omtrent som "ånåmatåpi'itikån".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå