Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Har fått høre at bokstav nr. 2 skal være b, men jeg klarer ikke å finne noen ord som stemmer med det i de leksikaene jeg har lest i. Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne det?

På forhånd takk.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

Finn et annet ord for beskjære, kviste.

Egon

Skrevet

hei,

Har fått høre at bokstav nr. 2 skal være b, men jeg klarer ikke å finne noen ord som stemmer med det i de leksikaene jeg har lest i. Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne det?

På forhånd takk.

Takk skal du ha,

Men det var det ordet jeg ikke fant i noe fremmedordbok eller andre oppslagsverk. Så for meg ser det ut til å være det jeg kaller et kryssordord. Men det er greit nok det altså.......... :-)

Jon

Skrevet

Løsningsordet i sin helhet er et sammensatt ord som du neppe finner i noe oppslagsverk eller leksika. første del av ordet finner du hvis du søker på "kviste" her i NKL, og da er du på god vei til å finne resten selv. Håper jeg uttrykte meg klarere nå. Lykke til.

Egon

Skrevet

Jeg har visst hele tiden at første delen av ordet blir "ebransjering", men jeg skulle så gjerne ville ha funnet ut hva ordet kommer av/ slekter på og det et det jeg ikke har klart. Når jeg finner slike litt spesielle ord eller fremmedord, synes jeg det er interessant å finne ut litt mer. Jeg lider nemlig av kronisk nysgjerrighet. Og det er ikke så enkelt bestandig. Men gøy er det.

Sånn f.eks under intrigen; så var jeg ganske så sikker på at det ble renkespillet. Men det ble det jo ikke. Derfor er det ganske fint å finne ut at det andre ordet som det ble, kunne jeg finne i ordbøkene og at det var et tillatt ord.

Men takk for hjelpen likevel,

Jon

Skrevet

hei,

På forhånd takk.

Hei Jon

Forstår din nyskjerrighet.Tror nok ordet kommer av fransk:branche som betyr gren.Håper du får litt ro i sjelen nå.

Eli

Annonse

Gjest Ryanne
Skrevet

Ja, det er nok fra fransk. "Ebranchement" betyr kapping av greiner.

Gjest Ryanne
Skrevet

Glemte en ting - det er jo også et ord som Hansen har brukt utallige ganger i oppgavene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...