Gå til innhold

236 plaggdel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppgaven er i boks, men jeg mangler plaggdel. Er det noe som heter

KRYSS? Noen forslag?

Hilsen Egon

Fortsetter under...

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Egon.

Jeg kan ikke finne bekreftelse på kombinasjonen kryss = plaggdel noen steder.

Det nærmeste noe som ligner, er at DD har KRYSS oppført som PLAGG i "Stor kryssordbok".

Vurdert ut fra bokstavene du opererer med, estimerer jeg BRYST som mest sannsynlig løsningsord, etter bokmålsordbokas betydning 4:

" 4 del av klesplagg som dekker brystet skjorteb- . "

Mvh Skjye.

Gjest ryanne
Skrevet

Hei Egon.

Finner ikke kryss noe sted som plaggdel, men er bombesikker på at det er riktig. Det er vel bak på plagget utapå der kroppen har krysset, tror du ikke det? Skjønt jeg vet ikke om det er bare på dyrekropper...

Tja, jeg leter.

Gjest ryanne
Skrevet

Hei igjen.

Finner ikke annet enn kalvekryss - kanskje det bare i dagligtale omtales som kryss?

Men hvilken elv får du under der på Les-a i så fall?

Skrevet

LESJA kan kanskje passe? Takk for tipset for å få tak i kryssordet denne helgen.

hilsen Egon

Skrevet

Kryss (IV) alm. i sammensetningen kalvekryss (kilde: Norsk riksmålsordbok, bind II)

kalvekryss

(av ty. 'kalvens bukhinnefold') et plissert, foldelagt eller rynket stoffstykke, ofte i form av en blonde, som ble fastsydd langs herreskjortens bryståpning. Skjorter med kalvekryss var en viktig del av moteriktige herrers påkledning på 1700-tallet, men ble også mer sporadisk brukt i annen halvdel av 1600- og første halvdel av 1800-tallet. Se halsbind.

(kilde: Store norske leksikon)

Konklusjon: Rolf Hansen må få godkjent for plaggdel = kryss

Annonse

Gjest Skjye
Skrevet

Takk for utredningen, CS.

Jeg var nok i kjappeste laget da jeg laget mitt første innlegg.

I dag har jeg i tillegg bragt i erfaring at kryss faktisk er oppført som plaggdel i boken "Kryssordgigant".

Mvh Skjye.

Gjest ryanne
Skrevet

LESJA kan kanskje passe? Takk for tipset for å få tak i kryssordet denne helgen.

hilsen Egon

Fint å få vite mer om hva kalvekrysset egentlig er. Hadde hørt ordet, men...

Og takk Egon, for Lesja - noen ganger er det snålt hvor stille det står i hodet på det aller enkleste.

Vi tastes neste helg!

Hilsen Anne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...