Gå til innhold

Romertall

Anbefalte innlegg

Gjest macknife
Skrevet

Hvem har eller vet hvor jeg kan finne en oversikt over bokstavene for tallene 80 = R, 160 = , 250 = K, osv. som i alle fall DN bruker i sine store vin-kryssord?? Finner ikke noe på søk i Google.

Fortsetter under...

Gjest MacKnife
Skrevet

Hvem har eller vet hvor jeg kan finne en oversikt over bokstavene for tallene 80 = R, 160 = , 250 = K, osv. som i alle fall DN bruker i sine store vin-kryssord?? Finner ikke noe på søk i Google.

Takker, men det er ikke denne listen over tall og bokstaver som jeg er på jakt etter. Disse listene fant jeg i hopetall da jeg googlet.

Nei, det er en liste over tall hvor f.eks. 160 = t, 250 = k, 80 = r, 70 = s, 2.718... = e.

Dagens Næringsliv bruker disse ofte i sine store kryssor, nyttårs- påske- og pinsekryssordene.

Gjest Belladonna
Skrevet

Heisann!

I mitt Grøndahl Dreyers Kryssordleksikon er følgende romertall med bokstavbetydning listet opp:

O=11, F=40, S=70,R=80, N=90, Y=150, T=160, H=200, E=250, K=250, B=300, G=400, P=400, A=500, Q=500, N=900, Z=2000.

Ellers står de vanlige, men de kan du vel.

Var det dette du mente med spørsmålet ditt?

Gjest macknife
Skrevet

Takk, det var det jeg mente. Har ikke Drøndal Dreyers Kryssordleksikon, men trodde det var å finne på nettet. Men den gang ei.

Fikk du prøvd deg på DNs pinsekryssord, forresten??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...