Gå til innhold

redaksjonell linje

Anbefalte innlegg

Til eier og redaktør.

Etter en liten kikk i leksikondelen registrerer jeg at kryssordforumet fortsetter sin linje med å legge inn løsninger i kryssordbasen mens løsningen av kryssord pågår.

Sjørøvere = strandhuggere, samle skatter = tesaurere med flere er for eksempel lagt inn i tiden 22.10 - 26.10.

Dette gjelder kryssordet Mesterkryss.

Jeg ser ikke bort fra at samme praksis nyttes i Ukens Nøtt.

Dette gir signaler om en redaktør uten kontroll over sitt medium, og en eier med likegyldighet ovenfor sine brukere. Å legge løsninger på nett mens løsningen pågår, krenker mange løseres ønsker, og jeg synes et slikt valg er lite seriøst og jeg savner begrunnelse. Jeg viser til mitt tidligere, lengre innlegg, og imøteser gjerne svar.

En klok vurdering ville etter mitt syn være å bygge opp leksikonet systematisk etter en bestemt plan uten å skjele til populistiske løsninger, enten det skjer under press fra nære grupper eller personer, eller det skjer av andre årsaker.

(Jeg viser for øvrig til waraws innlegg og synspunkter litt lengre nede på siden som interessant lesning).

Eier og redaktør har latt være å svare på innlegg på flere måneder. Det er greit nok å vise distanse til sitt publikum. Noe annet er å neglisjere brukerne av sitt eget forum. Det viser tegn på sunnhet der bruker og eier kan føre dialog uansett hvilke meninger som dukker opp. Jeg savner denne dialogen.

Jeg savner også klar redaksjonell linje.

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bente og iver

hei begge.

Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at dette innlegget også favner noen av de nedenforstående meningsutvekslingene.

På en måte bør vi vel dele disse synspunktene i to deler:

1. Vårt syn på diskusjonssidene.

2. Vårt syn på NKL generelt.

Til del 1.

Enten vi liker det eller ei så er internett en fri tumpleplass for alt og alle. At denne spesielle tumplassen prioriterer kryssordløsere på alle plan, er vel nærmest som en tilfeldighet å regne. Mener dere at det kan være mulig å binde denne friheten ved å stoppe "kjeften" på ivrige entusiaster? Mener dere at det kan være mulig å innsnevre, kanalisere eller diktere en flokk ivrige kryssordentusiaster som boltrer seg i ren menneskelig hobbyfryd?

Jeg har ingen tro på det. Nøtta og Mester'n har blitt hovedleken for mange,-og jeg unner entusiastene denne fryden. For meg personlig består den største gleden med disse to oppgavetypene å klare å løse dem i forkant. Helst med minst mulig hjelp av NKL. Jeg står jo totalt fritt når det gjelder mitt valg av hjelpemidler. At sjangsen for å vinne premie blir noe mindre, etter hvert som løsergruppen øker, har til nå ikke ødelagt noen nattesøvn.

Likevel bør enkelte kryssord holdes litt hellige, f.eks. Hjerneknuser'n, men der har jeg heller ingen mulighet for kontroll. Jeg kan bare håpe (den siste var forresten en skuffelse!). Minner i parantes om et svært slående engelsk ordtak: If you can't beat them, join them!

Så til punkt 2.

Jeg flytter meg til nytt ark.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13908
Del på andre sider

Gjest bente og iver

Slik NKL ble bygd opp fra begynnelsen, og slik det enda bygges (etter min tolkning), ligger det i kortene at det MÅ være populistisk. Jeg ser heller ikke dette som noe anklagepunkt. I NKL sitter det ikke et språkråd som veier sine ord på diverse gullvekter. Likevel greier de å vise en såpass sterk lojalitet til den korrekte formulering, den korrekte grammatikk og den tilnærmet korrekte synonoymitet, at jeg er rimelig trygg på den rent filologiske delen av det hele.

Å legge løsninger på nett mens løsningen pågår er og blir en uting, det er jeg enig i, men hvordan skal NKL kunne unngå dette 100% når ordtilfanget i stor grad baseres på innsendte ord fra ivrige løsere?? Skal de opprette et "kryssordløserteam" som ferdigløser alle aktuelle oppgaver i forkant,- for så å "sile ut" innkomne ord som går på disse?- Det ligger vel litt i kortene at en slik antivirusordkontroll i praksis vil være totalt ugjennomførbar!? Eller?

En redaktør som kunne ha FULL kontroll (slik du Odd tolker ordet) over denne typen medium, er vel enda ikke oppfunnet.

Jeg har en beklemmende følelse av at dere stiller ideélle fordringer basert på egne idealer,- og det blir etter min mening litt for lettvint.

Jeg har også en beklemmende følelse av at svært mange av de vi kunne ønske å nå med våre synspunkter,- ikke er ivrige lesere av denne siden!!

Jeg er enig i en del av ankepunktene dere kommer med,- men jeg savner konstruktive alternativer. Disse sidene er IKKE forbeholdt oss gamle travere alene,- og det er BREDDEN i NKL som etter min mening gjør det sjarmerende og anvendelig.

Den kommersielle delen av prosjektet er ikke min sak, men jeg ville finne det naturlig at idéskaperne bak NKL også ønsker å få litt skinkerull på brødskiva. Hvem ville ikke det?

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13909
Del på andre sider

iver

Bare for ordens skyld: waraw og jeg kollaborerer ikke, slik det insinueres. Jeg har henvist til hans reflekterte innlegg (inklusive motsvar) fordi det her finnes paralleller til eget syn på systematikk. Følges det konsekvent, vil også den redaksjonelle holdning profileres klarere.

Ditt punkt 1 gir for generell beskrivelse av selvfølgeligheter til at det krever svar. Jeg finner dog ingen logikk i at Mesterkryss, Ukens Nøtt og HjerneKnuser'n vies forskjellig oppmerksomhet. De bør behandles likt.

(HjerneKnuser'ns nr. 10 var forresten en prisverdig godt gjennomført omgang !)

I ditt punkt 2 ifører du deg redaktørjakken og fremlegger et halvsides langt forsvar for nettleksikonet. For ikke å favne for dypt, sorterer jeg ut denne av dine ytringer: - "legge løsninger på nett osv.."

Dette er også mitt hovedankepunkt.

La dette ankepunktet stå som ett svar på din etterlysning av konstruktivt middel til å gjøre nettstedet bedre. Fast redaksjonell linje kan stå som et annet. Du finner flere dersom du setter deg grundigere inn i det som er lagt frem.

som motvekt til din resignasjon, lar jeg Bjørnson tale:

fred er ei det beste, men at man noget vil.

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13910
Del på andre sider

Gjest bente og iver
  - skrev (På 28.10.2003 den 12.48):

Slik NKL ble bygd opp fra begynnelsen, og slik det enda bygges (etter min tolkning), ligger det i kortene at det MÅ være populistisk. Jeg ser heller ikke dette som noe anklagepunkt. I NKL sitter det ikke et språkråd som veier sine ord på diverse gullvekter. Likevel greier de å vise en såpass sterk lojalitet til den korrekte formulering, den korrekte grammatikk og den tilnærmet korrekte synonoymitet, at jeg er rimelig trygg på den rent filologiske delen av det hele.

Å legge løsninger på nett mens løsningen pågår er og blir en uting, det er jeg enig i, men hvordan skal NKL kunne unngå dette 100% når ordtilfanget i stor grad baseres på innsendte ord fra ivrige løsere?? Skal de opprette et "kryssordløserteam" som ferdigløser alle aktuelle oppgaver i forkant,- for så å "sile ut" innkomne ord som går på disse?- Det ligger vel litt i kortene at en slik antivirusordkontroll i praksis vil være totalt ugjennomførbar!? Eller?

En redaktør som kunne ha FULL kontroll (slik du Odd tolker ordet) over denne typen medium, er vel enda ikke oppfunnet.

Jeg har en beklemmende følelse av at dere stiller ideélle fordringer basert på egne idealer,- og det blir etter min mening litt for lettvint.

Jeg har også en beklemmende følelse av at svært mange av de vi kunne ønske å nå med våre synspunkter,- ikke er ivrige lesere av denne siden!!

Jeg er enig i en del av ankepunktene dere kommer med,- men jeg savner konstruktive alternativer. Disse sidene er IKKE forbeholdt oss gamle travere alene,- og det er BREDDEN i NKL som etter min mening gjør det sjarmerende og anvendelig.

Den kommersielle delen av prosjektet er ikke min sak, men jeg ville finne det naturlig at idéskaperne bak NKL også ønsker å få litt skinkerull på brødskiva. Hvem ville ikke det?

iver

heisann odd.

Jeg har IKKE insinuert at det finnes noen form for kollaboarsjon mellom deg og waraw. Deriomot har jeg oppfattet at dere representerer et såpass likt syn at disse favnes av mitt innlegg. Hvis jeg, mot formodning, har tatt feil så er det mulig at jeg skylder waraw en unnskyldning.

Jeg har HELLER ikke antydet at disse tre kryssordtypene du nevner bør behandles forskjellig,- jeg har derimot slått fast (etter selvsyn) at de to første er et stadig hovedemne på sida. Mitt ydmyke forslag om å la Hjerneknuser'n være litt hellig, kom fra hjertet.

Alle knusere til nå er relativt prisverdig gjennomført. Min PRIVATE mening om den siste, er ganske enkelt at den i for stor grad var basert på Norsk Språk og Tanum, for lite på NRO. Med noen unntak var den rett og slett for lett (noe den slett ikke pleier å være).

Hvis du oppfatter del 1 som en samling selvfølgeligheter, har vi faktisk kommet ganske mye nærmere hverandre i synet på NKL's "diskusjons-sider".

Jeg forbeholder meg forøvrig en ubestridelig rett til når som helst å forsvare noe jeg tror på mot noen som ikke tror på det.

Vennlig hilsen

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13911
Del på andre sider

Annonse

Gjest bente og iver
  - skrev (På 28.10.2003 den 8.15):

Jeg har skjønt det nå, MÅLET med kryssord.no altså: Å legge ut løsninger på aktuelle oppgaver, slik at kryssordløserne i dette landet, i forhold til de oppgavene som ER akkurat nå, kan finne løsninga ved avskrift et sted! PR-stunt!

waraw

hei odd

Her har jeg tydeligvis misforstått totalt! På dette området er vi absolutt meningsfeller!

Har du forresten lest sida til Jan Tore Stien?- Den er selvfølgelig preget av markedsføring, men det står respekt av gutten som kryssordforfatter.

Som jeg har gitt uttrykk for ovenfor (et sted) bekymrer det meg litt at såpass få av de mange engasjerer seg på denne sida.

iver

APELL !!

Det er "våre egne" kryssordsider som taes opp til debatt her. At ingen stepper inn med en mening eller motmening,- betyr det at det at grunnprinsipper og "kryssordkultur" på disse sidene ikke er emner som fenger??

Er dere enige med Odd? Er dere enige med meg? Er dere enige med waraw? Er dere enige med seraf? Er dere uenige med alle, eller enige bare med dere selv?

Vi går mot NM-tider, og denne både generelle og spesiell debatten må vi komme oss gjennom.

Ikke tillat at 2, 3, 4 mennesker blir de eneste som "synes" noe.

Jeg savner også kryssordsideskaperen på banen.

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13913
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg begynner å bli mektig lei av hele diskusjonen. Side opp og side ned med de samme argumentene.Man kan vel ikke forvente at de som styrer med NKL skal vite hvilke kryssord ( og ord) som er varme, om dere skjønner hva jeg mener. Mitt tips er derfor: Når ett nytt ord sendes inn, hvorfor ikke la det gå en måned før det offentliggjøres? På den måten unngår man " ferdig vare " Kanskje litt klønete sagt, men håper dere skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13914
Del på andre sider

odd

Eg ser du ivrar for ei meiningsfull og målretta redasjonell line i oppbygginga av NKL- leksikonet , slik du ser det, vel å merke, utan dette populistiske tilfanget, som det blir kalla.

Nei, eg er ikkje samd med synspunkta dine. Eit slikt leksikon må kunne femne om fleire typar kryssord på ulike nivå.. Det må vere tenleg for alle som finn hugnad i å løyse kryssord. Difor held eg på at også meir populistiske ord har sin plass her.

Og hadde denne enda diskusjon dreid seg om dette åleine, men

Når no den nye sida "Hjemmet"vart oppretta, finn du mange av oss nye her. og du gyv på oss med til del kvasse utbrot.

Etter ulike karakteristikkar du kjem med, forstår ein at du ikkje er særleg glad for å finne oss her.

Ja, vi stormar på og går rake vegen til denne sida. Vi spør og vi grev, og vi får svar. Det er verkeleg moro å røyne seg litt, på Både NØTTA og MESTEREN. Eit pår 500-lappar har det og vanka!.

Til sist: Kvifor blandar du saman desse to punkta :

Redaksjonell line og dette åtaket på nye nøtteknekkjarar?

To sider av samme sak for å få oss ut ?

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13915
Del på andre sider

- skrev (På 27.10.2003 den 2.55):

Til eier og redaktør.

Etter en liten kikk i leksikondelen registrerer jeg at kryssordforumet fortsetter sin linje med å legge inn løsninger i kryssordbasen mens løsningen av kryssord pågår.

Sjørøvere = strandhuggere, samle skatter = tesaurere med flere er for eksempel lagt inn i tiden 22.10 - 26.10.

Dette gir signaler om en redaktør uten kontroll over sitt medium, og en eier med likegyldighet ovenfor sine brukere. Å legge løsninger på nett mens løsningen pågår, krenker mange løseres ønsker, og jeg synes et slikt valg er lite seriøst og jeg savner begrunnelse. Jeg viser til mitt tidligere, lengre innlegg, og imøteser gjerne svar.

En klok vurdering ville etter mitt syn være å bygge opp leksikonet systematisk etter en bestemt plan uten å skjele til populistiske løsninger, enten det skjer under press fra nære grupper eller personer, eller det skjer av andre årsaker.

(Jeg viser for øvrig til waraws innlegg og synspunkter litt lengre nede på siden som interessant lesning).

Eier og redaktør har latt være å svare på innlegg på flere måneder. Det er greit nok å vise distanse til sitt publikum. Noe annet er å neglisjere brukerne av sitt eget forum. Det viser tegn på sunnhet der bruker og eier kan føre dialog uansett hvilke meninger som dukker opp. Jeg savner denne dialogen.

odd

Tja, vet ikke om jeg skal blande meg så mye inn i denne diskusjonen, men liker ikke å finne løsningsordet så lett uten å ha jobba mye for å finne det. Hvis jeg skal løse et kryssord er jo hele vitsen å jobbe litt med det, hvis man bare kan skrive rett av er jo vitsen og artigheta borte. ( men jeg må jo som regel ha hjelp hos en av dere)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13917
Del på andre sider

Gjest bente og iver
  - skrev (På 30.10.2003 den 15.41):

odd

Eg ser du ivrar for ei meiningsfull og målretta redasjonell line i oppbygginga av NKL- leksikonet , slik du ser det, vel å merke, utan dette populistiske tilfanget, som det blir kalla.

Nei, eg er ikkje samd med synspunkta dine. Eit slikt leksikon må kunne femne om fleire typar kryssord på ulike nivå.. Det må vere tenleg for alle som finn hugnad i å løyse kryssord. Difor held eg på at også meir populistiske ord har sin plass her.

Når no den nye sida "Hjemmet"vart oppretta, finn du mange av oss nye her. og du gyv på oss med til del kvasse utbrot.

Etter ulike karakteristikkar du kjem med, forstår ein at du ikkje er særleg glad for å finne oss her.

Ja, vi stormar på og går rake vegen til denne sida. Vi spør og vi grev, og vi får svar. Det er verkeleg moro å røyne seg litt, på Både NØTTA og MESTEREN. Eit pår 500-lappar har det og vanka!.

hei ova.

Et direkte, gjennomtenkt og klart innlegg.

Som det vel går fram av mine tidligere innspill, er jeg svært enig i ditt syn på NKL. Det må som du sier, være "tenleg for alle som finn hugnad i å løyse kryssord", stort greiere kan det ikke sies. At Odd også gyver løs på svært mange av Hjemmetside-brukerne, med svært krasse uttrykksformer, er det vel heller ingen tvil om.

Jeg ser også at han oppfordrer deg til ytterligere lesing av SINE tidligere innlegg, før han "eventuelt" svarer på DITT innlegg og DINE direkte spørsmål. Dette oppfatter jeg som en noe pussig debattform. "Jeg skal kanskje svare på ditt innlegg når du har lest resten av mine". (??)

hei Hans.

Ideen din er slett ikke ueffen. Dette vil også kunne gjøre det lettere for NKL-redaksjonen å unngå noen av ankepunktene. Hvis det ble lagt inn en generell forsinkelsesmargin på f.eks. 18 dager på innsendte ord, før disse legges ut, så har man i alle fall skissen til en metode.

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13918
Del på andre sider

Annonse

- skrev (På 30.10.2003 den 15.41):

odd

til bente og iver

ditt innlegg er innholdsløst. Det har kun som formål å skape

ondt blod mellom ova og meg.

Jeg synes du bør vise litt anstendighet og ansvar, mann !

ova har allerede fått et høflig svar. Jeg har henvist henne

til mitt hovedinnlegg som kan gi utfyllende orientering.

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13919
Del på andre sider

Til eier og redaktør.

odd

Ser at bente og iver etterlyser flere innlegg i debatten. Som dustete, ubehjelpelig amatør er vel ikke mitt syn på saken særlig interessant for

eliten i elfenbenstårnene, jeg bare undrer meg over at de bruker NKL

i det hele tatt?Hvorfor ikke si opp abonnementet og spare seg selv for mange ergrelser? Vi dilettanter som håper å forbedre oss har glede og nytte av NKL på vår vei opp til enernes nivå...;)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13925
Del på andre sider

- skrev (På 2.11.2003 den 21.48):

tilføyelse.

jeg synes kryssordleksikonet er helt topp - fines ikke bedre

Jeg synes hele diskusjonen er noe tull. Tiden min rekker "bare" til helgekryssordet i lokalavisa, og til denne bruken er NKL helt topp.

Synd at "proffene" oppfører seg så arrogante!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13926
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Til eier og redaktør.

odd

Jeg er ny her, og dette er en gammel debatt. Men jeg lurer på hva som var vitsen med et kryssordleksikon hvis man ikke skulle kunne finne løsninger der? Det er vel ikke heelt enkelt å si det samme om kryssord som lærerne sa på matteprøver i ungdomsskolen:

"Det er ikke lov å bruke hjelpemidler!"

At alle ord i en pågående kryssord- omgang hadde blitt fjernet fra alle kryssordbøker inntil innsendingsfristen var omme, hadde vel vært det optimale for enkelte? Så ville _ingen_ klart oppgavene!

Internet har vært det viktigste oppslagsverket for meg de siste syv årene, og jeg har som sagt nettopp funnet dette hjelpemiddelet. Men det er faktisk fullt mulig å finne det aller meste på Internet, hvis man bare vet hvordan man skal søke, og ikke minst, begrense sitt søk! Seinest i dag lette jeg etter en by i Ghana, som begynte på EJU_ _. Jeg fant den, på det naturligste sted i verden å lete: På kartet over Ghana! Men etterpå gikk jeg inn med et søk i Google, som jeg begrenset til å søke på norsk. Og det var sånn jeg havnet i dette forum!

Argumenter som "jeg liker ikke å finne løsninger og skrive rett av" faller på sin egen urimelighet. Hvorfor besøke dette nettstedet i det hele tatt da? Det er vel heller ikke noen som legger ut løsningen i sin helhet? Vi snakker om et ord eller tre! Og resten må den enkelte finne selv. Kan noen her si, med hånden på hjertet, at de aldri har stått fast i en kryssord- oppgave, og vært nødt til å be om hjelp fra én eller annen? Vedkommende juger...

Vi har alle vært amatører på de fleste områder. Og selv om vi har kommet oss gjennom amatørstadiet, er det ingen grunn til å hovere, eller slenge med leppa til de som ikke har kommet fullt så langt.

Når det gjelder kritikken mot redaktøren av dette nettstedet, har jeg bare ett å si: Lag noe bedre selv! Og lag det gjerne så kryptisk at man må løse en ekspert- oppgave hver gang man vil logge på, i stedet for brukernavn og passord! Da eliminerer dere alle "donaldhjernene" også! Krangling vil heller ikke bli noe stort problem. Det trengs minst to for å krangle, faktisk...

Ha en god dag! ;o)

- Arguing on the internet is like running in the Special Olympics!

Even if you win, you're still retarded...

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3723-redaksjonell-linje/#findComment-13993
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...