Gå til innhold

Mesterkryss uten nerve

Anbefalte innlegg

Herr redaktør.

Søndag uke 36 gjorde jeg "nøtta", "mesterkryssen" og "noe å bryne seg på" i løpet av noen små, rolige kveldstimer. Oppgavene denne gangen var enkle og oversiktlige, og bød ikke på de store utfordringene.

Senere på kvelden klikket jeg meg inn på leksikondelen i NKL for å se om jeg kunne finne løsningene der (på følgende stikkord i Mesterkryss) :

a: inngrep, b: verdiløst produkt, c: skrømt, d: kvalitetsbetegnelse, e: kan spises, f: anlegg, g: sjef, h: rør og i: skavgress, pluss noe til.

Gledelig nok fant jeg ingen.

Noen dager senere, onsdag, gjorde jeg det samme. Da fant jeg løsningen på stikkordene a, d, f, g og i. Dagen etter lå også løsningsordet c: skrømt = ufyse i kryssordbasen. Om resten av løsningene er blitt lagt inn i NKL før fristens utløp, har jeg ikke undersøkt.

Søndag uke 39 valgte jeg å løse "mesterkryssen" ved hjelp av NKL-leksikonet. Det ble ren avskrift som det tok under en time å skrive ut. (mens Mesterkryss 38, med sine minst 11 - 12 alternative løsningsmuligheter, var en halvannen times morsom kaffepause).

Mesterkryss 39 står altså frem som et en times langt og innholdsløst pliktløp.

_ _ _

Når en kryssordforfatter komponerer et kryssord av rimelig høy vanskelighetsgrad, så gjør han det blant annet ved å bruke flere ord som er vanskelig tilgjengelig, og som løseren bare sjelden finner i de vanlige kryssordløsere som Danielsen, Dreyer, Schwach og andre, også NKL inklusive. Løseren må selv først lete seg frem til de kilder forfatteren bruker, og så lete videre etter løsningsordene der. Det kan noen ganger være møysommelig og tidkrevende, andre ganger lettere, men det fører som regel frem. Den tålmodige og iherdige løser klarer nesten alltid å fylle ut sitt diagram og så lukke oppgaven.

Det er altså disse vanskelig tilgjengelige ordene som bidrar til å skape nøtta,- eller rettere sagt - som er selve nøtta, og dermed også selve utfordringen og nerven i oppgaven. Det er disse ordene som gjør kryssordet attraktivt, spennende og på mange måter fascinerende. Tar man bort disse ordene, eller - som jeg velger å uttrykke det her : legger dem inn som "et slags kryssordbilag" i NKL-basen - tar man samtidig bort utfordringen og spenningen, og reduserer kryssordet til et produkt det ikke intenderte å bli.

Som eier og redaktør for dette nettstedet har du redaktøransvar. Likeså viktig er de etiske retningslinjer du plikter å følge. Jeg ser det ønskelig at du leser gjennom ovenstående refleksjoner, og gjør deg dine egne vurderinger av innholdet. Jeg er ikke så sikker på at din avgjørelse om å fremlegge fasiten for kryssordet før fristens utløp er så heldig. Den er sikkert populær hos noen, men den kan nok også støte langt flere enn de som ytrer seg på nettet.

Jeg minner deg også om at kryssordet Mesterkryss i sin tid kom som svar på løsernes egne ønsker om oppgaver med høyere vanskelighetsgrad enn de som allerede fantes på markedet.

med vennlig hilsen

odd

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3716-mesterkryss-uten-nerve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Odd!

Som jeg nevnte en gang i dette forumet, er det innholdet i NKL jeg etterlyser. At folk iler til med nye ord, definisjoner og forklaringer KAN være bra og KAN også være ødeleggende. Eksempelvis vil det være ødeleggende i det tilfellet hvor en person har løst Mesterkryss lenge før innsendingsfristen, og der denne personen foreslår å legge inn løsningsordene i NKL på rappet. Da vil nestemann nærmest kunne skrive av løsninga ved oppslag i NKL innen rimelig tid før innsendelse.

Det jeg forespurte en gang, var hvilke kilder man henter ordene i NKL fra, og hvordan man systematisk gjennomgår disse. Har siden hørt at NRO bind I-IV (eller var det I-VI) gjennomgås, og det er vel og bra, siden dette ikke finnes i annet enn bokform, men opplysningene gitt er heller ikke bekfreftet.

Etter min mening burde man holdt seg ganske så strikt til dette, når man har valgt en kilde! Så kunne man gått ut, når den jobben er gjort (den er stor nok) og reklamert for sitt produkt, NKL, som dekker nettopp NRO bind I-IV.

Dernest kunne man, etter brukernes ønske eller annet, supplert med Norsk Rettskrivningsordbok (nyeste), Fremmedordboka (nyeste) og andre kilder som ikke allerede finnes elektronisk! Da blir det jo fritt fram, for den som vil, å betale for et produkt man trenger! Trenger man et nettsted hvor man kan få løsningsordene gratis? Med ren avskrift? Skjeller også til diskusjonsforumet hvor det finnes så mye løsningsord som legges ut...

Dersom oppslagsordene = løsningsordene i f.eks. Hjemmet-bilaget hver uke, blir det ikke det samme: Da blir løsing av disse kryssordene egentlig et pliktløp, som du nevner, Odd, og som jeg tviler på noen er tjent med/finner tilfredsstillende!

Uansett brettes jo altfor mange løsningsord i f.eks. Hjemmet sine oppgaver ut på nettet, her i diskusjonsforumet, og jeg husker i fjor hvordan det hele var under NM-finalen: En parodi!

Dette nettstedet må unngå at så skjer (igjen), og at NKL blir noe annet enn en ren avskrivningsbase!

Jeg vil ikke anbefale NKL for noen, så fremt jeg ikke vet hva innholdet er, dvs. hvilke kilder som er brukt! Og da bør det også være komplett!

Og, Morten, du kan jo kanskje fortelle oss nettbrukerne hvordan stoda er i forhold til NRO bind I-IV (hvis opplysningene er riktige): Hvor langt er du/dere kommet? Kan du fortelle meg når du er i mål?

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3716-mesterkryss-uten-nerve/#findComment-13887
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...