Gå til innhold

Kryssordleksikonet

Anbefalte innlegg

Leste gjennom en rekke innlegg her, og det ser ut til at de fleste har en positiv mening om kryssordleksikonet.

Mange kommer også med innspill om nye ord som bør legges inn, men flere av DEFINISJONENE er heller dårlig og bærer preg av at forfatteren bak akkurat DET kryssord man har funnet ordet (eller definisjonen) i, fritt har boltret seg når vedkommende laget oppgaven. Det bør derfor være et ord/leksem/definisjon som kan gjenfinnes noe sted i norsk litteratur - aller helst i faglitteraturen!

Jeg har selv ikke brukt dette kryssordleksikonet, av den grunn at jeg vanskelig kan forestille meg at det vil bidra med flere ord enn de som eksisterer i de kildene jeg allerede har og bruker til kryssordløsning i dag.

Spørsmålet blir heller om hvordan man bygger opp dette leksikonet: Går man strukturert og suksessivt gjennom de ordbøker og leksika som finnes?

Dersom man hadde klart å samle f.eks. Norsk Rettskrivningsordbok (nyeste), Fremmedordboka (nyeste), Riksmålsordbøkene (alle 6 bind) og Gyldendals 5-binds leksikon fra 1972 i et leksikon her, samt leksikografiske ord fra internett, hadde det vært optimalt for kryssordløserne i dette landet. Dette fordi Store Norske finnes allerede på nett og Norsk Språk dekker de andre bøkene som blir brukt av kryssordforfattere i dette landet...

Nettopp derfor har jeg liten tro på at dette leksikonet er godt nok (for meg), for å si det sånn - men jeg kan jo ta feil......

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3675-kryssordleksikonet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Asbjørn S.

Det spiller ingen rolle om det skulle finnes en liten elite som er "hevet over" nivået i Norsk Kryssordleksikon.Jeg tror at de aller fleste finner både hjelp og glede ved å følge med i og benytte seg av leksikonet. Dette gjelder kanskje i første rekke de som er forholdsvis ferske som kryssordløsere, men det er tydelig at også de med en god del erfaring har glede av dette tiltaket. Det kan også være mere underholdende å benytte dette leksikonet enn å sitte å bla i bøker.

Morten, det spiller som sagt ingen rolle om dette leksikonet ikke er godt nok for "waraw". De fleste synes nok at du gjør en storartet jobb for x-ord-Norge. Stå på, vi skal bidra så godt vi kan!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3675-kryssordleksikonet/#findComment-13785
Del på andre sider

Leste gjennom en rekke innlegg her, og det ser ut til at de fleste har en positiv mening om kryssordleksikonet.

Mange kommer også med innspill om nye ord som bør legges inn, men flere av DEFINISJONENE er heller dårlig og bærer preg av at forfatteren bak akkurat DET kryssord man har funnet ordet (eller definisjonen) i, fritt har boltret seg når vedkommende laget oppgaven. Det bør derfor være et ord/leksem/definisjon som kan gjenfinnes noe sted i norsk litteratur - aller helst i faglitteraturen!

Jeg har selv ikke brukt dette kryssordleksikonet, av den grunn at jeg vanskelig kan forestille meg at det vil bidra med flere ord enn de som eksisterer i de kildene jeg allerede har og bruker til kryssordløsning i dag.

Spørsmålet blir heller om hvordan man bygger opp dette leksikonet: Går man strukturert og suksessivt gjennom de ordbøker og leksika som finnes?

Dersom man hadde klart å samle f.eks. Norsk Rettskrivningsordbok (nyeste), Fremmedordboka (nyeste), Riksmålsordbøkene (alle 6 bind) og Gyldendals 5-binds leksikon fra 1972 i et leksikon her, samt leksikografiske ord fra internett, hadde det vært optimalt for kryssordløserne i dette landet. Dette fordi Store Norske finnes allerede på nett og Norsk Språk dekker de andre bøkene som blir brukt av kryssordforfattere i dette landet...

Nettopp derfor har jeg liten tro på at dette leksikonet er godt nok (for meg), for å si det sånn - men jeg kan jo ta feil......

waraw

Joda, er ikke uenig i det, jeg, men det jeg egentlig ville ha svar på, er hvordan man bygger opp dette leksikonet; hvor hentes ordene fra? Systematikk i kildebruken?

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3675-kryssordleksikonet/#findComment-13786
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om det skulle finnes en liten elite som er "hevet over" nivået i Norsk Kryssordleksikon.Jeg tror at de aller fleste finner både hjelp og glede ved å følge med i og benytte seg av leksikonet. Dette gjelder kanskje i første rekke de som er forholdsvis ferske som kryssordløsere, men det er tydelig at også de med en god del erfaring har glede av dette tiltaket. Det kan også være mere underholdende å benytte dette leksikonet enn å sitte å bla i bøker.

Morten, det spiller som sagt ingen rolle om dette leksikonet ikke er godt nok for "waraw". De fleste synes nok at du gjør en storartet jobb for x-ord-Norge. Stå på, vi skal bidra så godt vi kan!

Det blir litt som en annen her etterlyste; "skulle ønske at man i dette leksikonet her kunne få mer hjelp til å løse f.eks. HJEMMETS MESTERKRYSS" - eller noe i den duren.

Problemet som vedkommende har, er at forfatteren av dette kryssordet bruker en del ord som er hentet fra Gyldendals leksikon, 5 bind, fra 1972 (3. utg.), og mange av ordene i dette verket står KUN der, og derfor vanskelig å finne, fordi de ikke står noe annet sted!

I tillegg er selve verket umulig å få tak i, for de som ønsker det. Prøv selv, om du ikke er så heldig å være så aldrende at du kunne kjøpe det den gang!

Og hvis du står bom fast på en oppgave, er det jo greit å kunne slå opp et sted?

Du kan jo prøve å løse NM-trimmen i Våre Beste Kryssord nr. 10 - tipper de aller fleste er sjanseløse på den oppgaven, siden ordene er vanskelig å finne! Intet annet!

Derfor hadde det vært greit å ha et strukturert leksikon på nett - oppbygd etter brukernes ønsker. Det var bare en tanke......

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3675-kryssordleksikonet/#findComment-13787
Del på andre sider

Gjest Asbjørn S.

waraw

Tanken er god og det kommer nok, det tar bare litt tid. En skal dessuten være klar over at mange kryssordløsere ikke har så mange "kilder" som vi forstår at du har utfra ditt første innlegg i dag. Grunnen til det kan bl.a. ha noe med økonomi å gjøre. Det er jo slett ikke billig å skaffe seg de hjelpemidlene som man kunne ønske seg, det får komme litt etter hvert. Da er Norsk Kryssordleksikon god å ty til i mellomtiden, og det blir jo fyldigere for hver dag som går.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3675-kryssordleksikonet/#findComment-13788
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...