Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt til venstre litt over midten. Sliter med avslutningen her (tror del to av ordet har seks bokstaver). Kan bb være "s"?  

Skrevet

Takk, Choro, har aldri hørt dette ordet før. Prøvde med "k" som bb også, men ikke med infinitivsformen.

Skrevet

Hvordan fant du ut hva de seks siste bokstavene betyr? Står ikke i Riksmålsordboka, og Bing sier det ikke finnes i offentlige oppslagsverk i Norge. Kanskje et dialektord ( i Østfold )? Ble veldig nysgjerrig her.

Skrevet

Jeg hadde nynorsk på barneskolen, og mener å huske at var du skvetten, da var du kveppen, eller nervøs.   Å kveppe,  kvapp.  Se Ordnett.   Jeg har problemer med første del av ordet og Fangstskryt litt lenger nede.

Skrevet

Akkurat som skvetten i entall, er det skvetne i flertall. I Riksmålsordboka finner man kveppe, men ikke flertallsformen. Den finner man bl.a. i Tanum, Ordbøkene.no og NAOB.no. I sistnevnte står et at det brukes mest i dialekt, men ikke hva slags dialekt. Istued spør direkte om hvordan jeg fant ordet. Jeg skrev inn de bokstaver jeg hadde i NAOB med ? for den jeg manglet, og da kom svaret. Første del av hele svarordet betyr for øvrig å komme inn på scenen, med lang E til slutt, i motsetning til å gå ut, sorti. 3. b er T.

• Thanks 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...