Gå til innhold

Hvordan bruker man hjelpemidler?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg hvordan man bruker snl og evt. andre hjelpemidler? Jeg fikk et nøkkelord "døde i fengsel" og med 3 av 5 blindbokstaver, fant jeg det håpløst å finne ut av det. Fikk en hel haug av slike syke nøkkelord i finaleoppgaven i fjor, som gjorde det umulig å løse, fordi jeg ikke har snøring hvordan man kan søke seg fram til slikt. Er det noen som kan forklare på en ordentlig måte? Er det www.snl.no eller noe annet snl man bruker? På forhånd tusen takk for de som gidder å svare på en saklig måte.

Jeg kan bruke www.kryssordleksikon.no og google, så det behøver dere ikke forklare meg. Jeg har også Riksmålsordboken og Tanums store rettskrivningsordbok, og jeg bruker www.ordnett.no, om noen skulle lure på hva jeg har til rådighet.

Innlegg redigert. (10-14-09 18:06)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/3599-hvordan-bruker-man-hjelpemidler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lattas!

Generelt om SNL: Skriver du "søke" (uten siteringstegn) inn i søkefeltet på www.snl.no, oppnår du en mengde treff. Klikk bare på det første (Søke med blå skrift). Les det som står i teksten, det er redaksjonens egen informasjon til oss brukere av nettutgaven av SNL om muligheter og begrensninger. Prøv deg frem med det tilfang som p.t. frembys.

"Døde i fengsel": cs har i dag under linken "Hjemmet" gitt instruktive tips blant annet om hvordan den konkrete løsningen kan søkes opp i SNL. Fest deg særlig ved det som står i nest siste avsnitt i hans innlegg, og les hele teksten på siden i leksikonet som kommer opp etter søket.

Søking i Ordnett: Klikk på "Hjelp", deretter les hva som står under "Søkefunksjonalitet". Du er sikkert klar over at de fleste ordbøker er betalingstjeneste.

Iblant er løsninger å finne i "Bokmålsordboka" forkortes ofte med BMO. Den er tilgjengelig på http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=

Behersker du søking innenfor ovennevnte kilder og kategorier, og i tillegg har TANUMS for hånden, er du i stand til å løse relativt vanskelige kryssordoppgaver anno 2009!

Lykke til!

Vh

Aksel

Vet ikke hvem cs er, og jeg bruker ikke Hjemmet her lenger. Var noen ufyselige folk der som kaller seg Skjye og Frank og Anonym. Men fant en cs på nyttige linker, og kanskje der du mente og ikke i Hjemmet. Sto noen tips der. Synes likevel ikke om kryssord med mange blindbokstaver.

Innlegg redigert. (10-15-09 03:54)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...