Gjest eunomia Skrevet 16. august 2009 Skrevet 16. august 2009 Har løst dette kryssordet så nær som 4 loddrett,"Rev Bergen domkirke" Har funnet ut ordet som er løsningen på oppgaven,men er nysgjerrig på hva dette kan være. Kan noen svare meg? Mvh.eunomia
Gjest Dag Skrevet 16. august 2009 Skrevet 16. august 2009 Du må ikke inn"bille" deg at dette er enkelt.
Gjest arne Skrevet 16. august 2009 Skrevet 16. august 2009 Har løst dette kryssordet så nær som 4 loddrett,"Rev Bergen domkirke" Har funnet ut ordet som er løsningen på oppgaven,men er nysgjerrig på hva dette kan være. Kan noen svare meg? Mvh.eunomia Hvis du går til wikipedia og skriver Bergen domkirke får du hele historien Du vil oppdage at den kirken som ble revet var Kristkirken på Holmen og ikke den som står idag arne
Gjest Dag Skrevet 16. august 2009 Skrevet 16. august 2009 Eske Bille, født 1480, død 1552, dansk ridder og rikshovmester, fikk ved giftermål med Henrik Krummedikes datter Sophie store eiendommer i Norge, ble 1523 opptatt i riksrådet og fikk Bergen som len. Herfra søkte han med kraft å motarbeide alle norske selvstendighetsreisninger. For å hindre angrep på Bergenhus fikk han av kongen utvirket tillatelse til å rive ned de kirker m.m. som hindret forsvaret av slottet, særlig Apostelkirken, de to Kristkirker, hvorav den ene var Bergens domkirke, og bispegården. Da Bille 1534 reiste til kongevalg i Danmark, ble han tatt . Jeg håper den dokumentasjonen er god nok.-Orker ikke å diskutere med noen.Mitt innlegg skulle være en hjelp (syltynn) til et enkelt spørsmål.-Ha en god kveld.
Gjest eunomia Skrevet 16. august 2009 Skrevet 16. august 2009 Tusen takk for god hjelp! Nå er nysgjerrigheten min stilt. Mvh.eunomia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå