Gå til innhold

Aftenp.Premiekryss.nr.40

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 vannrett,er dette et egennavn? Og er elven på 2 loddrett i U.S.A ?

Takknemlig for hjelp,hilsen Kari S.

Gjest Bjaggen
Skrevet

Ja det er et egennavn,og elven ligger i Frankrike.

Skrevet

Takk for svar,da lurer jeg på om jeg har feil på elven,min begynner på E. Når det gjelder 30 loddrett,mener jeg det skulle vært en bokstav til,hva mener dere?Kari S

Gjest Bjaggen
Skrevet

Elven begynner ikke på E. På 30 loddr. virker det som om kryssordforfatteren har konstruert et ord for å få det til å passe inn.(Det skulle nok vært en bokstav til)

Skrevet

Takk igjen,dette var ikke lett,nå er det komikeren som er problemet,begynner det på M?Kari S

Skrevet

10 vannrett,er dette et egennavn? Og er elven på 2 loddrett i U.S.A ?

Takknemlig for hjelp,hilsen Kari S.

Komikeren begynner på M

Vær oppmerksom på ordet komiker har flere betydninger

arne

Skrevet

Hei Arne du fikk meg til å tenke annerledes(resultatet er ikke særlig Komisk!),ender det med et husdyr, har jeg klart det.Takk for hjelpen Kari S.

Skrevet

Trodde vi var på jakt etter et egennavn? Dette var en skikkelig utfordring - er det noen flere ledetråder å få?

Skrevet

jeg har et egennavn, en person som levde ca 300 år f.kr

Norsk ordbok gir noen tips om betydnigen av ordet komiker

arne

Skrevet

Jeg har lest innleggene om komikeren på 10 v. - men er fortsatt ikke i mål. Oppsummeringen av innleggene tyder på at navnet begynner på M - og slutter på et husdyr (?), og er en person fra 300 f.Kr. ?

Jeg har BYGDETUN på 1 v., Yonne på 2 l. og NYSØLV på 5 l.

Jeg har ikke funnet ut av 4 l. ("Tilhørte Bolt") - og finner ikke komikeren...

Kan noen hjelpe meg videre - evt. bekrefte det jeg har ??

På forhånd takk!

Mvh

toe

Skrevet

Slekten Bolt hadde en storgård i Østfold

Når det gjelder komikeren er det en person som skrev komedier

arne

Gjest birkebeiner
Skrevet

Nå synes jeg Arne har vært mer enn velvillig hjelpsom, takk

Skrevet

Jeg har lest innleggene om komikeren på 10 v. - men er fortsatt ikke i mål. Oppsummeringen av innleggene tyder på at navnet begynner på M - og slutter på et husdyr (?), og er en person fra 300 f.Kr. ?

Jeg har BYGDETUN på 1 v., Yonne på 2 l. og NYSØLV på 5 l.

Jeg har ikke funnet ut av 4 l. ("Tilhørte Bolt") - og finner ikke komikeren...

Kan noen hjelpe meg videre - evt. bekrefte det jeg har ??

På forhånd takk!

Mvh

toe

God kveld toe,

tilhørte Bolt fikk jeg til (uten å slå opp!) fordi jeg er fra byen denne eiendommen ligger i.

Kryssordnavnet mitt indikerer hvor.

"Komikeren" har jeg enda ikke funnet fram til.

Hilsen FFK.

Skrevet

Heia FFK !

Jeg er også fra Fredrikstad, men var sikker på at det var THORSØ gård vi har ute i Tæsse (og ikke TORSØ)... men,men ...

Komikeren har jeg fortsatt ikke funnet, men 3 poeng til FFK på Åråsen ikveld overskygger det meste....

Finner du komikeren, så si fra !!

Mvh

toe

Skrevet

Ad,10 vannrett.Jeg må beklage å ha ført folk på avveier m.h.t.endelsen husdyr,den er nok ikke riktig.Det betyr at også jeg er stadig "en tviler".

Har de samme overnevnte løsningene som toe.Kari S.

Skrevet

Heia FFK !

Jeg er også fra Fredrikstad, men var sikker på at det var THORSØ gård vi har ute i Tæsse (og ikke TORSØ)... men,men ...

Komikeren har jeg fortsatt ikke funnet, men 3 poeng til FFK på Åråsen ikveld overskygger det meste....

Finner du komikeren, så si fra !!

Mvh

toe

Hei toe,

d'ær'nte dårlig med tre poeng -- i kampen om sølv!

Jeg tror jeg har funnet denne forfatteren av flere komedier. Han var læresvenn av Theofrast --Aristoteles etterfølger såvidt jeg vet.

Apropos husdyrnavn på slutten -- det er nok ikke noen husdyr der. Derimot er det et tildels flyvedyktig husdyr i midten (tre bokstaver).

Når det gjelder 30 loddrett: "kunstløpsprang" er jeg usikker. Er nest siste bokstav o, u eller ø? Jeg holder en liten knapp på u, men det kan være feil.

Hilsen,

FFK

Innlegg redigert. (10-06-08 14:46)

Skrevet

Jeg tror at 30 l. må bli TOELUP (det skulle vært TOELOOP) - og en "fornorskning" av dette ordet blir nok toelup...

Ellers finner jeg ikke vår komiker/komedieforfatter noe sted....

Læresvenn av Theofrast - med et navn som har et delvis flyvende husdyr på 3 bokstaver i midten.....??

Jeg vet ikke om noe husdyr på tre bokstaver som delvis flyr.....

Kan jeg få noen flere ledetråder...?

Mvh

toe

Skrevet

Nå ser jeg at Menander har et annet - mer gresk navn - som kan stemme på 10 vannrett... Takk for all hjelp !!

mvh

toe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...