Gå til innhold

lørdagskryssord nr. 136

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonym hjelper

Takker for opplysningen - det var jo i sannhet et idiotisk spørsmål, men det som SKULLE vært poenget, gjenstår fortsatt som ankepunkt:

Jeg pleier å nøye meg med å undersøke norskspråklige kilder, men det er kanskje litt annerledes med akkurat dette kryssordet? Ikke finnes ordet i noen "normal" kryssordkilde, og også Google-søk blant "dokumenter på norsk" og "sider fra Norge" gir null treff. Selv ikke i "Ordbog over det danske Sprog" er "vardenser" oppført. Etter litt leting har jeg imidlertid funnet hele TO danske ordbøker som inneholder dette ordet.

Hvor dette kryssordet står, aner jeg ikke, men om svaret på "bygdeborger" (ref. denne oppgavens "byborger") i et dansk kryssord hadde blitt "namdaling" tror jeg det ville vakt oppsikt, selv om "namdaling" gir over 50 ganger flere søketreff på Internett enn "vardenser".

Hvis noen kan påvise dette ordet brukt i norsk tidligere, så meld gjerne fra.

Innlegg redigert. (09-08-08 03:41)

Annonse

Gjest Anonym hjelper

Det var også min første tanke - men jeg vet ikke om bokstavene 1 og 3 er enten blinde eller utbyttbare...?

Jeg ble så opptatt av "vardenser" at jeg i farten helt glemte "argentum": Det er ikke kvikksølv, men sølv. "Argentum vivum" er kvikksølv. Som kjent er symbolet for sølv Ag - fra nettopp argentum. Kvikksølv har symbolet Hg etter hydrargyrum.

Man må ikke tro, man må vite :-)

Det brukes så mange rare ord i denne forbindelse. En fra Levanger er en levangsbygg, en fra Førde er en førdianer (iflg Aftenposten 7.9.2008).

Så en fra Vardø kan sikkert være en vardenser, men jeg har ikke fått tak i noen som kan bekrefte eller avkrefte det.

Man må ikke tro, man må vite :-)

Det brukes så mange rare ord i denne forbindelse. En fra Levanger er en levangsbygg, en fra Førde er en førdianer (iflg Aftenposten 7.9.2008).

Så en fra Vardø kan sikkert være en vardenser, men jeg har ikke fått tak i noen som kan bekrefte eller avkrefte det.

Innlegg redigert. (09-08-08 21:43)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...