Gå til innhold

Eksperten vbk 5


ces

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da må du prøve å lete på nytt. Når du har første bokstav på plass, så går du til kryssordhjelperen. Med 35 og 39 på plass, så er det en enkel sak å finne riktig fisk, sett at du har de rette svarene på de to nevnte.

mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone skrev (22 minutter siden):

Da må du prøve å lete på nytt. Når du har første bokstav på plass, så går du til kryssordhjelperen. Med 35 og 39 på plass, så er det en enkel sak å finne riktig fisk, sett at du har de rette svarene på de to nevnte.

mvh Tone

Dette begriper jeg ikke. Det er ikke så mange leger og professorer å spore, så 35 er jeg trygg på. 39 har vel to muligheter, men uansett er fisk- valgene få. Ingen gir noe svar i ordnett. Mener du at min siste bokstav i 48 er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bokstavene du nevnte har jeg også i 43. Hvis du har rett andre og siste bokstav i fisk, så gir det ikke mange oppslag her i leksikonet du kan prøve deg på.

Slå gjerne opp ord fra kryssordhjelperen i snl.no også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Huff, den der er ikke så enkel å bli klok på. Du har rett førstebokstav.  Forsøk deg frem med de andre ordene rundt slik at du får 3. og 5. bokstav på plass.  Så skriver du inn bokstavene i kryssordhjelperen.  Ett av svarene der vil gi deg noen assosiasjoner til hva det kan være. Skriv inn ordet i snl.no. Du får bare 1 treff. Bruk søkefunksjonen i artikkelen (ctrl+f). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, Tone. Jeg rekker nok å prøve ut søkefunksjonene før jeg drar av gårde på ferie en av dagene. Hadde vært kjekt å ha kommet i boks før det. Jeg satser alt på det 😊

En helt annen sak er at jeg allerede savner Eksperten (Ukeeksperten i Adresseavisen). Det var nemlig oppgaver hvor man i tillegg til grunnleggende søkeerfaring (Ordnett, SNL., Google, Wikipedia, kryssord.no) fikk muligheten til å bruke seg på en annen kreativ måte, basert på tradisjonell kryssord, allmennkunnskap, aktualitet, kryssordforfatters profil og ikke minst gåter og humor. Jeg håper virkelig at Adresseavisen besinner seg og lar denne kryssordforfatteren få fortsette og blomstre! Han får kryssord til å bli kult, i alle aldersgrupper. Mange har prøvd seg, ikke alle har sendt inn. Små premier, men stor glede å få navnet sitt i avisen 😊

Så kan man selvsagt nyte godt av gode, avanserte tips om søkemetoder av drevne eksperter. I tillegg.

Vh Liliken

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tone!

Nå har jeg prøvd å bruke søkefunksjonen du tipset om, uten at jeg er sikker på om jeg går riktig frem. Jeg ender opp med en tvilsom løsning, for artikkelen jeg finner er på nynorsk.  Løsningsordet er på nynorsk. Snålt. Kan dette være riktig?

Vh

Lilliken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...