Gå til innhold

Mesterkryss nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe med irritasjonsmoment?

Er andre bokstav lik femte i bib.person, eller er det lik andre i siden?

Får det ikke til å gå opp her 😕.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei Aksel

Tusen takk !

Da får jeg prøve igjen. Kan jeg få spørre om vekst også? Er andre og fjerde bokstav like?

Skrevet
thea skrev (5 timer siden):

Hei Aksel

Tusen takk !

Da får jeg prøve igjen. Kan jeg få spørre om vekst også? Er andre og fjerde bokstav like?

Ikke i min løsning.

Skrevet
odnyst skrev (4 timer siden):

Ikke i min løsning.

Da ordnet det seg her.

Annonse

Skrevet
Aksel1 skrev (14 minutter siden):

Hei LIv O.!

Fisk er ikke søkbar her inne, heller ikke i SNL, man må til Ordnett.

Vh

Aksel

Takk

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde fisken, og da fra barndommens minner, men den står stavet med annen vokal (2.bokstav) i Ordnett. Dermed er vel hele hjørnet feil. 

Bekreftelse eller avkreftelse: fisk 2.b. = stemme 4.b?

Annonse

Skrevet
LIv O skrev (På 14.1.2022 den 16.02):

Takk

Jeg sliter. Har gått gjennom alt med utg.p. i fisk i Ordnett og da Tanums-orda. Gir meg ingenting. Hvordan søker jeg? Finnes det tips?

Skrevet

ces

Ja, jeg kan gi jeg tips.

Gå til ordnett. I søkelinjen bruker du ?-tegn for de bokstavene du manger, og setter inn de du har.  Så kan du prøve alfabetleken når det gjelder førstebokstaven. A,B, C osv.  Den står som sagt kun i Tanums. Har du korrekt 2. bokstav og nest siste, så får du svar.

Jeg bekreftet at du har rett bokstav som nr 2 tidligere.

mvh Tone

Skrevet

Takk, Tone, men jeg får ingen fisk via dette søket som ikke står i dette forumet. Jeg forstod det slik at den ikke var her inne...

Dette søket gir meg enten 4.bokstav i fisk lik 8. I skjørtejeger, eller 1.i forsagt. Ingen av disse løser vekst.

Klarer du å rydde i hodet mitt?

Skrevet

Hold på den 2. bokstaven som du hadde lik 4. i stemme, og den nest siste har du ut fra løsningsordet i åndenød.

Med KUN disse to finner du fisken ved å gå til ordnett å søke. I søkelinjen skriver du ?x???x? (Lukk alle bøker der, utenom Tanums)

Så tar du for deg første bokstaven som jeg tipset om, a, b osv.  Når du kommer til den rette førstebokstaven så får du treff. Glem vekst så lenge. Den tar du når fisken er på plass.

Fisken er IKKE her inne, kun i Tanums.

Skrevet

Du er tålmodig, Tone. Framgangsmåten skjønte jeg sist også, og fisken er funnet, men jeg kan ikke fortsette å glemme vekst.  Jeg finner ingen som passer med øy.

Har du søkehint også her?

Skrevet (endret)

ces: Har du funnet fisken, har jeg en anelse om hva du har på "Apparat". Men der er det 3 muligheter for siste ledd, alle står her inne. Liv O har tidligere påpekt at øya er Dansk. (PS: Jeg skrev i et innlegg at fisken ikke er Norsk, det har vel de fleste skjønt var sludder og vås).

Endret av odnyst
Tilleggsopplysning
Skrevet

Takk for gode innspill her. Hadde samme problem som ces, men nå løste det seg! Ikke alltid lett når oppgaveordet kan være både entall og flertall.... 

Skrevet

Jeg er like langt. Tre endinger på apparat er greit, og sted i Nordland finnes i fleng. Om øya er dansk, bør vel også det være greit, men jeg finner likevel ikke vekst som går inn. Hvor finnes denne?

Skrevet

ces: Mistenker at du allikevel ikke har riktig fisk. Det fins nemlig 2 som passer inn, den ene finnes kun i Tanum. Finner du den, finner du vekst her inne som passer.

Skrevet
odnyst skrev (24 minutter siden):

ces: Mistenker at du allikevel ikke har riktig fisk. Det fins nemlig 2 som passer inn, den ene finnes kun i Tanum. Finner du den, finner du vekst her inne som passer.

Enig i mistanken, men finner ingen tredje fisk.. I vekst har jeg 2. lik 2. i åndenød og 6. lik 3.i åndenød. Er dette riktig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...