Tone Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Hei Jeg finner ikke ut av 32 vannrett: gaver, i den nederste nøtta. Som nr 2 har jeg valgt å gå for samme som nr 2 i 29V, 4. bokstav er samme som siste i 29V og 6. bokstav er samme som siste i 14V. Er det riktig, og hvor leter jeg eventuelt? Takknemlig for hjelp :) mvh TOne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evabo Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Bokstavene er riktige. Gaver er litt misvisende. Gamle dagers skatt til presteskapet etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger X Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Ja, bokstavene er korrekte, men løsningen har ingenting med den skatten evabo henviser til å gjøre. Fasitsvaret - med dekkende forklaring - er å finne i NRO. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Skrevet 29. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2020 Takk for tilbakemelding. Skal dypdykke i NRO :) mvh Tone Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evabo Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Beklager, den ble for snartenk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Skrevet 29. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2020 Er det flere utgaver av NRO på ordnett? Jeg finner ikke noe som ligner gaver i det hele tatt. Det nærmeste jeg kom er et annet ord for gi/gratis. Blir sprø av dette ordet :( Tone Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Skrevet 29. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2020 Ja, bokstavene er korrekte, men løsningen har ingenting med den skatten evabo henviser til å gjøre. Fasitsvaret - med dekkende forklaring - er å finne i NRO. Stemmer det at det ikke nytter å bruke kryssordhjelperen? Søker jeg gave i søkelinjen og velger all tekst, så får jeg 196 forslag opp i NRO, søker jeg gaveR så får jeg 104. Tror jeg har trykket på hvert eneste ord. Mvh Tone - snart Troll :))) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aron Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Hei Tone, Om du bruker kryssordhjelperen og legger inn de 3 korrekte bokstavene dine, vil du få 47 treff (det gjør i hvert fall jeg). Så klikker du på det ordet som EVABO har funnet (det fjerde siste på listen) og der har du bekreftelsen. Selv om dette er i Nynorskboka, vil du i tillegg finne i SNL at denne "skatten" fremdeles eksisterer i enkelte trossamfunn, men frivillig.. og da er det vel en gave? X-mans variant er forklart med "få som gave" og det er vel ikke det samme som gave? Løsningen kommer i god tid før påske! Godt nytt år til alle :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger X Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Mitt løsningsord er IKKE - slik arons kommentar og "KGB-sitat" (dvs. desinformasjon) indikerer - definert som et verb noe som helst sted. Dette gjelder både direkte bak oppslagsordet - "(subst.)" i NRO, "substantiv, adjektiv" i Bokmål - og i teksten under. Forklaringen i NRO lyder: "få til xxxxxx(s)" = "få som gave, få forærende" - altså noe helt annet enn aron fremstilte det som. Dette sagt, skal man ikke forsverge at forfatteren har brukt "Nynorsk"-boken for å finne hold for en løsningsvariant som ikke dekkes av de generiske bokmålsbøkene i Ordnett. ({$editedMessage} 30.12.20 04:37) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Skrevet 30. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2020 Hei Tone, Om du bruker kryssordhjelperen og legger inn de 3 korrekte bokstavene dine, vil du få 47 treff (det gjør i hvert fall jeg). Så klikker du på det ordet som EVABO har funnet (det fjerde siste på listen) og der har du bekreftelsen. Selv om dette er i Nynorskboka, vil du i tillegg finne i SNL at denne "skatten" fremdeles eksisterer i enkelte trossamfunn, men frivillig.. og da er det vel en gave? X-mans variant er forklart med "få som gave" og det er vel ikke det samme som gave? Løsningen kommer i god tid før påske! Godt nytt år til alle :) Takk til dere. Jeg går for nynorskordboka :) Har vært borti det før at han har brukt den boka, og der står det jo også forklart med gave. Da pakker jeg snippeska og reiser for å feire nyttår i nabokommunen. Ønsker dere et riktig godt nytt år ! mvh Tone Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aron Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Fornuftig valg Tone – da har du fasiten :) Godt nytt år! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.