Gå til innhold

VBK 13 - "To nøtter" - den nederste nøtta

Tone

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg finner ikke ut av 32 vannrett: gaver, i den nederste nøtta. Som nr 2 har jeg valgt å gå for samme som nr 2 i 29V, 4. bokstav er samme som siste i 29V og 6. bokstav er samme som siste i 14V.

Er det riktig, og hvor leter jeg eventuelt?

Takknemlig for hjelp :)

mvh TOne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ja, bokstavene er korrekte, men løsningen har ingenting med den skatten evabo henviser til å gjøre. Fasitsvaret - med dekkende forklaring - er å finne i NRO.

Stemmer det at det ikke nytter å bruke kryssordhjelperen?

Søker jeg gave i søkelinjen og velger all tekst, så får jeg 196 forslag opp i NRO, søker jeg gaveR så får jeg 104. Tror jeg har trykket på hvert eneste ord.

Mvh Tone - snart Troll :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tone,

Om du bruker kryssordhjelperen og legger inn de 3 korrekte bokstavene dine, vil du få 47 treff (det gjør i hvert fall jeg).

Så klikker du på det ordet som EVABO har funnet (det fjerde siste på listen) og der har du bekreftelsen.

Selv om dette er i Nynorskboka, vil du i tillegg finne i SNL at denne "skatten" fremdeles eksisterer i enkelte trossamfunn, men frivillig.. og da er det vel en gave?

X-mans variant er forklart med "få som gave" og det er vel ikke det samme som gave?

Løsningen kommer i god tid før påske!

Godt nytt år til alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt løsningsord er IKKE - slik arons kommentar og "KGB-sitat" (dvs. desinformasjon) indikerer - definert som et verb noe som helst sted. Dette gjelder både direkte bak oppslagsordet - "(subst.)" i NRO, "substantiv, adjektiv" i Bokmål - og i teksten under. Forklaringen i NRO lyder: "få til xxxxxx(s)" = "få som gave, få forærende" - altså noe helt annet enn aron fremstilte det som.

Dette sagt, skal man ikke forsverge at forfatteren har brukt "Nynorsk"-boken for å finne hold for en løsningsvariant som ikke dekkes av de generiske bokmålsbøkene i Ordnett.

({$editedMessage} 30.12.20 04:37)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tone,

Om du bruker kryssordhjelperen og legger inn de 3 korrekte bokstavene dine, vil du få 47 treff (det gjør i hvert fall jeg).

Så klikker du på det ordet som EVABO har funnet (det fjerde siste på listen) og der har du bekreftelsen.

Selv om dette er i Nynorskboka, vil du i tillegg finne i SNL at denne "skatten" fremdeles eksisterer i enkelte trossamfunn, men frivillig.. og da er det vel en gave?

X-mans variant er forklart med "få som gave" og det er vel ikke det samme som gave?

Løsningen kommer i god tid før påske!

Godt nytt år til alle :)

Takk til dere.

Jeg går for nynorskordboka :) Har vært borti det før at han har brukt den boka, og der står det jo også forklart med gave.

Da pakker jeg snippeska og reiser for å feire nyttår i nabokommunen.

Ønsker dere et riktig godt nytt år !

mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...