vinner1 Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 hei! jeg sitter igjen med 13 vannrett på øverste nøtta,har 1 bokstav lik siste i 19 loddrett, 3 bokstav lik 2 i 32 vannrett, 5 bokstav lik 2 i 16 loddrett. i nederste nøtta mangler jeg 1 vannrett, der har jeg 4 bokstav lik 2 i 14 vannrett, 6 bokstav lik 3 i 16 loddrett. mangler også 5 vannrett, der har jeg 2 bokstav lik siste i 24 loddrett, 4 bokstav lik nest siste i 25 vannrett. noen som har tips? mvh dag
Tiger X Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 13: Anskaff Ordnett Pluss, som muliggjør effektive toordssøk med ukjente bokstaver. 1: Foreta nettsøk på norsk eller engelsk med alle de tre "innholdsordene". 5: Søk opp en liste over strømmetjenester.
odnyst Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 hei! jeg sitter igjen med 13 vannrett på øverste nøtta,har 1 bokstav lik siste i 19 loddrett, 3 bokstav lik 2 i 32 vannrett, 5 bokstav lik 2 i 16 loddrett. i nederste nøtta mangler jeg 1 vannrett, der har jeg 4 bokstav lik 2 i 14 vannrett, 6 bokstav lik 3 i 16 loddrett. mangler også 5 vannrett, der har jeg 2 bokstav lik siste i 24 loddrett, 4 bokstav lik nest siste i 25 vannrett. noen som har tips? mvh dag ({$editedMessage} 13.06.20 17:38)
Tiger X Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 Vel, hvis man overhodet ikke bryr seg om hvor lenge man sitter, kan man jo bruke vanlig Ordnett og kjøre søk på bare "søster". Selv foretrekker jeg å få opp 6 treff (alle kryssende bokstaver inne) fremfor 451. ({$editedMessage} 12.06.20 10:54)
Tiger X Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 Ja, et ettordssøk med *minimal mulighet* for å finne svaret, *kan* med griseflaks (som her) produsere svaret blant syv (seks uten den totalt unyttige SNO) treff. Men det eneste *holdbare* ettordssøket gir 451 treff (med SNO deaktivert). La oss se litt bakover i tid på parallelle tilfeller: Lag A følger odnyst-metoden. De søker først på oppslagsord, og vil iallfall ikke benytte toordssøk. (Dermed er søk i fritekst eneste alternativ når førstesøket ikke fører frem.) Stor norsk ordbok er også aktivert. Lag B følger min metode, med toordssøk i Ordnett Pluss. SNO er deaktivert. 1: Stikkord "søster" fra nøtt i VBK 6: Lag A: Første søk gir 7 treff. Vellykket. Lag B: Første søk gir 6 treff. Vellykket. 2: Stikkord ""Blomst" i Ukens nøtt 22 (svar FLEUR): Lag A: Førstesøk 7 treff, mislykket. Andresøk 1204 treff, vellykket. Lag B: Førstesøk 6 treff, vellykket. 3: Ganske nylig i en likedan nøtt (har kastet bladet): "Utslett" ble PSORA. Lag A: Førstesøk 8 treff, mislykket. Andresøk 239 treff, vellykket. Lag B: Førstesøk 5 treff, vellykket. Lag A må altså i verste fall gå igjennom 7 + 7 + 1204 + 8 + 239 = 1465 treff. Lag B må i verste fall gå gjennom 6 + 6 + 5 = 17 treff. Forholdet blir det samme selv om man bare trenger å gå igjennom 1/5 eller 1/10 av artiklene. En liten kikk på disse konkrete tilfellene viser at Lag A i snitt må belage seg på å åpne rundt 186 artikler, mens Lag B i fire av fem tilfeller må åpne tre, og i det siste tilfellet fire. (Fordi svaret forekommer i 16 av de 17 treffene med min metode.) Så hva er best - å finne tre ord med 186 artikkelåpninger totalt eller 3-4 artikkelåpninger totalt?
odnyst Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 Ja, et ettordssøk med *minimal mulighet* for å finne svaret, *kan* med griseflaks (som her) produsere svaret blant syv (seks uten den totalt unyttige SNO) treff. Men det eneste *holdbare* ettordssøket gir 451 treff (med SNO deaktivert). La oss se litt bakover i tid på parallelle tilfeller: Lag A følger odnyst-metoden. De søker først på oppslagsord, og vil iallfall ikke benytte toordssøk. (Dermed er søk i fritekst eneste alternativ når førstesøket ikke fører frem.) Stor norsk ordbok er også aktivert. Lag B følger min metode, med toordssøk i Ordnett Pluss. SNO er deaktivert. 1: Stikkord "søster" fra nøtt i VBK 6: Lag A: Første søk gir 7 treff. Vellykket. Lag B: Første søk gir 6 treff. Vellykket. 2: Stikkord ""Blomst" i Ukens nøtt 22 (svar FLEUR): Lag A: Førstesøk 7 treff, mislykket. Andresøk 1204 treff, vellykket. Lag B: Førstesøk 6 treff, vellykket. 3: Ganske nylig i en likedan nøtt (har kastet bladet): "Utslett" ble PSORA. Lag A: Førstesøk 8 treff, mislykket. Andresøk 239 treff, vellykket. Lag B: Førstesøk 5 treff, vellykket. Lag A må altså i verste fall gå igjennom 7 + 7 + 1204 + 8 + 239 = 1465 treff. Lag B må i verste fall gå gjennom 6 + 6 + 5 = 17 treff. Forholdet blir det samme selv om man bare trenger å gå igjennom 1/5 eller 1/10 av artiklene. En liten kikk på disse konkrete tilfellene viser at Lag A i snitt må belage seg på å åpne rundt 186 artikler, mens Lag B i fire av fem tilfeller må åpne tre, og i det siste tilfellet fire. (Fordi svaret forekommer i 16 av de 17 treffene med min metode.) Så hva er best - å finne tre ord med 186 artikkelåpninger totalt eller 3-4 artikkelåpninger totalt? ({$editedMessage} 13.06.20 17:37)
Tiger X Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 Ja, det er absolutt griseflaks dersom man søker på *oppslagsord* slik du gjorde. Hvilket er *nettopp* det jeg dokumenterer i "avhandlingen". Du fant hverken FLEUR eller PSORA med metoden du foreskriver her, så hva gjorde du da?
vinner1 Skrevet 13. juni 2020 Forfatter Skrevet 13. juni 2020 13: Anskaff Ordnett Pluss, som muliggjør effektive toordssøk med ukjente bokstaver. 1: Foreta nettsøk på norsk eller engelsk med alle de tre "innholdsordene". 5: Søk opp en liste over strømmetjenester. hei takk for hjelpa! da er oppgavene løst.. mvh Dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå