Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg sitter igjen med 13 vannrett på øverste nøtta,har 1 bokstav lik siste i 19 loddrett, 3 bokstav lik 2 i 32 vannrett, 5 bokstav lik 2 i 16 loddrett.

i nederste nøtta mangler jeg 1 vannrett, der har jeg 4 bokstav lik 2 i 14 vannrett, 6 bokstav lik 3 i 16 loddrett.

mangler også 5 vannrett, der har jeg 2 bokstav lik siste i 24 loddrett, 4 bokstav lik nest siste i 25 vannrett. noen som har tips? mvh dag

Fortsetter under...

Skrevet

13: Anskaff Ordnett Pluss, som muliggjør effektive toordssøk med ukjente bokstaver.

1: Foreta nettsøk på norsk eller engelsk med alle de tre "innholdsordene".

5: Søk opp en liste over strømmetjenester.

Skrevet

hei!

jeg sitter igjen med 13 vannrett på øverste nøtta,har 1 bokstav lik siste i 19 loddrett, 3 bokstav lik 2 i 32 vannrett, 5 bokstav lik 2 i 16 loddrett.

i nederste nøtta mangler jeg 1 vannrett, der har jeg 4 bokstav lik 2 i 14 vannrett, 6 bokstav lik 3 i 16 loddrett.

mangler også 5 vannrett, der har jeg 2 bokstav lik siste i 24 loddrett, 4 bokstav lik nest siste i 25 vannrett. noen som har tips? mvh dag

({$editedMessage} 13.06.20 17:38)

Skrevet

Vel, hvis man overhodet ikke bryr seg om hvor lenge man sitter, kan man jo bruke vanlig Ordnett og kjøre søk på bare "søster". Selv foretrekker jeg å få opp 6 treff (alle kryssende bokstaver inne) fremfor 451.

({$editedMessage} 12.06.20 10:54)

Skrevet

Ja, et ettordssøk med *minimal mulighet* for å finne svaret, *kan* med griseflaks (som her) produsere svaret blant syv (seks uten den totalt unyttige SNO) treff. Men det eneste *holdbare* ettordssøket gir 451 treff (med SNO deaktivert).

La oss se litt bakover i tid på parallelle tilfeller: Lag A følger odnyst-metoden. De søker først på oppslagsord, og vil iallfall ikke benytte toordssøk. (Dermed er søk i fritekst eneste alternativ når førstesøket ikke fører frem.) Stor norsk ordbok er også aktivert. Lag B følger min metode, med toordssøk i Ordnett Pluss. SNO er deaktivert.

1: Stikkord "søster" fra nøtt i VBK 6:

Lag A: Første søk gir 7 treff. Vellykket.

Lag B: Første søk gir 6 treff. Vellykket.

2: Stikkord ""Blomst" i Ukens nøtt 22 (svar FLEUR):

Lag A: Førstesøk 7 treff, mislykket. Andresøk 1204 treff, vellykket.

Lag B: Førstesøk 6 treff, vellykket.

3: Ganske nylig i en likedan nøtt (har kastet bladet): "Utslett" ble PSORA.

Lag A: Førstesøk 8 treff, mislykket. Andresøk 239 treff, vellykket.

Lag B: Førstesøk 5 treff, vellykket.

Lag A må altså i verste fall gå igjennom 7 + 7 + 1204 + 8 + 239 = 1465 treff.

Lag B må i verste fall gå gjennom 6 + 6 + 5 = 17 treff.

Forholdet blir det samme selv om man bare trenger å gå igjennom 1/5 eller 1/10 av artiklene. En liten kikk på disse konkrete tilfellene viser at Lag A i snitt må belage seg på å åpne rundt 186 artikler, mens Lag B i fire av fem tilfeller må åpne tre, og i det siste tilfellet fire. (Fordi svaret forekommer i 16 av de 17 treffene med min metode.)

Så hva er best - å finne tre ord med 186 artikkelåpninger totalt eller 3-4 artikkelåpninger totalt?

Annonse

Skrevet

Ja, et ettordssøk med *minimal mulighet* for å finne svaret, *kan* med griseflaks (som her) produsere svaret blant syv (seks uten den totalt unyttige SNO) treff. Men det eneste *holdbare* ettordssøket gir 451 treff (med SNO deaktivert).

La oss se litt bakover i tid på parallelle tilfeller: Lag A følger odnyst-metoden. De søker først på oppslagsord, og vil iallfall ikke benytte toordssøk. (Dermed er søk i fritekst eneste alternativ når førstesøket ikke fører frem.) Stor norsk ordbok er også aktivert. Lag B følger min metode, med toordssøk i Ordnett Pluss. SNO er deaktivert.

1: Stikkord "søster" fra nøtt i VBK 6:

Lag A: Første søk gir 7 treff. Vellykket.

Lag B: Første søk gir 6 treff. Vellykket.

2: Stikkord ""Blomst" i Ukens nøtt 22 (svar FLEUR):

Lag A: Førstesøk 7 treff, mislykket. Andresøk 1204 treff, vellykket.

Lag B: Førstesøk 6 treff, vellykket.

3: Ganske nylig i en likedan nøtt (har kastet bladet): "Utslett" ble PSORA.

Lag A: Førstesøk 8 treff, mislykket. Andresøk 239 treff, vellykket.

Lag B: Førstesøk 5 treff, vellykket.

Lag A må altså i verste fall gå igjennom 7 + 7 + 1204 + 8 + 239 = 1465 treff.

Lag B må i verste fall gå gjennom 6 + 6 + 5 = 17 treff.

Forholdet blir det samme selv om man bare trenger å gå igjennom 1/5 eller 1/10 av artiklene. En liten kikk på disse konkrete tilfellene viser at Lag A i snitt må belage seg på å åpne rundt 186 artikler, mens Lag B i fire av fem tilfeller må åpne tre, og i det siste tilfellet fire. (Fordi svaret forekommer i 16 av de 17 treffene med min metode.)

Så hva er best - å finne tre ord med 186 artikkelåpninger totalt eller 3-4 artikkelåpninger totalt?

({$editedMessage} 13.06.20 17:37)

Skrevet

Ja, det er absolutt griseflaks dersom man søker på *oppslagsord* slik du gjorde. Hvilket er *nettopp* det jeg dokumenterer i "avhandlingen". Du fant hverken FLEUR eller PSORA med metoden du foreskriver her, så hva gjorde du da?

Skrevet

13: Anskaff Ordnett Pluss, som muliggjør effektive toordssøk med ukjente bokstaver.

1: Foreta nettsøk på norsk eller engelsk med alle de tre "innholdsordene".

5: Søk opp en liste over strømmetjenester.

hei takk for hjelpa! da er oppgavene løst.. mvh Dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...