Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke dy meg for å bemerke at jeg synes Klevjer omgås norsk grammatikk på en lemfeldig måte. Bl.a. med stikkord i entall og løsning i flertall. Hvor er internkontrollen? Det var bare det. Mvh dennis

Fortsetter under...

Skrevet

Hun bruker bare valgfri bøying av intetkjønnord: Et ord, flere ord. For oss som er oppdratt med tradisjonell grammatikk, tenker vi sjelden på at denne bøyningsmåten både er historisk, etymologisk korrekt, og dessuten gangbar på alle ord i intetkjønn, også dem vi gjerne har -r-ending i flertall.

Jeg er enig i at det gjør oppgavene hennes litt mer innfløkte fordi det blir flere valgmuligheter, men etter hvert er vi vel blitt vant til å tenke kjønn og tall(?)

mvh CES

Skrevet
  - skrev (På 7.6.2020 den 15.24):

Kan ikke dy meg for å bemerke at jeg synes Klevjer omgås norsk grammatikk på en lemfeldig måte. Bl.a. med stikkord i entall og løsning i flertall. Hvor er internkontrollen? Det var bare det. Mvh dennis

I nr. 29 finner jeg 2 eksempler på det du antakelig sikter til, nemlig "fartøy" og "fabelvesen". Mange intetkjønnsord skal ikke ha endelsen -er i flertall. Noen kan ha det, som de 2 nevnte, men flertall uten -er er godkjent form. Dette kan vi like eller la være. Dette går vel under det vi kaller radikale former, som Klevjer ofte benytter.

Skrevet

Ja, sånn er det når skolegrammatikken fra anno dazumal fremdeles sitter i skolten. Det var de to nevnte eksempler jeg hadde i tankene. "Problemet" er til å leve med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...