Gå til innhold

Klevjers Ekspertkryssord - all ære til de som gidder

Anbefalte innlegg

Jeg gidder i hvert fall ikke mer. Det finnes andre måter å lage vanskelige kryssord på, enn å gi løseren ørten valgmuligheter som skal pusles sammen. Ekesmpelvis; i siste Eksperten (nr. 6). Med det øvrige løst har en i øvre venstre hjørne 3 sikre inngangsbokstaver og samt en usikker bokstav, som er en av tre vokaler (to iflg. et innlegg her inne).

Treff her inne på de aktuelle ordene (har ikke sjekket om ordnett har fler) er følgende:

Vekst: 50 treff

Elv: 251 treff

Fisk: 27 treff

Komponist (tre mulige vokaler): 233 treff.

Med andre ord; ingen sikre inngangsord til dette hjørnet utover "Ski", og valgmulighetene er fortsatt nesten uendelige.

Å pusle er ikke vanskelig, bare så inn i helvete arbeidskrevende, og da velger jeg heller kryssordalternativer som gir større utfordringer letemessig.

Fortsetter under...

Hvis du mener Mesterkryss i Hjemmet av Torunn Klevjer er jeg helt enig. Jeg har sagt opp Hjemmet pga.: først så laget de hele kryssordmagasinet til "gatekryssord" og etter det har de gått over til flakslodd i premie.

Mesterkryss er blitt et "puslespill" som jeg ikke gidder bruke tid på, har mange andre hobbyer.

Jeg gidder i hvert fall ikke mer. Det finnes andre måter å lage vanskelige kryssord på, enn å gi løseren ørten valgmuligheter som skal pusles sammen. Ekesmpelvis; i siste Eksperten (nr. 6). Med det øvrige løst har en i øvre venstre hjørne 3 sikre inngangsbokstaver og samt en usikker bokstav, som er en av tre vokaler (to iflg. et innlegg her inne).

Treff her inne på de aktuelle ordene (har ikke sjekket om ordnett har fler) er følgende:

Med andre ord; ingen sikre inngangsord til dette hjørnet utover "Ski", og valgmulighetene er fortsatt nesten uendelige.

Å pusle er ikke vanskelig, bare så inn i helvete arbeidskrevende, og da velger jeg heller kryssordalternativer som gir større utfordringer letemessig.

Hjertens enig. Er spent på pm noen er kommet imål idet hele tatt, hva mex X-man og Aksel ?

I utgangspunktet kan det virke håpløst å angripe et slikt hjørne med mengdebegreper, men det lar seg gjøre. Jeg hadde sikker 4. bokstav i ELV og SKI som utgangspunkt. Så lenge man kjenner Klevjers måte å lage oppgaver på (forfatterprofil) kan mengdene du angir begrenses atskillig. Klevjer bruker nærmest slavisk Kryssordhjelper i Ordnett. Kombinasjonen PLAN/ELV ble dermed ganske så overkommelig og siste del av VEKST følger deretter. Kun én KOMPONIST passet med kjent 6. og. 8 bokstav med kontroll i Kryssordhjelper. Resten av hjørnet går deretter greit. Oppgaver som er vanskelige pga. bruk av mengdebegreper er definitvit ikke min favoritt heller. Jeg lager selv en månedlig ekspertkryssord på egen kryssordportal der jeg vektlegger at løsningsordene kan finnes individuelt gjennom presise stikkord. Dette gjelder også øvrige ekspertoppgaver på samme portal.

({$editedMessage} 01.02.20 14:50)

Hjertens enig. Er spent på pm noen er kommet imål idet hele tatt, hva mex X-man og Aksel ?

Ja, kryssordet er løst. Min "oddsfavoritt" blant både våpendeler og elver samt en av tre ditto blant fisker ledet sammen med det sikre svaret på "Ski" greit frem til utfylt hjørne. Men har man aldri løst MK tidligere og følgelig ikke kan profilere, vil denne oppgaven være en tålmodighetsprøve.

I utgangspunktet kan det virke håpløst å angripe et slikt hjørne med mengdebegreper, men det lar seg gjøre. Jeg hadde sikker 4. bokstav i ELV og SKI som utgangspunkt. Så lenge man kjenner Klevjers måte å lage oppgaver på (forfatterprofil) kan mengdene du angir begrenses atskillig. Klevjer bruker nærmest slavisk Kryssordhjelper i Ordnett. Kombinasjonen PLAN/ELV ble dermed ganske så overkommelig og siste del av VEKST følger deretter. Kun én KOMPONIST passet med kjent 6. og. 8 bokstav med kontroll i Kryssordhjelper. Resten av hjørnet går deretter greit. Oppgaver som er vanskelige pga. bruk av mengdebegreper er definitvit ikke min favoritt heller. Jeg lager selv en månedlig ekspertkryssord på egen kryssordportal der jeg vektlegger at løsningsordene kan finnes individuelt gjennom presise stikkord. Dette gjelder også øvrige ekspertoppgaver på samme portal.

({$editedMessage} 01.02.20 14:50)

På elv har jeg en italiensk med samme vokal først og sist. Plan ga da to mulighete, jeg valgte den med konsonantsom andre bokstav. Er jeg på rett vei? I tilfelle ja, trøbbler jeg med våpendelens fjerde bomstav

Annonse

Ja, kryssordet er løst. Min "oddsfavoritt" blant både våpendeler og elver samt en av tre ditto blant fisker ledet sammen med det sikre svaret på "Ski" greit frem til utfylt hjørne. Men har man aldri løst MK tidligere og følgelig ikke kan profilere, vil denne oppgaven være en tålmodighetsprøve.

Jeg har løst MK før, både med og uten hjelp. Denne synes jeg er vrang. På ski prøvde jeg med variant siste mulige vokal som fjerde bokstav. Ga meg en komponist dersom planen min holder vann. Dessverre passer ikke denne komponisten med våpendel, så jeg må enten endre fjerde bokstav eller endre opplegget .......

På elv har jeg en italiensk med samme vokal først og sist. Plan ga da to mulighete, jeg valgte den med konsonantsom andre bokstav. Er jeg på rett vei? I tilfelle ja, trøbbler jeg med våpendelens fjerde bomstav

Du har stø kurs nå. Da burde komponisten komme på plass og gi deg 4. bokstav i våpendel. Har du kryssord.no og kryssordhjelper i hver sin fane kan du enkelt sjekke om ordet står både på kryssord.no og i kryssordhjelper. Det er normalt en forutsetning i denne oppgaven. Husk alltid å klikke på ordet i kryssordhjelper (det gjør Klevjer) så ser du det hun ser når hun lager oppgaven. Står det f.eks. komponist og dirigent i kilden du kommer til (normalt vil dette være Store norske leksikon for et søk etter komponist) så vil dette neppe være løsningsordet. Står det derimot kun komponist kan du merke dette ordet som aktuelt løsningsord.

Takk til cs og X-man for verdifull hjelp, så jeg omsider kom i mål med denne oppgaven.

Det er faktisk dobbeltløsning i øvre, venstre hjørne når det gjelder "pynt", "gudinne" og "fisk". Alle ordene i begge løsningene finnes i kryssord.no, Ordnett og Store norske leksikon via Kryssordhjelper.

({$editedMessage} 02.02.20 16:01)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...