Gå til innhold

Eksperten 27-19

Elinw

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hei ehbl!

En naturlig forståelse av et slikt stikkord som på 12. vannrett, er at løsningen er et egennavn. Stikkordet indikerer en kvinne som har gjort/gjør seg så bemerket innenfor fagområde(er), at hun omtales leksikalsk. Heller ikke jeg har greid å spore opp noen, gitt de sikre bokstavene.

Derimot opereres det på Ordnett med et synonym som lar seg utlede av de sikre bokstavene, bare med den forskjell at der er det det annet kjønn i stikkordet som utgjør sisteleddet. Enn så lenge satser jeg heller på et fellesnavn som løsning.

Jeg har samme bokstaver som deg.

Vh

Aksel

({$editedMessage} 07.07.19 21:10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har funnet en vitenskapskvinne som kan passe. Hennes mann var også forsker. Dessverre klarer jeg ikke å finne igjen siden jeg googlet meg frem til, men det var trolig tysk wikipedia. Hun er også kjent med et annet etternavn. Første bokstav er lik nest siste i 22V, ja.

Selv baler jeg veldig med venstre side. Noen tips å få om 2L, Rød fisk? Eller 15V En av mange?

Vh

Ditten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ditten!

2. loddrett: Stikkordet kunne oppfattes dithen at fisken er rødlistet, men den er livskraftig. SNL og Wikipedia gir ingen anvisning på rødfarge, det gjør imidlertid Ordnett. Den er søkbar her inne.

15. vannrett: I denne oppgaven går det en rød tråd, som er til hjelp for sisteleddet i løsningen.

Gratulerer som vinner! 🌹

Vh

Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aksel!

Takk for hint, og takk for gratulasjonen! Det er alltid gøy å vinne, og gevinsten rekker til to nye frimerker :-)

Jeg har ennå ikke funnet fisken(2L), men fikk en pekepinn på 15L. Ja, det var slik i nr. 25 også: en rød tråd. Jeg får legge hodet i bløt...

Vh

Ditten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...