Tiger X Skrevet 20. juni 2019 Del Skrevet 20. juni 2019 Denne utgaven av MK har tre meget enkle hjørner og ett - nedre venstre - som uten oppgave-/forfatterprofilering fremstår som et stort puslespillmareritt. Med utgangspunkt i leksikonet her inne, har de loddrette ordene fra scratch hhv. 481, 18 og 502 alternativer, og de vannrette 658, 56, 3699 og [med søkeord "fiskeutstyr"] 111. Riktignok er svært mange av de 658 såkalte "folkene" tull og tøys, men de er uansett der som tidsstjelende "søkestøy". På den annen side er det en håndfull eller to ekstra "skribenter" (altså definert som nettopp det) i SNL i tillegg til de 18 alternativene her inne. For å komme riktig ut på "Plagg", må man først plukke ut en eller flere gode kandidater av de 13 øyene her inne som står igjen når øvre venstre hjørne er løst. I dette tilfellet er vi så heldige at nøyaktig én øy skiller seg ut som det overveldende mest sannsynlige svaret. (Oppgave til løsere som ikke pleier å profilere: Finn ut hvilken på egenhånd.) Av de ca. 10-11 teoretisk tenkelige (vi sjekker selvsagt opp mot "Hylle" for å kunne eliminere noen) naturfenomenene som står igjen når andreleddet er bankers, er "konkurransen" klart jevnere enn for øyenes del, men det går likevel an å plukke ut ett eneste favorittord og starte med det og bare det. Uten profilering vil man her stå med ca. 217 plagg idet man har sjekket opp mot mulige øyer, og grovt anslått 60-70 etter å ha sett også på naturfenomenene. MED profilering er man - riktignok inkludert en langtfra sikker fjerdebokstav, husk det - nede på kun TO, idet tre av de fem plaggene som passer med "profilbokstav" 2 og 4 også, med fra stor til 100 prosent sikkerhet, kan "profileres vekk". Myser man videre innom "Skribent", finner man en klar førstekandidat blant de 18 på listen. Profilfavoritten blant de fire på forhånd gjenstående spellemannvinnerne (de to plaggene vi nå drodler med, har samme åttendebokstav) er da plutselig den eneste som passer inn - et meget godt tegn. Av de 23 (reelle og såkalte) folkene her inne som isolert passer med skribentfavoritten, skiller 3-4 seg ut som gode kandidater. Med det ene plagget får man bare treff på et folk man enkelt kan profilere vekk, med det andre får man treff på ett av "favorittfolkene" samt to som trygt kan glemmes. Det går nå av seg selv å få på plass "Fiskeutstyr", "Apparat" og "Maler", selv om hverken apparatet eller maleren kan utpekes med sikkerhet blant de foreliggende mulighetene. Med god profilering er nedre venstre i dette MK-et fullt mulig å løse iallfall nesten like raskt som de andre hjørnene. Uten profilering må det nødvendigvis ta en liten evighet. MEN: La det være klinkende klart at man ikke kan forvente klaff på første og beste forsøk hele veien selv med godt gjennomtenkt profileringsarbeid. Akkurat her var det slik, og derfor står denne oppgaven som et stjerneeksempel på hvor mye tid og krefter som kan spares inn ved riktig løseteknikk. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/27565-mk-i-nr-26-forh%C3%A5ndstips/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ces Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Jeg har prøvd å lirke meg fram med tipsene til X-man, men er neppe på rett vei. Stemmer det at vi har med et oldtidsfolk å gjøre? Og i flertall? Og er jeg på ville veier med et sjøfenomen? Er takknemlig for svar. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/27565-mk-i-nr-26-forh%C3%A5ndstips/#findComment-117485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger X Skrevet 23. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2019 Oldtidsfolk: nei; flertallsform: ja. Sjøfenomen: ja. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/27565-mk-i-nr-26-forh%C3%A5ndstips/#findComment-117490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ces Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Takk! Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/27565-mk-i-nr-26-forh%C3%A5ndstips/#findComment-117493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilliken Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Denne utgaven av MK har tre meget enkle hjørner og ett - nedre venstre - som uten oppgave-/forfatterprofilering fremstår som et stort puslespillmareritt. Med utgangspunkt i leksikonet her inne, har de loddrette ordene fra scratch hhv. 481, 18 og 502 alternativer, og de vannrette 658, 56, 3699 og [med søkeord "fiskeutstyr"] 111. Riktignok er svært mange av de 658 såkalte "folkene" tull og tøys, men de er uansett der som tidsstjelende "søkestøy". På den annen side er det en håndfull eller to ekstra "skribenter" (altså definert som nettopp det) i SNL i tillegg til de 18 alternativene her inne. For å komme riktig ut på "Plagg", må man først plukke ut en eller flere gode kandidater av de 13 øyene her inne som står igjen når øvre venstre hjørne er løst. I dette tilfellet er vi så heldige at nøyaktig én øy skiller seg ut som det overveldende mest sannsynlige svaret. (Oppgave til løsere som ikke pleier å profilere: Finn ut hvilken på egenhånd.) Av de ca. 10-11 teoretisk tenkelige (vi sjekker selvsagt opp mot "Hylle" for å kunne eliminere noen) naturfenomenene som står igjen når andreleddet er bankers, er "konkurransen" klart jevnere enn for øyenes del, men det går likevel an å plukke ut ett eneste favorittord og starte med det og bare det. Uten profilering vil man her stå med ca. 217 plagg idet man har sjekket opp mot mulige øyer, og grovt anslått 60-70 etter å ha sett også på naturfenomenene. MED profilering er man - riktignok inkludert en langtfra sikker fjerdebokstav, husk det - nede på kun TO, idet tre av de fem plaggene som passer med "profilbokstav" 2 og 4 også, med fra stor til 100 prosent sikkerhet, kan "profileres vekk". Myser man videre innom "Skribent", finner man en klar førstekandidat blant de 18 på listen. Profilfavoritten blant de fire på forhånd gjenstående spellemannvinnerne (de to plaggene vi nå drodler med, har samme åttendebokstav) er da plutselig den eneste som passer inn - et meget godt tegn. Av de 23 (reelle og såkalte) folkene her inne som isolert passer med skribentfavoritten, skiller 3-4 seg ut som gode kandidater. Med det ene plagget får man bare treff på et folk man enkelt kan profilere vekk, med det andre får man treff på ett av "favorittfolkene" samt to som trygt kan glemmes. Det går nå av seg selv å få på plass "Fiskeutstyr", "Apparat" og "Maler", selv om hverken apparatet eller maleren kan utpekes med sikkerhet blant de foreliggende mulighetene. Med god profilering er nedre venstre i dette MK-et fullt mulig å løse iallfall nesten like raskt som de andre hjørnene. Uten profilering må det nødvendigvis ta en liten evighet. MEN: La det være klinkende klart at man ikke kan forvente klaff på første og beste forsøk hele veien selv med godt gjennomtenkt profileringsarbeid. Akkurat her var det slik, og derfor står denne oppgaven som et stjerneeksempel på hvor mye tid og krefter som kan spares inn ved riktig løseteknikk. Hei! Jeg abonnerer ikke på Hjemmet og løser derfor sjelden Mesterkryss. Derfor har jeg ikke "nubbetjangs" til å "profilere" meg frem til løsninger. På stikkordet plagg har jeg trolig 2. bokstaven rett, og da har jeg et løsningsord hvor nest siste bokstav er en konsonant. I en annen tråd hevdes det at dette plagget/disse plaggene er undertøy. Stemmer det? Mitt løsningsalternativ har en konsonant som 8. bokstav, en sjelden konsonant. Er jeg på bærtur, eller er jeg inne på noe? Vh Ditten Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/27565-mk-i-nr-26-forh%C3%A5ndstips/#findComment-117590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinrar Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Undertøy, ja, trøye og benklær som går i ett. 2. bokstav er en vokal 8. bokstav er en konsonant, og ikke sjelden. Nest siste bokstav er vokal Du finner svaret om du søker på plagg her inne, men selvfølgelig også i ordnett bl.a. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/27565-mk-i-nr-26-forh%C3%A5ndstips/#findComment-117591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilliken Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Tusen takk for tips, optimist! Da fant jeg plagg, og deretter puslet jeg meg frem til en grei løsning nede i det venstre hjørnet. Min sjeldne konsonant fikk jeg bruk for 3 andre steder i oppgaven, men så spørs det om jeg traff midt i blink m.h.t. fasit ;-) Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/27565-mk-i-nr-26-forh%C3%A5ndstips/#findComment-117592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå