Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

var nok litt for optimistisk,trodde 3 av hjørnene var i boks helt til det stoppet opp med «fins på noen plagg»Der har jeg ?L?N?R? Prøvd med bokstavsøk men finner ikke noe fornuftig.Hvis dette er feil frykter jeg at hele hjørnet ryker.Dette er venstre hjørne nederst.Noen som kan gi et hint?Mvh.Hulte.

Du må finne andre apparater. Endelsen her er den mest logiske. (Dette var svar til Hulte)

({$editedMessage} 02.06.19 13:31)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/27511-mesterkryss-29/#findComment-117175
Del på andre sider

hei,

Jeg har en annen endelse på apparater. da ser du fort hva som fins på klesplagg. Selv har jeg problem med det ø v hjørnet.Er det noe hint å få der? På svekkelse har jeg for eksempel ?e?i?i?e? men det er jo forferdelig mange mulig-

heter. tonnyb

Min løsning på svekkelse har ingen av dine bokstaver Tonnyb, men det vil forundre meg om dette hjørnet kun har én mulig løsning.

Jeg skal derfor ikke påstå at jeg har funnet fasitsvarene.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/27511-mesterkryss-29/#findComment-117176
Del på andre sider

Det er helt umulig å si hvor mange mulige løsninger som finnes oppe til venstre. Hvis man KUN går ut fra leksikonet her inne, har man (per tirsdag kveld) følgende antall alternativer:

KOMPONIST: 1269

SVEKKELSE: 11

VEKST: 188

ROM: 196 (40 med tre alternativer på fjerde bokstav)

---

DYR: 1795

ARBEIDSPLASS: 64

REGISSØR: 1661

KONGE: 186 (19 med sikker sjettebokstav)

Med andre ord: klin håpløst uten forfatterprofilering.

Det går an å snekre i hop et slags hjørne med svekkelsen tonnyb hinter til, men da havner man garantert milevis unna fasit. Den nesten sikre fasitsvekkelsen har ingen felles kryssende bokstaver med dette ordet.

For å løse hjørnet på rasjonelt vis, må man selvsagt ha "Apparater" og bokstav 4 i "Insekt" på plass. Selv startet jeg med å se hvilke konger som passer med forfatterprofilen (ca. tre stk.), og sammenholdt disse med mulige svekkelser som samtidig ga gode alternativer på "Arbeidsplass" og videre på "Rom". Med arbeidsplassen som pekte som ut som den beste, noterte jeg alle vekster som da passet inn, og lette så etter "Dyr" som passet både med den aktuelle svekkelsen (ett alternativ), vekstene (husker ikke, men ca. 5-8 alternativer) og rommet (husker heller ikke, men ca. 2-3 alternativer). Dermed dukket det fort opp en svært "mistenkelig" skapning. Dette dyret skuffet ikke, og avslørte fort komponisten. (Husk at dette vil være en person med egen SNL-artikkel.) Dermed gjentod bare å finne hvilke av de på dette tidspunktet 12 regissørene her inne som også forekommer i SNL. Av de to som da ble igjen, er nok den som kommer lengst ut i alfabetet mest sannsynlig fasit, men begge er ugjendrivelig korrekte.

PS. Mulig denne forklaringen får hjørnet til å høres enklere ut enn det er. Her må man jobbe både "manuelt" og med de små grå.

({$editedMessage} 02.06.19 14:45)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/27511-mesterkryss-29/#findComment-117177
Del på andre sider

Annonse

Du må finne andre apparater. Endelsen her er den mest logiske. (Dette var svar til Hulte)

({$editedMessage} 02.06.19 13:31)

Hvordan skal en tolke denne "mistenkelige skapningen" som dukker opp hos x-man, tro?

Jeg har forsøkt "alle muligheter" for å få øverste venstre hjørne til å "gå opp", uten å komme lenger.

Det eneste jeg har å jobbe med, er nest siste bokstav på KONGE, der jeg har 6. bokstav lik siste i KALLENAVN PÅ KEISER, så har jeg 2. og 4 bokstav lik på INSEKT, ca midt på. Det hadde vært fint med tips om ARBEIDSPLASS/ SVEKKELSE også..

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/27511-mesterkryss-29/#findComment-117196
Del på andre sider

Da har vi lik 6. bokstav på konge, men insektet mitt har 2 ulike vokaler som 2. og 4. Som jeg skrev tidligere har dette hjørnet høyst sannsynlig flere mulige løsninger.

Om du finner samme arbeidsplass som jeg har, vil du i NAOB se at dette ordet har 3 ulike betydninger.

Alle mine funn i dette hjørnet har dekning i Ordnett/SNL, men det er som sagt ikke sikkert jeg har fasitsvarene.

Hvordan du skal tolke den "mistenkelige skapningen" i doktoravhandlingen til X-man skal jeg ikke prøve meg på :)

({$editedMessage} 03.06.19 18:02)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/27511-mesterkryss-29/#findComment-117198
Del på andre sider

asa: Dyret in question er "mistenkelig" i den forstand at det gir svært gode (dvs. fasitklingende) ord både på "Vekst" og "Rom", og samtidig leverer en ypperlig andrebokstav til komponisten.

Det aron skriver om insektet og arbeidsplassen leder deg inn på riktig spor.

tonnyb: Vet ikke hvor lenge du har løst MK (?), men man finner relativt fort ut mye om forfatterens vaner, uvaner og fremgangsmåte. F.eks.:

1: Så å si samtlige løsningsord har egen artikkel i Ordnett og/eller SNL. Forfatteren benytter ikke eller i tilfelle *ekstremt* sjelden de mest "sære" bøkene i Ordnett (slett ikke Jusleksikon, trolig heller ikke Medisinsk ordbok).

1b: Noen ytterst få ganger dukker det opp et løsningsord som bare finnes inne i fritekst i Ordnett. Dette vil alltid være hentet ut fra Kryssordhjelper (se pkt. 2). Om det forekommer ord fra fritekst i SNL - i så fall er alternative skrivemåter på egennavn den eneste tenkelige muligheten - har jeg egentlig ikke undersøkt, men har iallfall aldri konkret sett det.

1c: I motsetning til med Eksperten og NM-trimmen (annen forfatter), behøver man aldri å bruke en eneste kalori på å lete i Wikipedia, Litterært leksikon eller andre "hemmelige" kilder.

2: MK konstrueres mer eller mindre utelukkende ved hjelp av Ordnetts Kryssordhjelper. Får du fire treff her inne på "konge" med dine sikre bokstaver? Dersom kun en av dem viser seg å være oppført i KH, er det 100 prosent trygt å skrote de tre andre.

3: Glem vanlige språkstandarder - her er det "anything goes" innen det lappverket og makkverket av tillatte former som bokmål består av. Dette kan nok ta lang tid å venne seg til, og man burde vel egentlig hatt et "lysorgel" som stod og blinket kontinuerlig "husk radikale former!" for å bli påminnet om saken.

4: Flertallsformer av ord med uvanlig bøyningsmønster (f.eks. "Tåkete = YSMNE") florerer.

5: En gang iblant benyttes stikkord fra leksikonet her inne.

6. Når det passer seg for å få et hjørne til å gå opp, dukker det opp det jeg kaller "ikke-ord" - datagenererte verbalsubstantiver fra Tanum som er fullstendig ubrukelige og/eller meningsløse i både muntlig og skriftlig konversasjon.

7: Etter en tids løsning er det også fullt mulig iblant å få en god gut feeling på hvilket/hvilke av ørtenogfjørti alternativer som forfatteren "liker" og har valgt seg.

({$editedMessage} 03.06.19 19:05)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/27511-mesterkryss-29/#findComment-117199
Del på andre sider

Tilbake til "Konge": Noen ganske få minutters analyse gav meg en liste med:

- tre meget gode kandidater

- tre eller fire (husker ikke) halvbra kandidater

- en håndfull høyst usannsynlige kandidater

- en håndfull helt utenkelige kandidater

Så kan man bare tenke seg hvordan dette forplanter seg videre i hjørnet: Med de tre "gode" kongene ble de 11 svarene på "Svekkelse" redusert til to, hvorav et "godt" ord og et som i beste fall er "halvbra". Med den "gode" svekkelsen skrumpet 64 arbeidsplasser ned til fem, derav tre tilsynelatende "gode". Men to av de tre passer svært dårlig med "Rom", og plutselig var antallet gjenstående vekster også overkommelig. Derfra og inn er det enkel match for enhver som i det hele tatt løser på MK-nivå, det eneste usikkerhetsmomentet er hvem av de to "gode" regissørene som er fasit. Men, nok en gang: Dette hjørnet er ikke enkelt, og kan ikke løses med "en hånd på rattet". Og det er slett ikke alltid man kommer i mål på første forsøk med den beskrevne fremgangsmåten.

({$editedMessage} 03.06.19 19:40)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/27511-mesterkryss-29/#findComment-117200
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...