Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg må si at jeg er svært skuffet over at man i årets amatørfinale ikke har klart å komme med noen utfordringer i oppgavene.

Denne konkurransen er ikke for amatører, men nybegynnere.

Jeg ønsker ikke å delta i konkurransen for "eksperter" fordi jeg rett og slett ikke orker å sitte foran pc'en fra fredag kl. 16:00 til mandag kl. 16:00 for å klare så mange ord som mulig. De jeg har snakket med som har deltatt i dette "rotteracet" kommer ikke til å delta igjen fordi kroppen var helt ødelagt etter et sånt maratonløp. Det er det ikke verdt.

Min oppfordring er derfor at NM for amatører i framtida bør inneholde utfordringer slik at vi også kan få brynt oss.

Hvis man ikke gjør noe med dette så blir dette min siste deltakelse i NM.

Fortsetter under...

Ja dette var begredelige greier må jeg si. Ingen utfordring i det hele tatt.

Jeg har heller ikke helse til noen mesteroppgaver, så da tenker jeg at jeg står over til neste år. Det blir jo kjedelig når det ikke er noen utfordringer i oppgavene.

Synes faktisk de innledende oppgavene var hakket verre enn finaleoppgavene :))

mvh Tone

Jeg må si at jeg er svært skuffet over at man i årets amatørfinale ikke har klart å komme med noen utfordringer i oppgavene.

Jeg ønsker ikke å delta i konkurransen for "eksperter" fordi jeg rett og slett ikke orker å sitte foran pc'en fra fredag kl. 16:00 til mandag kl. 16:00 for å klare så mange ord som mulig. De jeg har snakket med som har deltatt i dette "rotteracet" kommer ikke til å delta igjen fordi kroppen var helt ødelagt etter et sånt maratonløp. Det er det ikke verdt.

Min oppfordring er derfor at NM for amatører i framtida bør inneholde utfordringer slik at vi også kan få brynt oss.

Til lags åt alle osv...

Dette viser jo bare hvor vanskelig det er å tilfredsstille alle..

Vi er jo på forskjellige nivå selv om vi deltar i amatørfinalen.

Jeg foreslår at dere prøver dere på Mesterfinalen,uten å sette helsa på spill, dere er jo tydeligvis kvalifisert for det.

Personlig klør jeg meg i hodet over flere av stikkordene, så for meg er denne Amatørfinalen akkurat passe...

Det burde kanskje være 3 nivåer da...

Angrer på at jeg tittet inn her, føler meg skikkelig dum og demotivert nå, siden dette tydeligvis er bare blåbær... Det hadde kanskje vært en tanke om eliten kunne ventet med klagene til fristen var ute...?

Amatøroppgavene har jeg (iallfall foreløpig) ikke sett på, men den såkalte "Mesterfinalen" var skrale saker. Oppgave 1, 2 og mesteparten av 3 er en fornærmelse å servere til løsere som (antagelig) sitter fullt skjerpet og er klare til å "jobbe for maten". Alle som er skuffet over Amatørfinalen, kan trygt sette seg til med disse tre, som med ytterst få unntak er ren barnemat.

Oppgave 4 er en annen sak, der var det plenty av utfordringer. Minst fem divisjoner høyere enn resten. Den som er ute etter virkelig å sjekke kryssordformen, kan prøve seg på denne - den skiller klinten fra hveten.

Angrer på at jeg tittet inn her, føler meg skikkelig dum og demotivert nå, siden dette tydeligvis er bare blåbær... Det hadde kanskje vært en tanke om eliten kunne ventet med klagene til fristen var ute...?

-benny

Det var ikke meningen å ta motet fra deg, og jeg tilhører slettes ikke eliten. Å kikke inn her er jo bare dumt mens man holder på. Oppgavene diskuteres ikke her likevel :) Hvis du benytter deg av de oppslagsverkene som er nevnt, så kommer du i mål.

mvh Tone

Annonse

Ja, dette var skuffende. "Gikk over" til amatørfinalen i år, av samme grunn som Hulderbo. Man kunne i det minste lagt inn noen få skikkelige utfordringer.

På en annen side - god tid til å kose seg med sjakk-VM nå!

Hei Hulderbo: Helt enig! Dette var elendige greier - og helt uverdig i "tradisjonen" etter den gamle mester Jarle Teigland. Makan til makkverksdiagrammer. Jeg løste dem alle 3 på 5timer5minutter, - men gidder neppe sende inn. Forskjellen til mesterfinalen er jo enorm (altfor stor) - ekstrem vanskegrad. Og i tillegg ganske kjedelig; for mye stor-kategorier - og altfor lite språklige utfordringer..

Selv "ligger" jeg bare på ca. 120 løste akkurat nå. Vedr. denne Stien Kryssordforfatter, er det flere som "mistenker" vedkommende å "gi blaffen" i amatørfinalen... Det er første gang han "må" fylle ut disse diagrammene og de er preget av giddeløshet og venstrehåndsarbeid. Det er vel å håpe at Egmont tilbyr NM til en annen snarest - og hvorfor ikke en kvinne snart? Torunn Klevjer er jo god... Så enig med deg, - og jeg mener Mesterfinalen burde gått over 7 døgn i tillegg. shm.

-benny

Det var ikke meningen å ta motet fra deg, og jeg tilhører slettes ikke eliten. Å kikke inn her er jo bare dumt mens man holder på. Oppgavene diskuteres ikke her likevel :) Hvis du benytter deg av de oppslagsverkene som er nevnt, så kommer du i mål.

mvh Tone

Takk for at du sier at jeg gjør noe dumt enda en gang Tone. Nå føler jeg meg mye bedre. Jeg vet selvfølgelig veldig godt at NM ikke diskuteres her, jeg åpnet tråden pga overskriften til Hulderbo, ikke for å finne svar.

Annonse

Enig med dere.

Denne amatørklassen var elendig!

Jeg synes også at 1.premien er for sær. Ikke alle er like glade i båtliv og det er ikke like lett for alle å komme seg til og fra båten heller. Nei,det beste hadde vært pengepremie.

Dette meningsløse "barneskirennet" var det altså t.o.m. nødvendig å kaste bort tid på å *kvalifisere* seg for. (Selv har jeg løst utenfor konkurranse.) Mener også å ha sett at innsendelsesfristen for amatøroppgavene er enda mye lenger enn de 72 timene i den såkalte "Mesterfinalen". (...?) Det blir omtrent som å sette en frist på 365 dager for å fullføre Trondheim-Oslo på sykkel.

Parodi er ikke engang fornavnet her, oppgavene ser ut til å være beregnet på at løserne skal stille opp fysisk i en gymsal i tre timer med kun Tanum under armen og helt avsperres fra alle andre hjelpemidler.

That said, så er ikke kjønnskvotering (og slett ikke av noen som er omtrent akkurat ett lysår unna å beherske diagrammet i Mesterkryss) i valg av NM-forfatter løsningen. Årets forfatter er udiskutabelt en av landets aller beste, problemet med disse oppgavene er kun nivået, ikke kvaliteten på selve håndverket.

Jeg vil tippe (dog ikke vedde på) at oppdragsgiver Egmont har hatt en finger eller to med i spillet når vanskelighetsgraden har blitt satt. Uansett hvem som er ansvarlig for den biten, er skivebom et for forsiktig uttrykk. Her er det mer snakk om å bomme på låveveggen fra to meters hold. Og fra fem meters hold hva angår "mester"oppgavene.

({$editedMessage} 11.11.18 02:55)

I år valgte jeg amatørfinale. Har storkost meg med oppgavene siden i går. Endelig en finale hvor jeg fikk en mestringsfølelse. Helt til jeg leste kommentarene til dere som er mye klokere enn oss andre. Foreslår at dere slutter å heve dere over andre mennesker og heretter velger mesterfinale, slik at vi amatører slipper å føle oss dumme.

Enda en drama queen. Hør her: Det er ingen som forventer at kryssordentusiaster med liten til middels erfaring skal kunne konkurrere med løsere som har hatt en lidenskap for "faget" i opptil mange tiår. Oppgaver på dette nivået ville vært akkurat passe for meg også på et visst tidspunkt - som de ville vært for absolutt alle andre som i dag løser oppgaver på høyere nivåer. Men her dreier det seg faktisk om *NM*, ikke en grendelagskonkurranse for alle og enhver. Da må selvsagt vanskelighetsgraden gjenspeile dette.

({$editedMessage} 11.11.18 02:57)

Hei X-man.

Jeg kan si at jeg sendte inn alle kodene, var riktige.

Fikk ikke tilsendt oppgavene for amatørfinalene.

Ringte til personen som vurderer svarene.

Han sa at det var teknisk feil som gjorde at de ikke fikk kodene.

Så da blir feilen min. Rart for jeg fikk jo bekreftet innsendelsen.

Hilsen Akok

Kundene har aldri rett i Hjemmet muligens.

Oppgavene har jeg jo, for se om jeg tar en titt en eller annen gang.

Alt var bedre før, kan jeg jo si

Enda en drama queen. Hør her: Det er ingen som forventer at kryssordentusiaster med liten til middels erfaring skal kunne konkurrere med løsere som har hatt en lidenskap for "faget" i opptil mange tiår. Oppgaver på dette nivået ville vært akkurat passe for meg også på et visst tidspunkt - som de ville vært for absolutt alle andre som i dag løser oppgaver på høyere nivåer. Men her dreier det seg faktisk om *NM*, ikke en grendelagskonkurranse for alle og enhver. Da må selvsagt vanskelighetsgraden gjenspeile dette.

({$editedMessage} 11.11.18 02:57)

Takes one to know one :)

Mitt poeng er; er det mulig å vente med sutring og klaging til etter fristen, uansett lengde ...

Blir nok gode vinnersjanser i år, så mange som er ferdig på rekordtid og ikke vil sende inn løsninger fordi det var for lett. Eller så er premien feil ...

Takes one to know one :)

Mitt poeng er; er det mulig å vente med sutring og klaging til etter fristen, uansett lengde ...

Blir nok gode vinnersjanser i år, så mange som er ferdig på rekordtid og ikke vil sende inn løsninger fordi det var for lett. Eller så er premien feil ...

x-man, jeg har tidligere påpekt at dine innlegg uroer mange i dette forumet. De fleste er amatører og nybegynnere, kanskje med noen få x-ordbøker. For 14 år siden var jeg i den situasjonen og det første NM-et tok flere dager. Nå er NM delt i mester og amatør. Jeg løser nå alle x-ord på PC-en, gleder meg over å få til løsninger, men valgte allikevel nå amatørfinalen pga et tidspress, trodde jeg. Dine kommentarer vedrørende vanskelighetsgrad og tid er relevante, også en mulig styring fra Egmont. Jeg vil tro du hører til i mesterklassen. Da blir dine innlegg i et forum bestående av amatører og viderekomne ofte tolket som overlegenhet og sårer. Allikevel, bruk din mentorkapasitet til å rettlede løsere her, men gjør deg noen tanker om hvordan dine innlegg mottas. PS åttiåring

Hei Mike!

Takk for et godt og klokt innlegg. Du fikk sagt det som jeg tenker om denne saken.

Tidligere var det to konkurranser:mesterklassen og hobbyklassen. I fjor forsvant hobbyklassen, så jeg hadde ikke noe valg: Jeg balte meg med krum hals gjennom helgen med mesterklassen, uten å nå helt opp i teten.

Det ante meg at navneskiftet fra hobby- til amatørklassen kom til å bety en lavere vanskegrad, og ja, det var skuffende lett. Samtidig koste jeg meg litt med å løse de 3 oppgavene på lørdagskvelden :-) Det håper jeg mange andre kryssordløsere gjør også!

Vh Ditten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...