Gå til innhold

Eksperten 01/18...

Aksel1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var spent på hva redaksjonen i Adresseavisen ville tilby oss trofaste kryssordløsere, som erstatning for Nyheims 38-årige kryssordmakerier. I dag kom svaret, og jeg må si at forfatteren har gått i gode fotspor og fylt store sko etter Nyheim. Løsningen på 1. vannrett kalte på smilebåndet! 😄

Godt nytt år!

Vh

Aksel H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Aksel!

Ja, sannelig: Oppgaven er flott og vrien. Så vrien at jeg måtte ta en lang pause med en noe forvirrende "limerick"-kryssord.

Takk for at du (sikkert uforvarende) satte meg på sporet av 1 V :-) Nå er det mulig jeg kommer i mål utover dagen. På 14 V mangler jeg riktignok siste bokstav. Jeg tar gjerne imot et hint ;-)

Godt nyttår til deg også!

Mvh Ditten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aksel!

Ja, sannelig: Oppgaven er flott og vrien. Så vrien at jeg måtte ta en lang pause med en noe forvirrende "limerick"-kryssord.

Takk for at du (sikkert uforvarende) satte meg på sporet av 1 V :-) Nå er det mulig jeg kommer i mål utover dagen. På 14 V mangler jeg riktignok siste bokstav. Jeg tar gjerne imot et hint ;-)

Godt nyttår til deg også!

Mvh Ditten

Hei Aksel og Ditten.

Takk til Aksel som satte meg på sporet på 1V. Jeg holdt nesten på å gi opp.

Til Ditten. Hvis du ikke har kommet i mål, tror jeg at jeg har svaret på 14V. Løsningen jeg har kommet fram til, kan det ikke være særlig hyggelig å måtte ha kontakt med. Det er underlagt Justisdepartementet.

Hilsen Lone.

({$editedMessage} 07.01.18 16:14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ditten.

Jeg kjenner ikke til de opplysningene du har. Jeg prøvde å nøste litt opp i hvordan jeg kom fram til det jeg tror er rett, men jeg har vært innom så mange sider at det går helt rundt for meg. Men "løsningen" min holder til i en by i Nordland fylke.

Hilsen Lone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Lone.

Tusen hjertelig takk for at du satte meg på sporet! Din løsning er nok mye mer sannsynlig enn min, for dette "nyfødte" direktoratet jeg fant på Wikipedia, ser ikke ut til å ha fått sitt akronym ennå.Da regner jeg årets første Ekspertoppgave for å være løst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag Aksel H, Ditten,skjeld, Lone og andre det måte interesse! Det var kjekt med oppstart av det lærerike "Ekspertkryssordet" igjen. Vi i Bergen finner dette kryssordet i BT Magasinet. Det var like artig som tidligere, med et lettere morsomt 1V, og med lokalkolorittisk preg både fra Trøndelag(23V) og Bergen (5L)! På spørsmålet som endel tar opp om siste bokstav i 14V, fant jeg noen alternativer i "norsk forkortingsord-bok", Cappelens forlag.

Andre bokstav kan da være:I,B eller D. Men hvilken skal man velge? Hilsen toreb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ettermiddag! Takk for tipset om "Norsk forkortingsordbok", toreb. Selv valgte jeg I som andre bokstav og postla min løsning allerede mandag, men ser i ettertid at skjeld kan ha rett med et høyere forvaltningsorgan. Kanskje ville kryssordforfatteren lage en oppgave med et bredt geografisk tilsnitt? Litt Hordaland, litt Trøndelag og litt Nordland? Da er I som 2. bokstav et lurt valg.

Vi får håpe og tro at alternative løsninger til fasit vil bli godtatt her :-)

Vh Ditten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...