Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

buste.

Dette er litt finurlig. PEIS er nok riktig spørreord, men det spør ikke etter et ord/synonym for "peis". Løsningen er navnet på en peisprodusent. Jeg tipper at du har bokstavene N-R-S. Hvis du søker på peis på GOOGLE f.eks, vil du samtidig få opp navnet på en produsent som passer med disse bokstavene.

buste.

Dette er litt finurlig. PEIS er nok riktig spørreord, men det spør ikke etter et ord/synonym for "peis". Løsningen er navnet på en peisprodusent. Jeg tipper at du har bokstavene N-R-S. Hvis du søker på peis på GOOGLE f.eks, vil du samtidig få opp navnet på en produsent som passer med disse bokstavene.

Til flere, jeg er i samme situasjon, er vi blitt lurt til å lete etter noe som ikke eksisterer? Google søk gir ikke samme svar til de enkelte, Google har i sin visdom spesialsydd svarene til den ekelte brukers tidligere søkeaktiviteter på denne søkemotoren,tror jeg.-- Først leste jeg Pels som stikkord på 14L, og da var det ikke vanskelig å finne et vanlig svarord, men ved nærmere lupelesing av stikkordteksten så jeg tilslutt at det jo sto Peis, utrolig nok. Men jeg tror etterhvert at det muligens skal være Pels som er stikkordet, inntil et noe mer håndfast tips dukker opp. Det hele er i hvertfal snodig, og ikke minst lærerikt mhp ulike peistilbydere på markedet! Toreb

Annonse

Har ikke sett oppgaven, men varsellampene står i kø og blinker både fra start av og etter noen minutters googling:

1: Meget mistenkelig at en pels passer perfekt når nøkkelordet er et nesten identisk ord.

2: Ingen sprer mer desinformasjon her inne enn of. Det er ikke mange dagene siden sist.

3: "Tipset" om å google "peis" er fullstendig menings- og verdiløst.

4: Også rimelig snodig at det finnes en peisprodusent som heter Nero, slik at et søk som f.eks. "Neros peiser" gir godt over 50 000 treff.

Et spørsmål i tillegg: Pleier det å dukke opp egennavn på bedrifter i dette kryssordet? Hvis svaret er "aldri", blir det pkt. 5.

Selv om dette ikke er 100 % bevis for noe som helst, gir det mer enn nok grunn til å etterlyse dokumentasjon på at denne spøkelsesaktige produsenten faktisk finnes.

({$editedMessage} 27.11.17 19:07)

Jeg tror jeg sier meg enig med X-man i at et egennavn på peis er en lite sannsynlig løsning. Fant en peis som heter Nero ved googling, men ikke Neros. Jeg tipper det er en trykkfeil her, og holder meg til "pels", som gir en langt mer troverdig løsning. Takk for "bekreftelsen".

Hei alle sammen!

Når jeg av og til må gi opp en oppgave, pleier jeg å ta vare på den til løsningen kommer to uker senere. Da noterer jeg ordet i den "spesielle" boka mi. Men kanskje noen kunne kontakte O.Nyheim og spørre om stikkordet Peis er riktig? Når vi er så mange som ikke finner det, håper jeg at of kommer med en oppklaring.

mvh buste

Hei alle sammen! Jeg tipper det er en trykkfeil, særlig når også første nøkkelordet i 21 V mangler en konsonant. Da tenker jeg at korrekturleser har hatt en travel dag :-)

På ivrig jakt etter flere trykkfeil stusset jeg også på 9 V. Mon om det skulle være huleforsker? Men neida, her var jeg overivrig. Kuleforskeren er i boks :-)

Takk til Oddvin Nyheim for en alle tiders oppgavetype!

Mvh Ditten

Har ikke sett oppgaven, men varsellampene står i kø og blinker både fra start av og etter noen minutters googling:

1: Meget mistenkelig at en pels passer perfekt når nøkkelordet er et nesten identisk ord.

2: Ingen sprer mer desinformasjon her inne enn of. Det er ikke mange dagene siden sist.

3: "Tipset" om å google "peis" er fullstendig menings- og verdiløst.

4: Også rimelig snodig at det finnes en peisprodusent som heter Nero, slik at et søk som f.eks. "Neros peiser" gir godt over 50 000 treff.

Et spørsmål i tillegg: Pleier det å dukke opp egennavn på bedrifter i dette kryssordet? Hvis svaret er "aldri", blir det pkt. 5.

Selv om dette ikke er 100 % bevis for noe som helst, gir det mer enn nok grunn til å etterlyse dokumentasjon på at denne spøkelsesaktige produsenten faktisk finnes.

({$editedMessage} 27.11.17 19:07)

X-man er jo fortsatt en arrogant fyr. Så lenge man ikke kjenner løsningen, er det passende tåpelig å kommentere som han gjør.Jeg foreslo å vurdere en peisprodusent. Det bør fortsatt gjøres. For ikke å erte på meg arrogansen, kan jeg bringe fram enda en mulighet til overveielse: NORAS peiser. NORAS-peisen vil vel flere kjenne til. De eksisterer, og kan muligens bli løsningen her?? Det er enkelt å google, og vurdere dette forslaget. NORAS varmer godt i høstmørket. Hilsen of / villederen.

Slik avslører en bløffmaker seg selv: For det første er det komplett BS at det er "enkelt å google" frem noen peisprodusent ved navn Noras, og det vet selvfølgelig of. Prøv selv! Presis samme taktikk - "se i bok X, google på Y" - er et velkjent of-triks for å narre leserne til å tro at han/hun har dekning for sine påstander.

For det andre: Hvis Noras-peisen fantes og of VISSTE det, ville det jo vært latterlig med følgende formuleringer:

"Jeg foreslo å vurdere en peisprodusent. Det bør fortsatt gjøres."; "jeg [kan] bringe fram enda en mulighet til overveielse", "[Noras(-peisen)] kan muligens bli løsningen her??" og til slutt be andre "vurdere dette forslaget".

Ro, ro, til fiskeskjær. Vi tar den beste en gang til: "bringe fram enda en mulighet til overveielse". of er smertelig klar over at han/hun ikke på noe vis kan dokumentere eksistensen av noen Noras-peis, og prøver etter beste evne å tåkelegge at han/hun nok en gang er tatt på fersken i helt bevisst å føre andre løsere på villspor.

Og poenget her er nettopp "helt bevisst". Alle tipsere kan uforvarende komme til å gi et dårlig eller feilaktig råd - of, på sin side, gjør det med vitende og vilje. Dette er dårlig sportsånd og sabotasje, og bør påpekes i klartekst.

X-man er jo fortsatt en arrogant fyr. Så lenge man ikke kjenner løsningen, er det passende tåpelig å kommentere som han gjør.Jeg foreslo å vurdere en peisprodusent. Det bør fortsatt gjøres. For ikke å erte på meg arrogansen, kan jeg bringe fram enda en mulighet til overveielse: NORAS peiser. NORAS-peisen vil vel flere kjenne til. De eksisterer, og kan muligens bli løsningen her?? Det er enkelt å google, og vurdere dette forslaget. NORAS varmer godt i høstmørket. Hilsen of / villederen.

Hei alle sammen.

Jeg ble lettet da jeg så at andre også stusset på om det var trykkfeil i 14L, og jeg bestemte meg for å gå for Pels. Men så kom of på banen, og jeg googlet og funderte videre. Uten hell. Mener også som andre at ikke produktnavn skal være med i kryssordet. Gikk på med krum hals i dag etter siste innlegg til of. Fortsatt intet resultat. Pc-en min klarer i hvert fall ikke å framskaffe NORAS peiser. Det nærmeste jeg kommer er en ung dame ved navn Nora foran en peis...

Er det noen bortsett fra of som har funnet peisen? Ha ellers en fin mandag.

Hilsen Lone.

Annonse

Hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen,

jeg har ikke oppgaven og vet ikke hva kryssende ord er.

Jeg søkte likevel på: NORAS-PEISER på nettet og fikk opp bilder av en "nymotens" peisovn

Prøv det, kanskje of ikke er helt på "villspor" likevel.

Mine nye naboer i et rekkehus har tilsvarende peisovner som man kan se på bildet ved nettssøk.

({$editedMessage} 27.11.17 21:16)

Hei alle sammen.

Jeg ble lettet da jeg så at andre også stusset på om det var trykkfeil i 14L, og jeg bestemte meg for å gå for Pels. Men så kom of på banen, og jeg googlet og funderte videre. Uten hell. Mener også som andre at ikke produktnavn skal være med i kryssordet. Gikk på med krum hals i dag etter siste innlegg til of. Fortsatt intet resultat. Pc-en min klarer i hvert fall ikke å framskaffe NORAS peiser. Det nærmeste jeg kommer er en ung dame ved navn Nora foran en peis...

Er det noen bortsett fra of som har funnet peisen? Ha ellers en fin mandag.

Hilsen Lone.

Hei. Les innlegget til optimist. ER du så dårlig til å søke at du ikke finner peisene. Googler du NORAS peis får du 5-6 bilder av peisene i det minste + masse tekst. Jeg har snakket med en med kunnskap om dette, og som bekrefter hva jeg har skrevet, eller påstår som noen sier. Men det er mange måter å avsløre seg på. Jeg rekner med at flere vil lukke munnen etter hvert som NORAS-peisene får varmet opp.Kanskje man først må ta et søking med GOOGLE ? Av og til får man behov for å svare med samme mynt. Spesielt til en viss herre som har skrevet om å villede. Noe som ikke er kryssordløsere verdig.

Du får si fra da, of, "etter hvert som NORAS-peisene får varmet opp".

Alle kan jo prøve først å søke på "noras-peiser" og deretter på "of-peiser" - gjett hvilket søk som genererer desidert flest bilder av en peis?!? Et bittelite hint: Det er IKKE "noras-peiser". Ifølge of (og optimist) har vi nå enkelt og greit "bevist" at of er en peisprodusent.

Bare for å prøve å legge denne ballen død for godt: Går man inn på "Bilder" fra søket "noras-peiser", finner man følgende:

Bilde nr. 1, 3, 4 og 8 er av/med interiørdesigner Nora Aartun.

Bilde nr. 2 er fra hjemmesiden til Jøtul.

Bilde nr. 5 og 6 er fra Caroline Berg Eriksens blogg, der en "NORA" for 6 måneder siden stilte et spørsmål om peisen på disse to bildene.

Bilde nr. 7 er fra Stylizimo, som frister med "Vinn en vedovn fra Scan"

Bilde nr. 9 er fra en Aftenposten-artikkel der en Nora Helmer nevnes.

Bilde nr. 10 er tatt fra overnattingsstedet "Villa Nora".

Fint lite "Noras"-peiser her. of's skriverier i denne tråden er og blir sprøyt, pølsevev og bevisst BLØFF fra ende til annen. Som mesteparten av det andre of leverer her på forumet.

({$editedMessage} 28.11.17 06:06)

Hei. Les innlegget til optimist. ER du så dårlig til å søke at du ikke finner peisene. Googler du NORAS peis får du 5-6 bilder av peisene i det minste + masse tekst. Jeg har snakket med en med kunnskap om dette, og som bekrefter hva jeg har skrevet, eller påstår som noen sier. Men det er mange måter å avsløre seg på. Jeg rekner med at flere vil lukke munnen etter hvert som NORAS-peisene får varmet opp.Kanskje man først må ta et søking med GOOGLE ? Av og til får man behov for å svare med samme mynt. Spesielt til en viss herre som har skrevet om å villede. Noe som ikke er kryssordløsere verdig.

Hei of.

Jeg får opp akkurat de samme bildene og tekstene som X-man.

Ja da ER jeg nok så dårlig til å søke. Men det skal jeg leve

godt med.

God natt.

Du får si fra da, of, "etter hvert som NORAS-peisene får varmet opp".

Alle kan jo prøve først å søke på "noras-peiser" og deretter på "of-peiser" - gjett hvilket søk som genererer desidert flest bilder av en peis?!? Et bittelite hint: Det er IKKE "noras-peiser". Ifølge of (og optimist) har vi nå enkelt og greit "bevist" at of er en peisprodusent.

Bare for å prøve å legge denne ballen død for godt: Går man inn på "Bilder" fra søket "noras-peiser", finner man følgende:

Bilde nr. 1, 3, 4 og 8 er av/med interiørdesigner Nora Aartun.

Bilde nr. 2 er fra hjemmesiden til Jøtul.

Bilde nr. 5 og 6 er fra Caroline Berg Eriksens blogg, der en "NORA" for 6 måneder siden stilte et spørsmål om peisen på disse to bildene.

Bilde nr. 7 er fra Stylizimo, som frister med "Vinn en vedovn fra Scan"

Bilde nr. 9 er fra en Aftenposten-artikkel der en Nora Helmer nevnes.

Bilde nr. 10 er tatt fra overnattingsstedet "Villa Nora".

Fint lite "Noras"-peiser her. of's skriverier i denne tråden er og blir sprøyt, pølsevev og bevisst BLØFF fra ende til annen. Som mesteparten av det andre of leverer her på forumet.

({$editedMessage} 28.11.17 06:06)

Du er neimen ikke sann:" bedreviter eks-mann", jeg søkte på Bing på noras-peiser og fikk opp tre bilder. (joda, jeg har mange flere søkemuligheter som jeg også bruker).

Og bare for å være sikker hoppet jeg over gjerdet ned til naboene og spurte hvilket merke de hadde av "peisovn", alle svarte det samme: Noras, de trodde sikkert jeg var "tørnet", men pytt, jeg forklarer senere sa jeg.

Hei of.

godt med.

God natt.

Siden det var jeg som startet denne debatten, vil jeg si: Ta vare på oppgaven og sjekk fasit om to uker, da får vi se om of fortjener ros eller ris. Jeg kommer ikke til å sende inn.

mvh buste

Hei of.

godt med.

God natt.

Nå måtte jeg også prøve å finne denne peisen, men neida, ikke noen peis.

Har aldri hørt om en slik peis heller.

Det enkleste må jo være at dere som finner denne peisen legger ut en link med adresse. Da kan vi jo bare kopiere inn og få se disse peisene.

Men mest sannsynlig er det to personer som prøver å ha det morsomt.

({$editedMessage} 28.11.17 00:36)

Du er neimen ikke sann:" bedreviter eks-mann", jeg søkte på Bing på noras-peiser og fikk opp tre bilder. (joda, jeg har mange flere søkemuligheter som jeg også bruker).

Og bare for å være sikker hoppet jeg over gjerdet ned til naboene og spurte hvilket merke de hadde av "peisovn", alle svarte det samme: Noras, de trodde sikkert jeg var "tørnet", men pytt, jeg forklarer senere sa jeg.

Ref. "anne"s kommentar i en annen forgrening: Har tenkt det samme som henne - altså at disse to bare troller - men egentlig tror jeg ikke det. Det er helt umulig å spore noen humoristisk undertone i noe som helst av det de skriver.

Så til det foreløpig siste sludderet i denne tråden: Dette er det tredelte bildet optimist "fikk opp" "på Bing på noras-peiser":

http://www.viivilla.no/globalassets/norway/redaksjonelle-bilder/2014/09/10/peiser.jpg?preset=width300

Først: Med søket "norås-peiser" kommer nøyaktig samme bilde opp på nøyaktig samme plass - som bilde nr. 3 i trefflisten. Ojsan, der beviste jeg visst helt uforvarende at det også finnes et peismerke som heter "Norås" - eller hva, optimist og of?

Den venstre peisen på optimists sammensatte bilde finner jeg ikke umiddelbart igjen, men her er midtpeisen: http://www.contura.eu/no/norsk/peisovner/klebersteinsovner/Klebersteinsovn-Contura-35T-lav/. Her den til høyre: http://www.varme.no/media/1425/nordpeis-fargo-med-tre-800.jpg.

Legg merke til møbeldetaljene - dette er ikke bare samme modeller som på optimists bilde - det er nøyaktig de samme bildene. "Noras-peisen" i midten er m.a.o. bevislig av merket Contura, modell "35T lav". "Noras-peisen" til høyre er bevislig en Nordpeis, modell "Fargo med tre". Hvordan skal du få snakket bort dette, optimist?

Men-men-men sier noen av dere: optimist har også spurt naboene sine, og "alle svarte det samme: [de hadde] Noras"!! Det var jo en ganske utrolig tilfeldighet, eller hva? Et peismerke INGEN kan bevise eksistensen av, viser seg å være enerådende i optimists aller nærmeste nabolag - wow! Forklaringen er rett og slett at optimist har pusset støvet av gamle kunster (fra tiden med sitt forrige nick) og skamløst lyver oss alle rett opp i ansiktet. Sånt er ikke pent vet du, optimist.

Nå måtte jeg også prøve å finne denne peisen, men neida, ikke noen peis.

Har aldri hørt om en slik peis heller.

Det enkleste må jo være at dere som finner denne peisen legger ut en link med adresse. Da kan vi jo bare kopiere inn og få se disse peisene.

Men mest sannsynlig er det to personer som prøver å ha det morsomt.

({$editedMessage} 28.11.17 00:36)

Det er visst ingen som vil komme med bevis for at den såkalte NORAS peisen er å finne, så da får en konkludere med at den IKKE finnes.

For de som lurer på om det skal være PELS eller PEIS så fikk jeg ved henvendelse svar om at PEIS er trykkfeil, riktig stikkord skal være PELS.

Det er visst ingen som vil komme med bevis for at den såkalte NORAS peisen er å finne, så da får en konkludere med at den IKKE finnes.

For de som lurer på om det skal være PELS eller PEIS så fikk jeg ved henvendelse svar om at PEIS er trykkfeil, riktig stikkord skal være PELS.

"Bevis" kan jo bli vanskelig, hvis man ikke får det opp likevel, jeg brukte Google Chrome i dag og søkte på: noras-peiser - med samme resultat.

Skjønner jo at NORAS på nettet kan være en skrivemåte for NORÅS. Våre nordiske "særbokstaver": æ,ø,å er jo ikke like lettlest for alle.

Hyggelig at noen morer seg, en god latter forlenger som kjent livet, hvis man ikke ler seg i hjel da.

vh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...