elyas Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Som nevnt har jeg hatt en samtale med kryssordforfatteren, og kan da opplyse følgende: Som hovedoppslagsverk til Nøtta bruker han Ordenett og Nyord i norsk. I tillegg kan han ved behov bruke div. andre. Han opplyser spesielt at han abonnerer på magasinet Aftenposten Vitenskap. Slik jeg oppfattet det var det ikke umulig at ord kunne hentes derfra. Siden det er mange måneder siden denne Nøtta ble laget kan han ikke huske konkret hvilke kilder som ble brukt til "vår" Nøtt utover Ordnett før omleggingen. Han garanterer imidlertid at MAGNETØYE ikke ble tatt ut av "tomme luften", man har alltid en kilde til ordene han bruker, og da sannsynligvis en av ovennevnte kilder. Han husker ordet meget godt igjen. Kan også være gjemt i en ordartikkel i Nyordboka. Han funderer også på om ordet kan ha vært i tidligere utgave av Ordnett, og "falt ut" i forbindelse med omleggingen. Det vi da vet i øyeblikket er at ikke han heller kan spore opp ordet. Der står vi altså i dag. Har spurt Kunnskapsforlaget om gml./ny Ordnett, men har ikke fått svar. Norsk-redaktøren har fått saken til behandling. Må ellers få lov å bemerke her at i mitt private kryssordarkiv har jeg både magnetøye og kroppsøye registrert som apparat/instrument, men selvsagt ikke kilden til ordene. Her har jeg ord som jeg har lagt inn fra begynnelsen av 1980 - altså for 35 - 40 år siden. Ordene hentes fra ukeblad, aviser, bøker, radio, TV, osv. osv. En ordmengde av enorm størrelse! Ord jeg har der "er kjent for meg". Det er ingen vits for meg å si noe annet når kilden ikke er kjent. Til slutt: I kryssordsammenheng har jeg kjent Teigland i over 30 år, og jeg finner ingen grunn for å tvile på det han sier. En kryssordforfatter jeg har stor tiltro til, og stor respekt for. En av de beste.... Synd at han har sluttet å lage Mesterkryss!! Nå sier jeg "takk for meg" når det gjelder denne Nøtta. Har hatt kontakt med kryssordredaksjonen, kryssordforfatteren, samt Kunnskapsforlaget. Det får holde for meg! Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/25805-feil-i-ukens-n%C3%B8tt-36/page/2/#findComment-109414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
akok Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Hei elyas. Mange takk igjen. Kan jo godt skrive magnetøye, hadde jeg bare kunnet få den første E-en til å passe inn. akok Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/25805-feil-i-ukens-n%C3%B8tt-36/page/2/#findComment-109415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elyas Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Hei akok! Iflg. kryssordredaksjonen blir magnatøye godkjent selv om vi nå alle vet at det er feil! Magnetøye er rett, men den passer ikke sammen med 3 loddrett. Faktisk en meget sjelden og uforståelig feil av kryssordforfatteren på 11 vannrett, noe han beklager på det sterkeste! Samtidig forteller dette at ingen av oss er feilfrie. Skulle noen, mot formodning, tro det, så vil jeg gjerne hilse på dette "supermenneske". Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/25805-feil-i-ukens-n%C3%B8tt-36/page/2/#findComment-109416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lucifus Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Som nevnt har jeg hatt en samtale med kryssordforfatteren, og kan da opplyse følgende: Som hovedoppslagsverk til Nøtta bruker han Ordenett og Nyord i norsk. I tillegg kan han ved behov bruke div. andre. Han opplyser spesielt at han abonnerer på magasinet Aftenposten Vitenskap. Slik jeg oppfattet det var det ikke umulig at ord kunne hentes derfra. Siden det er mange måneder siden denne Nøtta ble laget kan han ikke huske konkret hvilke kilder som ble brukt til "vår" Nøtt utover Ordnett før omleggingen. Han garanterer imidlertid at MAGNETØYE ikke ble tatt ut av "tomme luften", man har alltid en kilde til ordene han bruker, og da sannsynligvis en av ovennevnte kilder. Han husker ordet meget godt igjen. Kan også være gjemt i en ordartikkel i Nyordboka. Han funderer også på om ordet kan ha vært i tidligere utgave av Ordnett, og "falt ut" i forbindelse med omleggingen. Det vi da vet i øyeblikket er at ikke han heller kan spore opp ordet. Der står vi altså i dag. Har spurt Kunnskapsforlaget om gml./ny Ordnett, men har ikke fått svar. Norsk-redaktøren har fått saken til behandling. Må ellers få lov å bemerke her at i mitt private kryssordarkiv har jeg både magnetøye og kroppsøye registrert som apparat/instrument, men selvsagt ikke kilden til ordene. Her har jeg ord som jeg har lagt inn fra begynnelsen av 1980 - altså for 35 - 40 år siden. Ordene hentes fra ukeblad, aviser, bøker, radio, TV, osv. osv. En ordmengde av enorm størrelse! Ord jeg har der "er kjent for meg". Det er ingen vits for meg å si noe annet når kilden ikke er kjent. Til slutt: I kryssordsammenheng har jeg kjent Teigland i over 30 år, og jeg finner ingen grunn for å tvile på det han sier. En kryssordforfatter jeg har stor tiltro til, og stor respekt for. En av de beste.... Synd at han har sluttet å lage Mesterkryss!! Nå sier jeg "takk for meg" når det gjelder denne Nøtta. Har hatt kontakt med kryssordredaksjonen, kryssordforfatteren, samt Kunnskapsforlaget. Det får holde for meg! Du er ikke interessert i å selge en kopi av denne "ordlista"? Som ganske ny kryssordløser har jeg ikke hatt en slik mulighet til å samle, og en slik samling hadde nok gjort en del leting mindre tidkrevende. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/25805-feil-i-ukens-n%C3%B8tt-36/page/2/#findComment-109417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elyas Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Hei, lucifus! Må nok beklage å måtte si det, men den er nok ikke til salgs. Hva den blir engang i fremtiden vet ingen. Veldig gode alternativer er nok kryssord.no og Ordnett. Disse abonnerer jeg også på, og er mer "siktet inn" mot kryssordløserne. Når kryssordoppgaver lages blir nok Ordnett, nettleksikon og div. ordbøker brukt som kilde. Men - takk for forespørselen! Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/25805-feil-i-ukens-n%C3%B8tt-36/page/2/#findComment-109418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå