Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er en feil i oppgaven Ukens nøtt, 11 vannrett i Hjemmet nr. 36/17.

Bokstav nummer 5 blir A, også da som bokstav nummer 3 i 3 loddrett. For at ordet i 11 vannrett skulle blitt et fornuftig ord hadde rett bokstav vært E.

Det er en feil som kryssordforfatteren selv ikke kan forklare.

Alle innsendte feil omkring denne e/a-en vil ikke bli tillagt vekt ved premieringen. Vi beklager!

mvh Redaksjonen

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25805-feil-i-ukens-n%C3%B8tt-36/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del anser jeg nå Ukens nøtt nr. 36 som avsluttet. Har både kryssordforfatteren sitt fasitsvar i oppgaven, som er feil, og det som var MENT å være fasitsvaret på stikkordet APPARAT. Men - for å finne ordet må dere nok lete både vel og lenge. Ordet er kjent, så det er ikke det....

Annonse

Tok kontakt med kryssordredaksjonen. Der spurte jeg om det ikke var feil i "nøtta". Fikk svar like før opplysningene fra Redaksjonen ble kunngjort på denne siden. Fikk da opplysninger om det vil alle nå vet + litt til. Derfor vet jeg begge fasitsvarene både det svaret som er feil, og det svaret som skulle ha vært hvis det ikke var sneket seg inn en feil som kryssordforfatteren ikke kunne forklare.

Slik er det nå. Jeg tar som regel kontakt med de som vet bedre hvis jeg aner at det er feil istedenfor å diskutere i det vide og brede. Dette er ikke første gangen jeg tar slik kontakt, og neppe heller siste gangen. De gangene jeg har kontaktet dem har de bekreftet feil. Dette kan da alle gjøre slik at en eventuell feil kan bli oppklart fort.

Er tidligere blitt refset for å servere løsninger "på et sølvfat" og lignende. Det skal bare ikke skje igjen. Ut fra det vi nå vet om 11 vannrett og 3 loddrett på nøtta er løsningen på 11 vannrett omtrent allerede gitt "på et sølvfat". M på første og G som tredje. E skal være på femte. Ø på syvende og E på niende. Som vi vet så må vi ha A på femte som er feil. Du finner neppe kryssordforfatteren sitt svar i de oppslagsverkene vi har. OK - MAGNETØYE er et kjent navn for meg, men ordet finner du neppe i vanlige oppslagsverk. Jeg "snudde" ordet, og fikk da en rimelig bekreftelse på at det kunne være apparat/instrument.

Jeg ønsker gjerne beskjed fra deg hvis du finner MAGNETØYE bekreftet som apparat. Jeg fant ikke noe jeg kunne godta før ordet ble "snudd".

Ellers må jeg opplyse at jeg IKKE har vært i kontakt med kryssordforfatteren, bare kryssordredaksjonen. Og - de svarer på hva de vil. Hadde alt vært rett ville KUN det blitt bekreftet - og ikke noe mer.

Nå tror jeg vi anser oss ferdig med nøtta - men du må gjerne ta kontakt med Redaksjonen hvis du skulle være i tvil om noe mer. Send bare en mail.

Antar kryssordforfatteren opererer med kilder for de ordene som benyttes i en slik oppgave. Selv om begrepet ØYEMAGNET kan finnes på nettet som et slags instrument/apparat så gjør det ikke MAGNETØYE til et ord man kan benytte i oppgaven. Da går jeg like gjerne for MEGAAMØBE inntil videre som til og med passer med alt som finnes av bokstaver i oppgaven...

Hei cs!

Skulle egentlig vært ferdig med nøtta, men la meg nå bare få komme med sluttkommentarer for ytterligere oppklaring.

Kryssordredaksjonen hadde tydelig vært i kontakt med kryssordforfatteren, og som da hadde bekreftet at fasitsvaret på 11 vannrett var: MAGNETØYE. På grunn av feilen ble dette MAGNATØYE. Dette ville ikke ha noen betydning for løserne.

Jeg har nå også prøvd å finne løsning på ordet i Nasjonalbiblioteket. Ut fra det jeg kunne se var det kun en eneste bok hvor ordet forekom, og det var: "Navnet skjemmer ingen: Klengenavn brukt i Nord-Norge". Boka er fra 2006. I denne boka forekom navnet EN gang uten at det var forklaring på nettet. Måtte nok da hatt selve boka.

Altså: Fasitsvaret skulle vært: MAGNETØYE, men ble på grunn av feilen MAGNATØYE. Dette iflg. kryssordforfatteren.

Ordet har jeg hørt mange ganger, men man skal nå likesom finne bekreftelsen.... Bare kryssordforfatteren kan gi svar her.

Annonse

Dette er jo bare rør fra ende til annen. En ting er at feil forekommer - greit nok, og noe man må regne med en gang iblant. Dog er frekvensen (i Ukens Nøtt/To Nøtter, Mesterkryss, Eksperten og NM-trimmen) uakseptabelt høy.

En annen er at MAGNETØYE ikke er en holdbar løsning. Det var fort gjort forrige fredag å konstatere at det var noe muffens her, og søk/funderinger der en og en av de fem "sikre" bokstavene ble sjaltet ut, førte til at MAGNETØYE fort dukket opp på tavlen. (MYGGALARM var det de facto verifiserbare apparatet som kom nærmest en vettug løsning, med krasj kun på siste bokstav om man tillater seg å bruke SLANT på 4 loddrett.) Man finner nada om MAGNETØYE i noen halvt tenkelig papirkilde, og svært lite online. Litt mer enn det elyas fant er det imidlertid:

- MAGNETØYE fra boken elyas nevner.

- MAGNETØYET fra samme bok samt på side 242 i Henry Millers "Stenbukkens vendekrets" fra 1991.

- MAGNETØYNE fra Nordlys 09.11.1990, Bergens Tidende 30.12.1961 og Stavanger Aftenblad 13.11.1997 og 15.08.2003.

-MAGNETØYNENE fra Aftenposten 28.11.1995.

-Det er ingen forekomster med "-ØIE" i noen bøyningsform.

Av disse er det bare "Stenbukkens Vendekrets" som er søk-/lesbar fra PC, og der dreier det seg om en beskrivelse av et menneskes øye. Fire av avistreffene er tilgjengelige for søk fra bibliotek. Selv om en eller flere av disse omtalene skulle vise seg å handle om et apparat (har vi en kryssorddetektiv med bopel i passende avstand fra et egnet bibliotek iblant oss?), er det helt bak mål å bruke dette i et vanlig kryssord. Det er ingen som helst måte en løser kan verifisere ordet på fra sitt eget hjem - om det da overhodet kan verifiseres.

Men vi har jo en her inne som gjentatte ganger har presisert at MAGNETØYE er slikt et "kjent" ord. Ehh - jaha? Kanskje elyas kunne forbarmet seg over de mindre skolerte delene av kryssord-Norge og opplyst om betydning, bruk og fagområde®?

({$editedMessage} 07.09.17 18:15)

Hei, X-man!

Nå begynner det bare å bli rene tøv å drøfte mer her inne. Fasitsvaret til kryssordforfatteren har vi jo, så hvorfor tar du ikke kontakt med ham for en samtale vedrørende dette? Er det feil, så er det jo mulig å "skolere" ham. Magnetøye virket så kjent at jeg var sikker på at det var rett - noe det fortsatt kan være. Hvor har jeg hørt det. Det kan nå være både radio, TV, medisinske kretser, mv. Jeg legger meg ikke sånt på hjertet, men ordet har jeg hørt mange ganger.

Min anbefaling: Ta kontakt med kilden til dette som er kryssordforfatteren. Her ikke får du ikke svar! Det blir bare en tøvete diskusjon som ingen er tjent med.

Så du klarer ikke å fortelle squat om det "kjente" ordet ditt? Nå har jeg akkurat dokumentert at det på hele det åpne Internett og vel så det ikke foreligger noen som helst mulighet for å finne den minste lille kobling mellom stikkord og løsningsord. Det var da kanskje ikke helt ulogisk å spørre den eneste ene personen her inne som snart til kjedsommelighet har hevdet at svaret er et "kjent" ord om en aldri så liten oppklaring?

({$editedMessage} 07.09.17 20:06)

Det er sjelden man er borte i så mye skriverier som nøtta har ført til denne gang, og det var jeg som tok det første steget ved å ta kontakt med Redaksjonen, men vi fikk da et FASITSVAR fra kryssordforfatteren. At de fleste av oss mener at det kan være en feil på 11 vannrett er en annen sak. Svaret er det bare kryssordforfatteren som kan gi. Jeg vet hvem det er, men jeg gir aldri navn ut som hele Norge kan se. Hvis du likevel vil snakke med vedkommende, så har de navn i Redaksjonen. Og ellers må jeg på en ærbødig måte få si at du må ha en super hukommelse hvis du husker alle navn, m.v. du kommer borti. Slik hukommelse har ikke jeg, men når jeg ser/hører et ord vet jeg at det har jeg vært borti før, og da spesielt hvis jeg har hørt det flere ganger.

Eller ønsker jeg deg all mulig lykke i NM i kryssord hvor du nok kan være en av favorittene til tittelen! Tar det som en selvfølge at du skal delta.

Les Hoppa sitt innlegg i den andre tråden angående 11 vannrett. Kommer da frem til " magnatone" som er merket for en rekke høytalere og forsterkere, mao også apparater. Drammen 4 loddrett kan da bli "stout", som kanskje er å trekke styrken av denne vel langt. Sender nok inn med 11 V åpent likevel

Hadde ikke tenkt å blande meg inn denne diskusjonen som "ingen ende vil ta".

Fasitsvaret er jo gitt, selv om det ikke er et "vettug" ord.

Personlig tror jeg magnetøye kanskje kan være et annet ord/uttrykk for røntgenøye, den delen av apparatet som dyttes inn i rør, mennesker etc. hvor man ikke kan se uten denne "apparatdelen"

(magnettomograf, termofotografering etc.)

(Meldingen ble redigert 07.09.17 18:47)

({$editedMessage} 07.09.17 19:27)

Et meget interessant innspill som penser inn mot en lovende løsning. Ikke minst siden et navn for magnettomograf som bevislig er i bruk, er "kroppsøye". (Finner ikke "røntgenøye" omtalt i nøyaktig den betydningen noe sted, selv om parallellen er åpenbar.) Derfra til "magnetøye" er veien omtrent en nanometer lang. Så kanskje svaret på gåten ligger der.

({$editedMessage} 07.09.17 20:18)

Har arbeidet i helsevesenet mange år, og er vel kjent med begrepet"kroppsøye" i forbindelse med magnettomograf. Magnetøye, derimot, har jeg aldri støtt på i denne forbindelsen. Finnes heller ikke i nyordboken, selv om jeg antar magnettomografen kom i bruk ved norske sykehus etter 1975. For å dra diskusjonen videre, er chip'en på et bankkort det nærmeste jeg kan tenke meg å kunne kalles et magnetøye. Innspill?

Hvorfor ikke bringe kryssordforfatteren på banen, og be ham/henne om en ørliten redgjørelse på bruken av et ord, som ingen andre har funnet noe sted i den betydningen det er brukt. Kanskje Elyas, som kjenner identiteten, kan spørre?

Da sparer vi andre oss for flere grublinger.

Hvorfor ikke bringe kryssordforfatteren på banen, og be ham/henne om en ørliten redgjørelse på bruken av et ord, som ingen andre har funnet noe sted i den betydningen det er brukt. Kanskje Elyas, som kjenner identiteten, kan spørre?

Da sparer vi andre oss for flere grublinger.

Kryssordhjelpen v/ Laastad forklarer det slik:

Magnetøye er nok av Teigland ment å bety magnetresonanstomografi-apparatet (MR), et instrument som ser inn i kroppen ved hjelp av magnetisme. «Magnatøye» er selvfølgelig helt feil.

Mvh

Marit Laastad

Egmont Kryssord

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...