lilliken Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 I denne oppgaven stusser jeg to steder: På 1 V har jeg en løsning hvor 7. bokstav er lik 4. bokstav i 12 L, men denne planten har et annet latinsk navn. Her er jeg i tvil! På 6 V er stikkordet i entall. Da må det jo bli hunkjønnsformen(på latin)? Hankjønnsformen krever 7 bokstaver. Det mest brukte er jo flertallsformen. Er det andre som stusser her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skjeld Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Jeg har stusset på det samme som deg. På 1V har jeg trolig samme løsning, og er kommet til at dette navnet er brukt på flere planter, avhengig av sted (noe som ikke er uvanlig). På 6V er sannsynligvis forklaringen enklere: tenk person født i... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilliken Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 Hei skjeld! Tusen takk for svar. Da holder jeg på løsningen min på planten. I Bergens Tidende er stikkordet på 6V tvilling. Jeg tenker på det samme ordet som deg, men det er altså siste bokstav jeg lurer på. Med I som siste bokstav måtte vel stikkordet ha vært tvillinger/Tvillingene? Med A som siste bokstav blir det på latin tvilling (hunkjønn). Dette er kanskje pirk, men Nyheim er jo som kjent en luring :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sigjuul Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Hei skjeld! Tusen takk for svar. Da holder jeg på løsningen min på planten. I Bergens Tidende er stikkordet på 6V tvilling. Jeg tenker på det samme ordet som deg, men det er altså siste bokstav jeg lurer på. Med I som siste bokstav måtte vel stikkordet ha vært tvillinger/Tvillingene? Med A som siste bokstav blir det på latin tvilling (hunkjønn). Dette er kanskje pirk, men Nyheim er jo som kjent en luring :-) Hei! Stikkordet er i entall, og da må også løsningsordet være i entall. Det aktuelle bøyningsmønsteret finner man på Google. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sigjuul Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Hei skjeld! Tusen takk for svar. Da holder jeg på løsningen min på planten. I Bergens Tidende er stikkordet på 6V tvilling. Jeg tenker på det samme ordet som deg, men det er altså siste bokstav jeg lurer på. Med I som siste bokstav måtte vel stikkordet ha vært tvillinger/Tvillingene? Med A som siste bokstav blir det på latin tvilling (hunkjønn). Dette er kanskje pirk, men Nyheim er jo som kjent en luring :-) Hei! Stikkordet er i entall, og da må også løsningsordet være i entall. Det aktuelle bøyningsmønsteret finner man på Google. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aksel1 Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Hei! Nyheim har nok sitt på det tørre denne gang også. Men kilden han har støttet seg til er ikke vanlig til ham å være. Den jeg gikk til er blant annet gode, gamle DDs «Kryssordexperten», der løsningen står som flertallsform under stikkordet. Den er også omtalt i Gyldendal «Den store danske». Vh Aksel H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilliken Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Hei! Stikkordet er i entall, og da må også løsningsordet være i entall. Det aktuelle bøyningsmønsteret finner man på Google. Hei sigjuul! Da er vi enige. Nå er jeg ikke så god i latin, men har funnet ut at løsningen er adjektivisk. Jeg går nå for Aksels løsning etter å ha søkt i denne ordboken: https://nb.glosbe.com/la/nb Mvh Ditten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sigjuul Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Hei! Nyheim har nok sitt på det tørre denne gang også. Men kilden han har støttet seg til er ikke vanlig til ham å være. Den jeg gikk til er blant annet gode, gamle DDs «Kryssordexperten», der løsningen står som flertallsform under stikkordet. Den er også omtalt i Gyldendal «Den store danske». Vh Aksel H. Hei Aksel! Jeg ser at Kryssordexperten nevner flertallsformen, men lurer på om man kan fjerne -er og dermed ha løsningen. Ordet som framkommer, finner jeg ikke noen steder. Jeg har brukt et latinsk ord i hunkjønn, men det er mulig at ditt forslag er løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilliken Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Til sigjuul: Det er jo den løsningen jeg beskrev da jeg startet denne tråden. Her må det være rom for to løsninger. Ditten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aksel1 Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Hei sigjuul! Da er vi enige. Nå er jeg ikke så god i latin, men har funnet ut at løsningen er adjektivisk. Jeg går nå for Aksels løsning etter å ha søkt i denne ordboken: https://nb.glosbe.com/la/nb Mvh Ditten Hei! På spørsmål om det er en dobbeltløsning på 6. vannrett, svarer Nyheim at i hans fasit står det GEMINI (og NYALA). Vh Aksel H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.