Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I denne oppgaven stusser jeg to steder:

På 1 V har jeg en løsning hvor 7. bokstav er lik 4. bokstav i 12 L, men denne planten har et annet latinsk navn. Her er jeg i tvil!

På 6 V er stikkordet i entall. Da må det jo bli hunkjønnsformen(på latin)? Hankjønnsformen krever 7 bokstaver. Det mest brukte er jo flertallsformen. Er det andre som stusser her?

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25769-o-nyheims-ekspertkryssord-nr33/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei skjeld!

Tusen takk for svar. Da holder jeg på løsningen min på planten.

I Bergens Tidende er stikkordet på 6V tvilling. Jeg tenker på det samme ordet som deg, men det er altså siste bokstav jeg lurer på. Med I som siste bokstav måtte vel stikkordet ha vært tvillinger/Tvillingene? Med A som siste bokstav blir det på latin tvilling (hunkjønn). Dette er kanskje pirk, men Nyheim er jo som kjent en luring :-)

Hei skjeld!

I Bergens Tidende er stikkordet på 6V tvilling. Jeg tenker på det samme ordet som deg, men det er altså siste bokstav jeg lurer på. Med I som siste bokstav måtte vel stikkordet ha vært tvillinger/Tvillingene? Med A som siste bokstav blir det på latin tvilling (hunkjønn). Dette er kanskje pirk, men Nyheim er jo som kjent en luring :-)

Hei!

Stikkordet er i entall, og da må også løsningsordet

være i entall. Det aktuelle bøyningsmønsteret finner

man på Google.

Hei skjeld!

Hei!

man på Google.

Hei!

Nyheim har nok sitt på det tørre denne gang også. Men kilden han har støttet seg til er ikke vanlig til ham å være. Den jeg gikk til er blant annet gode, gamle DDs «Kryssordexperten», der løsningen står som flertallsform under stikkordet. Den er også omtalt i Gyldendal «Den store danske».

Vh

Aksel H.

Annonse

Hei!

man på Google.

Hei sigjuul!

Da er vi enige. Nå er jeg ikke så god i latin, men har funnet ut at løsningen er adjektivisk. Jeg går nå for Aksels løsning etter å ha søkt i denne ordboken:

https://nb.glosbe.com/la/nb

Mvh Ditten

Hei!

Nyheim har nok sitt på det tørre denne gang også. Men kilden han har støttet seg til er ikke vanlig til ham å være. Den jeg gikk til er blant annet gode, gamle DDs «Kryssordexperten», der løsningen står som flertallsform under stikkordet. Den er også omtalt i Gyldendal «Den store danske».

Vh

Aksel H.

Hei Aksel!

Jeg ser at Kryssordexperten nevner flertallsformen, men

lurer på om man kan fjerne -er og dermed ha løsningen.

Ordet som framkommer, finner jeg ikke noen steder.

Jeg har brukt et latinsk ord i hunkjønn, men det er mulig

at ditt forslag er løsningen.

Hei sigjuul!

Da er vi enige. Nå er jeg ikke så god i latin, men har funnet ut at løsningen er adjektivisk. Jeg går nå for Aksels løsning etter å ha søkt i denne ordboken:

https://nb.glosbe.com/la/nb

Mvh Ditten

Hei!

På spørsmål om det er en dobbeltløsning på 6. vannrett, svarer Nyheim at i hans fasit står det GEMINI (og NYALA).

Vh

Aksel H.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...