Gå til innhold

593 Yndlingsfisken i flertall

karlo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei karlo.

Kan du gi meg et tips ang. søke på flertalls-ord i Ordnett.

Har vel noe med bindestrek å gjøre.

Hilsen akok

I dette tilfellet la jeg inn bokstav 2,3 og 4 og søkte på 7-bokstavers ord i Ordnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til karlo og skjeld.

Manglet bare første bokstav.

Googlet med hele alfabetet.

Hadde hengt meg opp i tips angående utdødd folkeslag.

Skjønner ikke hvorfor, er ofte litt for rask av meg, gjelder ikke bare kryssord heller.

akok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet la jeg inn bokstav 2,3 og 4 og søkte på 7-bokstavers ord i Ordnett.

Hei igjen karlo.

Går det an å spørre hvordan du kom frem til å søke på 7 bokstaver?

Synd at muligheten til å ha personlig kontakt ble borte for flere år siden.

Har spurt, fikk bare et vagt svar ang. personvern eller lignende.

akok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg!!

Brukte Kryssordhjelper i Ordnett - valgte 7 bokstaver.

La inn bokstav nr. 2, 3 og 4 og på søket kom det opp 3 forslag. Ved å åpne det ene (riktige) ble jeg "kastet" til SNL. Slik NM-trimmen, Eksperten og tildels Mesterkryss er blitt finner jeg Ordnett nærmest nødvendig.

Ellers er det interessant å se at "man" er begynt å hente ord fra Nyord i Norsk igjen. Sist dette ble hyppig brukt tok jeg meg tid til å bla gjennom boken og notere en del interessante 5,7 og 9-bokstavers ord inn i en gammel X-ord bok. Nå har jeg atter fått litt igjen for strevet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyord i norsk er en helt grei bok, men nye ord er det da alt slett ikke. Burde kanskje heller hete: dialektord/uttrykk og noen "nylagde ord" ?

Har inntrykk av at hvis en skribent bruker et dialektord så havner det i Nyordboka, selv om det er "eldgammelt".

Siden bl.a. siste oppgave i NM-trimmen er nevnt kan jeg for eksempel nevne svarordet på 5: det vokste jeg opp med, og jeg ble ikke født i fjor.

Det samme med svarordet på 9, er vel kjent helt tilbake fra

Sondre Norheims dager, og siste del av ordet er vel ganske så "vanlig"? Det finnes også her inne, men med en litt annen "vri" enn på stikkordet.

({$editedMessage} 27.07.17 20:19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, X-man, jeg vet at ordet finnes der, men det jeg jeg prøvde å si var at "Nyord i norsk" ikke nødvendigvis er

helt "nye ord" her i verden.

Ellers hvis det er ikke er noe annet du syns bør "overvåke/passe på og kommentre", kan du jo ta for deg Hansens

"hjemmesnekrede" ord/løsninger. (Bare et tips).

(Meldingen ble redigert 27.07.17 21:09)

({$editedMessage} 27.07.17 21:14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at du lot som om 5 loddrett i NM-trimmen var hentet fra "Nyord", og ingenting annet enn det. Du synes altså ikke det bør påtales at du - igjen - narrer løsere som ennå ikke er ferdige med en oppgave ut på en meningsløs ørkenvandring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...