Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I denne oppgaven er det tydeligvis et poeng at man ikke skal vite noe som helst om kildene. For å si det sånn: Grav dypt og bredt i alt du har av ordbøker og leksika. Begynte du å samle den slags verker for mindre enn ca. 25 år siden og ikke har vært aktiv på bruktmarkedet, vil du få store problemer med å finne bekreftelse på alle ordene. Men om du ikke har "alt" hjemme i stuen, finnes det likevel håp:

Selv googlet jeg frem 46 i en Harper's Weekly-artikkel fra 1861 (helt sant) og 41 ved hjelp av "finn riktig liste"-metoden. 36 er grundig låst med 39, 44 og 46 på plass, og vedkommende person omtales på en slik måte på snl.no at du risikofritt kan skrive inn det navnet som peker seg ut.

9 vannrett finner du definert i minst fem leksika inne på Nasjonalbiblioteket - utgitt i hhv. 1892, 1893, 1922, 1972 og 1978. Det kan være flere.

Midten til venstre kan du få til ved hjelp av enkelt tilgjengelige kilder, men en av disse brukes vanligvis ikke i NM-trimmen. En alternativ løsning på 19 som ikke kan angripes rent objektivt defineres som et "(xxx)anlegg" både i en overskrift og i en link inne på virksomhetens eget nettsted.

({$editedMessage} 12.03.17 05:20)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106739
Del på andre sider

I denne oppgaven er det tydeligvis et poeng at man ikke skal vite noe som helst om kildene. For å si det sånn: Grav dypt og bredt i alt du har av ordbøker og leksika. Begynte du å samle den slags verker for mindre enn ca. 25 år siden og ikke har vært aktiv på bruktmarkedet, vil du få store problemer med å finne bekreftelse på alle ordene. Men om du ikke har "alt" hjemme i stuen, finnes det likevel håp:

Selv googlet jeg frem 46 i en Harper's Weekly-artikkel fra 1861 (helt sant) og 41 ved hjelp av "finn riktig liste"-metoden. 36 er grundig låst med 39, 44 og 46 på plass, og vedkommende person omtales på en slik måte på snl.no at du risikofritt kan skrive inn det navnet som peker seg ut.

9 vannrett finner du definert i minst fem leksika inne på Nasjonalbiblioteket - utgitt i hhv. 1892, 1893, 1922, 1972 og 1978. Det kan være flere.

Midten til venstre kan du få til ved hjelp av enkelt tilgjengelige kilder, men en av disse brukes vanligvis ikke i NM-trimmen. En alternativ løsning på 19 som ikke kan angripes rent objektivt defineres som et "(xxx)anlegg" både i en overskrift og i en link inne på virksomhetens eget nettsted.

X-man:

Har sett litt mer på 46 og har funnet en del alternativer i SNL, men slik du ordlegger deg, kan det se ut som om havna ikke er å finne der. Har funnet to andre alternativer i Harpers Weekly, men begge passer dårlig med det jeg ellers har i venstre nedre hjørne. Har du funnet havna beskrevet som utmerket havn andre steder enn i Harper,s?

Du har også skrevet "med 36, 44 og 46 på plass er 36 låst. Det er vel 39, 44 og 46 du mener?

({$editedMessage} 11.03.17 18:03)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106752
Del på andre sider

x-man! Takk for det siste innlegget. Da vet jeg hva som er utmerket havn, uten å måtte oversette stikkordet, til så å saumfare aviser fra attenhundreogbrødmangel. Ja, jeg er skikkelig irritert nå på forfatteren.

Da er det bare å håpe og tro at man finner 41 også i SNL. Jeg er så moderne at jeg bare har nye oppslagsverk, samt nettbøker.

Midten vet jeg ikke hvor jeg skal begynne en gang. Har visket så mye der, at papiret er veldig tynt. Har sittet sittert 20 timer med den delen, uten å bli klokere.

({$editedMessage} 11.03.17 18:59)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106759
Del på andre sider

Annonse

Jeg slo opp "den utmerkede havnen" jeg fant i Harpers (det var forøvrig lett å søke i den gamle blekka) i -78 utgaven av SNL og der stor det svart på hvitt "utmerket havn". Regner med at jeg nå har riktig "havn" og får jobbe videre derfra.

Når det gjelder midten har jeg på venstre side bare fått på plass 15; "Chateau". Det lar seg søke opp i SNL, og kan vanskelig være noe annet enn det jeg har funnet ut fra kryssende bokstaver.

({$editedMessage} 11.03.17 19:41)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106763
Del på andre sider

Tusen takk for gode hint, x-man! Selv ville jeg aldri ha funnet 46, men med din metode fant jeg havnen. Søkte på engelsk wikipedia etter rett liste ad. 41, og sannelig: Der var løsningen! Denne personens to første initialer utgjør en drikk. Nå skal jeg sannelig unne meg en slik :-)Da kan jeg komme styrket tilbake til jakten på chateauet(15L).

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106765
Del på andre sider

Jeg slo opp "den utmerkede havnen" jeg fant i Harpers (det var forøvrig lett å søke i den gamle blekka) i -78 utgaven av SNL og der stor det svart på hvitt "utmerket havn". Regner med at jeg nå har riktig "havn" og får jobbe videre derfra.

Når det gjelder midten har jeg på venstre side bare fått på plass 15; "Chateau". Det lar seg søke opp i SNL, og kan vanskelig være noe annet enn det jeg har funnet ut fra kryssende bokstaver.

({$editedMessage} 11.03.17 19:41)

Tone: Ja, synd at det brukes kilder som allerede for ca. 25 år siden var foreldet når man endelig presenteres for en oppgave som krever litt innsats. Jeg er fullstendig klar over at man får alskens gamle oppslagsverk kastet etter seg på Finn og QXL, men hvordan skal relativt nye NM-trimløsere (regner med at alle kilder brukt i denne oppgaven har forekommet også i tidligere tider?) ha nubb til å "lukte" det? Det er vel ingen unntatt bokelskere med ledig hylleplass som i dag anskaffer utgamle leksika - og slett ikke SNL, siden det er tilgjengelig i kontinuerlig oppdatert, digital utgave.

Tone og Ditten: En liten tilleggsopplysning til det ricjon skriver: For å søke opp stikkordet "Chateau" direkte i SNL, er det nødvendig med en smule kjennskap til fransk som språk. Løsningen er mye lettere å finne med site-søk i Google Advanced Search - men pass på hvilken linje dere skriver inn stikkordet på.

ricjon: Ja, du har funnet riktig by, og den hadde en "utmerket havn" også i de to påfølgende utgavene av SNL.

({$editedMessage} 11.03.17 23:40)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106767
Del på andre sider

Takk for tips Ditten! Hadde håpet at initialene utgjorde en annen drikk, men pytt pytt. Da er nedre venstre hjørne i boks så snart jeg finner den hersens forfalskeren.

Alt dreier seg om å finne det riktige søket. Selv om ingen av de tre første forsøkene har gitt noe (regner med at det er der du er), er slett ikke håpet ute. Prøv å forestille deg hvordan setningen som nøkkelordet er hentet fra kan være utformet.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106768
Del på andre sider

Har prøvd alle "logiske" søk og da må nok fantasien trå til og finne ut hvordan artikkelen ellers kan ha ordlagt seg i omtalen av en forfalsker/falskner/svindler/

Og der satt'n!!:-). Må innrømme at jeg sjekket om "skurken" hadde egen artikkel i SNL ved å bruke kryssordhjelperen, og det hadde han.

({$editedMessage} 11.03.17 21:59)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106769
Del på andre sider

x-man! Takk for det siste innlegget. Da vet jeg hva som er utmerket havn, uten å måtte oversette stikkordet, til så å saumfare aviser fra attenhundreogbrødmangel. Ja, jeg er skikkelig irritert nå på forfatteren.

Da er det bare å håpe og tro at man finner 41 også i SNL. Jeg er så moderne at jeg bare har nye oppslagsverk, samt nettbøker.

Midten vet jeg ikke hvor jeg skal begynne en gang. Har visket så mye der, at papiret er veldig tynt. Har sittet sittert 20 timer med den delen, uten å bli klokere.

({$editedMessage} 11.03.17 18:59)

Tone: Overså det du skrev om 41: Svarordet som sådan forekommer i nettutgaven av SNL - men ikke den personen det siktes til, og følgelig heller ikke noe som gir deg mulighet til å koble nøkkelordet med svaret. Men vedkommende kan altså "spas opp" slik som beskrevet i min kommentar fra kl. 15:05.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106770
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode hint, x-man! Selv ville jeg aldri ha funnet 46, men med din metode fant jeg havnen. Søkte på engelsk wikipedia etter rett liste ad. 41, og sannelig: Der var løsningen! Denne personens to første initialer utgjør en drikk. Nå skal jeg sannelig unne meg en slik :-)Da kan jeg komme styrket tilbake til jakten på chateauet(15L).

Hvordan søker du etter rett liste i Wikipedia ?

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106771
Del på andre sider

Et par spørsmål til X-man (eller andre som har venstre midt på plass):

X-man skriver at denne delen kan en få til ved hjelp av enkelt tilgjengelige kilder. Nå har ikke jeg tilgang på annet enn kilder på nett, og i bokform; SNL fra 1978 samt gamle blå ordbøker (synonymer, fremmedord) og Tanums. Har funnet et "anlegg", et "slagsted" og en "trommeslager" som passer med hverandre. Anlegget var å finne i Ordnett, de to andre i SNL. Men sliter med å finne det som "er forbudt i Norge" og kontrakten. Trommisen er norsk og anlegget har samme vokal som 4. siste og nest siste bokstav. Er jeg på villspor? Trenger jeg flere kilder?

({$editedMessage} 12.03.17 10:36)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106774
Del på andre sider

Jeg søkte på "Raised on Isle of Man" og ett av treffene var en liste over kjente personer som var født på eller hadde vokst opp på Isle of Man.

Jeg har tidligere i oppgaven forsøkt å søke i wikipedia, men skjønner jo nå at jeg søker på feil sted, eller søker feil rett og slett. Jeg fikk dette til svar:

The page "Raised on isle of man" does not exist.

Forstår det sånn at man skal få opp en liste?...

mvh Tone

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106778
Del på andre sider

Jeg har tidligere i oppgaven forsøkt å søke i wikipedia, men skjønner jo nå at jeg søker på feil sted, eller søker feil rett og slett. Jeg fikk dette til svar:

mvh Tone

Beklager hvis jeg har forvirret deg. Jeg fant lista forholdsvis raskt, og mente å huske at søkefrasen var som nevnt, men tok nok feil der.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106781
Del på andre sider

mvh Tone

Du får opp ...does not exist, men nedenfor er det mange oppslag. En av dem inneholder en liste som du kan se på

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106782
Del på andre sider

Tone: Ja, synd at det brukes kilder som allerede for ca. 25 år siden var foreldet når man endelig presenteres for en oppgave som krever litt innsats. Jeg er fullstendig klar over at man får alskens gamle oppslagsverk kastet etter seg på Finn og QXL, men hvordan skal relativt nye NM-trimløsere (regner med at alle kilder brukt i denne oppgaven har forekommet også i tidligere tider?) ha nubb til å "lukte" det? Det er vel ingen unntatt bokelskere med ledig hylleplass som i dag anskaffer utgamle leksika - og slett ikke SNL, siden det er tilgjengelig i kontinuerlig oppdatert, digital utgave.

Tone og Ditten: En liten tilleggsopplysning til det ricjon skriver: For å søke opp stikkordet "Chateau" direkte i SNL, er det nødvendig med en smule kjennskap til fransk som språk. Løsningen er mye lettere å finne med site-søk i Google Advanced Search - men pass på hvilken linje dere skriver inn stikkordet på.

ricjon: Ja, du har funnet riktig by, og den hadde en "utmerket havn" også i de to påfølgende utgavene av SNL.

({$editedMessage} 11.03.17 23:40)

Min by med utmerket havn har ulike vokaler som bokstav nr 2,5,7,9

Villspor?

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106784
Del på andre sider

Et par spørsmål til X-man (eller andre som har venstre midt på plass):

X-man skriver at denne delen kan en få til ved hjelp av enkelt tilgjengelige kilder. Nå har ikke jeg tilgang på annet enn kilder på nett, og i bokform; SNL fra 1978 samt gamle blå ordbøker (synonymer, fremmedord) og Tanums. Har funnet et "anlegg", et "slagsted" og en "trommeslager" som passer med hverandre. Anlegget var å finne i Ordnett, de to andre i SNL. Men sliter med å finne det som "er forbudt i Norge" og kontrakten. Trommisen er norsk og anlegget har samme vokal som 4. siste og nest siste bokstav. Er jeg på villspor? Trenger jeg flere kilder?

({$editedMessage} 12.03.17 10:36)

Midt venstre krever kun enkelt tilgjengelige kilder. Kildene fins på nett og i bokform. Jeg løste hjørnet gjennom profileringsteknikk. Stikkordet "slagsted" leder til en kilde som forfatteren ofte benytter. Slagstedet finnes i snl.no, men er i utgangspunktet godt gjemt. Finner man anlegg er det et godt utgangspunkt for å få opp hjørnet. Forbudt i Norge var det siste ordet jeg fikk på plass her og er ikke lett å finne uten de kryssende bokstavene.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106788
Del på andre sider

For en gangs skyld (første gang noensinne?) må jeg si meg uenig med CS - det "forbudte" ordet er fullt mulig å finne uten kryssende bokstaver. Ikke med 100 prosent sikkerhet der og da - man må gjøre en sjekk på om det passer med mulige svar på 26, 28 og 31 - men i det minste er det ett ord som skiller seg ut hvis man - her også - tenker seg frem til den riktige listen og leser gjennom den.

For å finne "Anlegg", derimot, er man helt nødt til å være klar over hvilken "ny" kilde som er benyttet. Denne kilden har iallfall høyst sannsynlig ikke vært i bruk de siste ca. 4 månedene etter at jeg begynte å løse NM-trimmen, da ingen nøkkelord har blitt stående igjen som "uforklarlige" i forhold til hva man finner i Ordnett og SNL.

({$editedMessage} 12.03.17 15:29)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25253-vbk-nr3/#findComment-106789
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...