Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ca.midt på og til høyre,har satt inn bokst. mine,men får ikke noevettugt svar. Det er slett ikke umulig at noen av bokst. er feil, og oppgir derfor de jeg har. Ordet består av 13 bokst. De jeg har er: - e/i- k-r---r-n- ?.Ordspråket " Se gjennom fingrene med" er jo velkjent, men får ikke det til å stemme her. Er ganske sikker på at det skal slutte med ENE.

Mvh.Punky

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/25235-mester-9-kan-man-se-gjennom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ca.midt på og til høyre,har satt inn bokst. mine,men får ikke noevettugt svar. Det er slett ikke umulig at noen av bokst. er feil, og oppgir derfor de jeg har. Ordet består av 13 bokst. De jeg har er: - e/i- k-r---r-n- ?.Ordspråket " Se gjennom fingrene med" er jo velkjent, men får ikke det til å stemme her. Er ganske sikker på at det skal slutte med ENE.

Mvh.Punky

Hei Punky. Hold på i som 2. bokstav. Prøv med bokstavsøk her inne, da finner du noe som du kan se gjennom.

Her er det ikke snakk om "feil", men at den merkelig sammenraskede ordlisten er særdeles mangelfull. Det heter om Kryssordhjelper at: "Ordene som foreslås er norske ord, fellesnavn og egennavn, som finnes i norske ordbøker og i Store norske leksikon." Men prøver man å finne vanskelige ord som viser seg å stamme fra Tanum, får man så å si aldri treff.

Annonse

Har lest innlegget fra starten. Hvis du virkelig mener at ordnett er en samling av "merkelig sammenraskede ordlister" skjønner jeg ikke noe. Hvilke ordbøker bruker du? Kunnskapsforlaget utgir de fleste, også Tanums

Takknemlig for svar på det, X-man, hvis du gidder bry deg med en sånn bagatell.

({$editedMessage} 05.03.17 20:21)

Har lest innlegget fra starten. Hvis du virkelig mener at ordnett er en samling av "merkelig sammenraskede ordlister" skjønner jeg ikke noe. Hvilke ordbøker bruker du? Kunnskapsforlaget utgir de fleste, også Tanums

Takknemlig for svar på det, X-man, hvis du gidder bry deg med en sånn bagatell.

({$editedMessage} 05.03.17 20:21)

Jeg skrev: "Hvis du leser tråden fra starten, ser du at det er Kryssordhjelper i Ordnett jeg sikter til."

steinrar skrev: "Har lest innlegget fra starten. Hvis du virkelig mener at ordnett er en samling av "merkelig sammenraskede ordlister" skjønner jeg ikke noe."

Det finnes to muligheter: Enten skjønner du faktisk ikke noe som helst, eller så troller du ved å prøve å tillegge meg en kav vanvittig mening jeg aldri har uttrykt, og selvsagt heller ikke har.

Ok, jeg vet ikke noe om det, men jeg har aldri hatt noen problemer når jeg søker i kryssordhjelper i ordnett

Det er håpløst å søke der etter ord fra Tanum.

Da må en gå den tunge veien med bokstavsøk i ordnett.

Det har blitt sagt at Tanum også skal komme i kryssordhjelper, men det ble ikke sagt når dette skal skje.

Annonse

Hva er hensikten med å påstå noe så inne gampestussen gærn't, steinrar? Alle som har Ordnett vet utmerket godt at Anne har rett. Eller sitter du kanskje der med en "hemmelig pakke" som ingen andre har tilgang til?

Vel,vel hva gampestussen er aner jeg faktisk ikke. Det blir bare gjetning.

Kom til å tenke på ordtaket: en tosk kan spørre om mer enn ti vise kan svare på.

God natt!

Nei Anne, det er ikke håpløst. Har man "full pakke" i ordnett så får man også Tanums opp når man bruker bokstavsøk i kryssordhjelp.

Det hjelper ikke med full pakke.

Tanum ligger ikke i kryssordhjelper.

Tviler du på det så kan du jo høre med kunnskapsforlaget.

Bare å sende en mail dit det.

De eneste gangene Kryssordhjelper (KH) gir resultater fra Tanum, er nettopp når et ord - som her - står i bestemt form og/eller flertall. Søker man på grunnformen kommer det ikke noe tilbake fra Tanum - bare et teksttreff fra Norsk Ordbok.

For de som fortsatt måtte være i tvil om hvorvidt det er steinrar eller Anne og undertegnede som snakker sant: Skriv inn disse ordene på 11 bokstaver som begynner på "bar..." og som kun forekommer i Tanum:

barbarhorde

bardunstikk

barestetisk

barføttdans

barneatrofi

barneriktig

barnesoldat

barnevelder

barriererev

Mon tro hvor mange av disse KH hoster opp? Spoiler alert: Det er INGEN.

Videre: Ordet "bariumoksid" finner KH inne i teksten i Fremmedordboken, men ikke som oppslagsord i Tanum. Prøver man "barytonhorn" - oppslagsord i Tanum og Norsk Ordbok -, blir det bare registrert funn i sistnevnte. Og "barkevikitt" klarer KH å finne i SNL, men ikke i Tanum.

Skal vi si at dette spørsmålet nå er endelig avklart, steinrar?

X-man: mulig jeg er stokk dum, men jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre, får nok ta natta til hjelp.

Mitt ab. i ordnett inkluderer også Tanums, og jeg får opp alle ordene i remsa din med henvisning også til Tanum uansett om jeg bruker bokstavsøk eller søker direkte i ordbøker.

Gidder ikke tulle mer med dette.

vh

Det er håpløst å søke der etter ord fra Tanum.

Da må en gå den tunge veien med bokstavsøk i ordnett.

Det har blitt sagt at Tanum også skal komme i kryssordhjelper, men det ble ikke sagt når dette skal skje.

Hei anne.

Hvis man løser kryssord, har man vel tid til å lete mange steder.

Hilsen akok

X-man: mulig jeg er stokk dum, men jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre, får nok ta natta til hjelp.

Mitt ab. i ordnett inkluderer også Tanums, og jeg får opp alle ordene i remsa din med henvisning også til Tanum uansett om jeg bruker bokstavsøk eller søker direkte i ordbøker.

Gidder ikke tulle mer med dette.

vh

Til steinar

Gå til kryssordhjelperen på ordnett. Skriv inn alle bokstavene dine som du har og velg 13 bokstaver. Da ser du at du får treff i Tanums og NRO.

Gjør det samme med entallsform, altså skriv inn bokstavene dine og velg 10 bokstaver.

Da får du IKKE opp tanums eller nro, kun ett treff i norsk ordbok på et annet hovedord.

Da skjønner du kanskje hva det menes med det som X-man og anne sier/forklarer.

mvh Tone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...