Gå til innhold

Ekspertkryssodr nr. 8 av Nyheim

buste

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God ekspertkryssordløsningssøndagskveld!

Der kom du som en reddende engel, Skjye!Tusen takk for glimrende hint. Den første bokstaven var jeg nesten sikker på,men jeg stod bom fast, som buste og toreb.

Lilliken tillater seg å gi deg en god, gammeldags brukhodistklem, Skjye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ekspertkryssordløsningssøndagskveld, Buste og Tore B.

Det hunderaseløsningsord jeg har innsirklet, hevdes i både SNL og Wikipedia å være alpinsk. :).

Mvh Skjye.

Takk skal du Skjye, da stemte dette ordet med endel av de bokstavene jeg kanskje trodde var korrekte. Men jeg har fortsatt et stykke i gjen særlig 13L?!. Toreb.

ES. Det verste var at med de bokstavene jeg trodde var riktige hadde jeg funnet svaret ved hjelp av Ordnett - etterpåklokskap!

({$editedMessage} 26.02.17 21:23)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk til Skjye.

Jeg var blant de mange som stod helt fast. Men jeg har fortsatt nesten alt igjen på venstre halvdel, så vi får se hva det blir til.

Ang 13L hadde jeg kommet fram til samme løsning som Ditten.

Hilsen Lone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13L står for meg fortsatt for å være ganske vanskelig. Annen bokstav bør kanskje helst være en N og ikke en M. Endelse på EN tilsvarer en E på norsk. Jeg er i villrede fortsatt og har ikke noe helt perfekt svar. Det som kommer opp på ORDnet er jo mer et ord med positiv betydning. ToreB.

({$editedMessage} 27.02.17 18:26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toreb. 2. bokstav er ikke N. Løsningen er et verb i passiv.

Da kan verbformen ende på s , eller man kan bruke hjelpeverbet bli, og løsningen ender da på -et. Løsningen på 20 v avgjør om 13 L ender på -es eller -et. Har du løsningene på 12 V + 16V , og du har nest siste bokstav, er du kommet nær løsningen. Rekner med du også har 3. siste bokstav. Nå er du nær løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld of, dette var et meget godt svar. Flott og takk så mye! Jeg forutsatte at siste bokstav på 13L skulle være en N, men med en alternativ bokstav som gir 13L i passiv form, sto løsningen klart fram. Jeg måtte finlese stikkordet for 20V og da så jeg en helt annen avslutning på løsningen på 20V enn den jeg opprinnelig hadde. Dette var nokså finurlig synes jeg. Slike språklige finurligheter har lett for å glippe for oss som ikke har språk som fag. ToreB.

(Meldingen ble redigert 27.02.17 21:40)

({$editedMessage} 27.02.17 23:17)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor finner jeg svar på 2 l og 9 v, resten i boks. Har 3 bokstaver på 9v, første er samme som første i 17v, tredje siste og siste er samme bokstav og samme som andre i 1 v.Noen som kan gi noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...