lilliken Skrevet 13. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2016 Takk X-man for at du sa at tredje bokstav i instrument er lik femte i fuglen. Jeg har søkt med bokstav nr 2 og 5 (ut fra "mitt" instrument)i Tanums på ordnett, og finner ingen fugl som samsvarer med de. Da har jeg fått bekreftet at jeg har feil instrument. Det jeg mente å få frem, var at man skulle forsøke å løse de andre ordene i hjørnet først, ut fra "riktig" instrument. Jeg hadde da bestemt meg for både fugl, hovdyr og dans var "MINE" fasiter, og så sitter man med 4 åpne bokstaver på slottet, og dermed si/tenke: Ja, det er jo opplagt. Med de bokstavene der skal man definitivt til Skottland?? Hvorfor ikke Italia, Danmark, England m fl... Når verden er så stor, hvordan i huleste kan man konkludere med Skottland? :o) :o) Hvordan kom man på det, når slottet er "vanskelig å finne i SNL" som cs skriver? Jeg har bestemt meg for å gå for den løsningen jeg først hadde. Bare fordi jeg synes det er greit å fylle rutene. Slottet FINNES faktisk, om enn ikke i forfatterens kilder. Forresten så tror jeg at jeg har feil på nr 9 også (energidrikk). Den finner jeg verken i Tanums, bokmålsordboka, ordnetts bøker, Nyord i norsk eller SNL. Får den kun opp når jeg henter google.com og skriver navnet rett inn. Da kommer den opp, med henvisning til Wikipedia. Uansett, tusen takk til alle som engasjerer seg i spørsmålene som legges ut her. Jeg finner det utrolig lærerikt, selv om jeg er steikanes dårlig på kryptiske hint! :o) Ha en fin håndballkveld og heia Norge :) :) mvh Tone Hei Tone! I denne tråden er det veldig få hint, de fleste er temmelig kryptiske. Da jeg prøvde ut hintet fra cs, holdt jeg på å gi opp da jeg så den lange listen over skotske slott. Jeg bet meg fast i tipset om å gå inn med det rette instrumentet. Steinrar hadde et hint 1. desember: instrument kan også være redskap eller verktøy. Så slo lynet ned i mitt hode! Et redskap/instrument som har forekommet i NM-trimmen tidligere. Den gangen hadde jeg aldri hørt om instrumentet før, men heldigvis hadde det lagt seg på plass i hukommelsen. Med den 6. bokstaven fra dette instrumentet var det så å lete igjennom listen med slott på Wikipedia med kun denne ene 8. bokstaven som mulig hjelp. Jeg fant et slott, og deretter var det rimelig greit å få til resten. Nå er jeg absolutt ikke skråsikker på om min løsning er fasit, så det skal bli spennende å se den etter hvert :-) Ha en fin adventstid! Mvh Ditten Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/page/2/#findComment-105414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Hei Ditten og X-man! Snakk om å være sta :) Det viser seg å være en god egenskap når det kommer til kryssord hvertfall. Visket ut hele hjørnet og startet på nytt, tok utgangspunkt i 33, og det jeg hadde mistanke om at instrumentet kunne være :) Gikk til slotts-lista med den ene bokstaven, og fant en hau som kunne passet inn :) Luket de ut en og en ved å ta de med til SNL. Bare et par tre slott fikk jeg treff på :) Vips, så er jeg også i mål der. Tusen takk til dere to, og til de andre som var med i diskusjonen og drev meg videre (nesten til vanvidd :-) En fin og koselig advent til dere alle. Er nå spent på å se løsningen på denne oppgaven. Og en kryptisk melding til Ditten til slutt: Man lærer så lenge man lever :) mvh Tone Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/page/2/#findComment-105439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilliken Skrevet 15. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2016 Hei Tone! Takk for den kryptiske meldingen :-) Jeg vil bare utvide dette ordtaket med å påstå: Man lærer så lenge man trimmer hjernen med kryssord! Ha en fin kveld! Mvh Ditten Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/page/2/#findComment-105442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå