Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du skal nok til Skottland hvis du skal til fasitslottet. I dette hjørnet ligger problemet i å komme inn med riktig instrument. Prøv deretter å løse de andre ordene i dette hjørnet først. Slottet står i snl.no, men er ikke lett å finne. Lettest å finne dette ved f.eks. å gå inn på en oversikt over skotske slott i engelsk Wikipedia.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105225
Del på andre sider

Du skal nok til Skottland hvis du skal til fasitslottet. I dette hjørnet ligger problemet i å komme inn med riktig instrument. Prøv deretter å løse de andre ordene i dette hjørnet først. Slottet står i snl.no, men er ikke lett å finne. Lettest å finne dette ved f.eks. å gå inn på en oversikt over skotske slott i engelsk Wikipedia.

Hei cs! Takk for responsen :-) Forgjeves har jeg lett etter Aksel H. sitt slott, så nå vender jeg blikket heller vestover.

Mvh Ditten

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105227
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns instrument/verktøy/redskap er plassert "hulter i bulter" her inne. Har lært at det er lurt å søke på alle nevnte hvis man ikke finner det under oppgitt stikkord.

(Meldingen ble redigert 02.12.16 18:42)

({$editedMessage} 05.12.16 23:33)

Hei steinrar! Du har rett i det. Prøver nå å søke på verktøy og redskap også :-)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105228
Del på andre sider

Hei cs! Takk for responsen :-) Forgjeves har jeg lett etter Aksel H. sitt slott, så nå vender jeg blikket heller vestover.

Mvh Ditten

Jeg kjøpte nå VBK for første gang på sikkert 10 år, så jeg vet ikke om enhver objektivt riktig løsning godtas eller om alle ordene må kunne påvises i noenlunde "streite" kilder. Men om man tar med seg "feil" instrument (altså feil i forhold til den overveldende sannsynlige fasiten) ned i dette hjørnet, og graver lite grann blant danser, slott, ledere og fugler, kan man snekre sammen mye rart her.

Men dette hjørnet er allikevel bare blåbær (ikke hva gjelder vanskelighetsgrad, men i ordstokkingsmuligheter) i forhold til øverste venstre hjørne i et Mesterkryss fra ca. 13-14-15 år tilbake. Der puslet jeg sammen 37 ulike, objektivt korrekte løsninger før jeg ikke gadd mer - det fantes garantert mange flere. Og da var samtlige ord i alle løsningsalternativer hentet fra norske standardkilder, så der var det klink umulig å resonnere seg frem til hvilken løsning som var fasit.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105248
Del på andre sider

Etter møysommelig leting har jeg funnet et slott som kan passe! Her er sikkert mange andre løsningsmuligheter, men jeg er litt nysgjerrig på om jeg har samme slott som deg, cs. Jeg kan røpe så smått mitt løsningsforslag i form av en gåtefull påstand:

På dette slottet burde man ikke ha vansker med å feie for egen dør ;-)

({$editedMessage} 03.12.16 23:00)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105262
Del på andre sider

Etter møysommelig leting har jeg funnet et slott som kan passe! Her er sikkert mange andre løsningsmuligheter, men jeg er litt nysgjerrig på om jeg har samme slott som deg, cs. Jeg kan røpe så smått mitt løsningsforslag i form av en gåtefull påstand:

På dette slottet burde man ikke ha vansker med å feie for egen dør ;-)

({$editedMessage} 03.12.16 23:00)

({$editedMessage} 03.12.16 23:16)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105266
Del på andre sider

({$editedMessage} 04.12.16 00:02)

Hei steinrar.

Du skal ikke få "som hatten passer" av meg, men kanskje du kunne latt gåten min ligge ute litt, sånn at noen flere enn meg fikk noe å tygge på? Det å lage finurlige hint er morsomt, mye morsommere enn å få altfor tydelige hint...

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105267
Del på andre sider

Annonse

Sannelig!

Det var en lettelse å høre at Steinrar ikke vil "hjelpe" til lenger.

Men misforstå meg rett, å hjelpe er flott, men å fortelle at svaret finnes ved å søke på en måte ingen kan forstille seg uten å vite svaret er ikke rette måten.

Den som ikke helt skjønner hva jeg mener kan gå inn på tidligere tråder å se hva Steinrar svarer på spørsmål om hint.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105269
Del på andre sider

Nå baler jeg fælt med nedre venstre hjørne.Her er så veldig mange alternativer. Kanskje noen kan gi et lite hint på 44.Slott?

Har også gjort et forsøk på å komme i mål med denne.

Blir veldig fasinert når det påstås at fasit til slott er å finne i Skottland. Hvordan vet man fasit, særlig når andre har fått oppgaven til å gå opp med et annet slott?

Så sies det: "løs resten av hjørnet først". Okaayyy?? Med utgangspunkt i 2 bokstaver - på 36 og 37. Fugl gir 44 treff her i leksikonet, hovdyr 19, og det skal man da pusle sammen med ledere - der får man 43 treff, hvis man tror man har den nest siste bokstaven rett, og dermed rett inngang på instrument.

Ja, nå klarte jeg å finne bare ett instrument som passet til kryssende 34, og de 4 kryssende bokstavene jeg hadde som mulige på pålegg. Har også gått gjennom 780 treff på instrument i ordnett.no med den ene bokstaven jeg tror er sikker. Tok bok for bok.... Fant et annet instrument, men der passet ikke 4. bokstaven inn på pålegg.

Og for sikkerhets skyld; 41-"Dans" gir 34 treff.

Med tanke på at det skal bli jul i huset, så har jeg parkert denne NM-trimmen.

GOd jul! :)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105286
Del på andre sider

Tone:

Det er meget stor sannsynlighet for at fasitslottet er nevnt i SNL. Hvis du, som flere andre, har funnet det "enkleste" slottet (sveitsisk, har veldig kort artikkel i engelsk Wikipedia, et par linjer mer i tysk - vet ikke om dette er "ditt" slott?) å få hjørnet til å gå opp med, så krever det en mer kreativ løsning ellers i hjørnet. Man må da, utenom det noe obskure slottet, både hente frem en fugl som bare er nevnt i flertallsform i SNL (spurvefuglfamilie med i underkant av 60 arter), samt en dans (stammer antagelig fra et landskap i Europa som er usedvanlig godt kjent i krigssammenheng) som man må til nynorsk Wikipedia for å finne.

En annen mulig løsning, med en litt på grensen danseløsning fra Brasil (har egen artikkel i SNL), gjør at man kan sy sammen hjørnet med et enklere slott, men hvis jeg husker riktig krevde det at man måtte ty til et egennavn på en hest (omtalt i SNL). Og man endte opp med samme fugl som nevnt over.

Jeg "pakket sammen" etter å ha funnet en liten håndfull mer eller mindre gode løsninger, og skal ikke si med sikkerhet at det ikke finnes flere muligheter, men jeg er helt enig med cs i at fasitslottet ligger i Skottland. Ikke minst fordi resten av hjørnet plutselig blir ren plankekjøring (riktignok flere fugler som passer inn) bare dette slottet er på plass i diagrammet.

({$editedMessage} 05.12.16 19:18)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105287
Del på andre sider

Har også gjort et forsøk på å komme i mål med denne.

Blir veldig fasinert når det påstås at fasit til slott er å finne i Skottland. Hvordan vet man fasit, særlig når andre har fått oppgaven til å gå opp med et annet slott?

Så sies det: "løs resten av hjørnet først". Okaayyy?? Med utgangspunkt i 2 bokstaver - på 36 og 37. Fugl gir 44 treff her i leksikonet, hovdyr 19, og det skal man da pusle sammen med ledere - der får man 43 treff, hvis man tror man har den nest siste bokstaven rett, og dermed rett inngang på instrument.

Ja, nå klarte jeg å finne bare ett instrument som passet til kryssende 34, og de 4 kryssende bokstavene jeg hadde som mulige på pålegg. Har også gått gjennom 780 treff på instrument i ordnett.no med den ene bokstaven jeg tror er sikker. Tok bok for bok.... Fant et annet instrument, men der passet ikke 4. bokstaven inn på pålegg.

Og for sikkerhets skyld; 41-"Dans" gir 34 treff.

Med tanke på at det skal bli jul i huset, så har jeg parkert denne NM-trimmen.

GOd jul! :)

Etter å ha løst NM-trimmen og andre oppgaver av samme fofatter vil man kunne danne seg et mønster på hvordan oppgaven lages. På den måten bli oppgaven atskillig enklere å løse. Kildebruken i denne oppgaven samsvarer med øvrige NM-trimmer og tidligere NM-finaler, dvs. ordnett, snl og nyord i norsk. Slike oppgaver lages ved å plassere et eller flere ord i hjørnet og deretter fylle ut med såkalte utfyllingsord. Med mine tidligere hint skulle man passe nøye på å ikke gå inn i hjørnet med feil instrument. Videre ville man finne slottet i en liste over skotske slott i f.eks. engelsk Wikipedia. Slottet ville også finnes på snl.no. Dette burde være svært god hjelp til å kunne løse dette hjørnet. Selv HOVDYR er ikke nødvendigvis vrient å få på plass dersom man har løst slike oppgaver tidligere. Man får riktignok mange treff i et kryssordleksikon, men spør deg selv om hvorfor kryssordforfatteren skulle velge nettopp hovdyr som stikkord når det i snl/ordnett f.eks. står klovdyr i definisjonen (svaret er at han ikke ville ha gjort det). På denne måten kan man eliminere svært mange av alternativene på de såkalte mengdebegrepene.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105289
Del på andre sider

Tone:

Det er meget stor sannsynlighet for at fasitslottet er nevnt i SNL. Hvis du, som flere andre, har funnet det "enkleste" slottet (sveitsisk, har veldig kort artikkel i engelsk Wikipedia, et par linjer mer i tysk - vet ikke om dette er "ditt" slott?) å få hjørnet til å gå opp med, så krever det en mer kreativ løsning ellers i hjørnet. Man må da, utenom det noe obskure slottet, både hente frem en fugl som bare er nevnt i flertallsform i SNL (spurvefuglfamilie med i underkant av 60 arter), samt en dans (stammer antagelig fra et landskap i Europa som er usedvanlig godt kjent i krigssammenheng) som man må til nynorsk Wikipedia for å finne.

En annen mulig løsning, med en litt på grensen danseløsning fra Brasil (har egen artikkel i SNL), gjør at man kan sy sammen hjørnet med et enklere slott, men hvis jeg husker riktig krevde det at man måtte ty til et egennavn på en hest (omtalt i SNL). Og man endte opp med samme fugl som nevnt over.

Jeg "pakket sammen" etter å ha funnet en liten håndfull mer eller mindre gode løsninger, og skal ikke si med sikkerhet at det ikke finnes flere muligheter, men jeg er helt enig med cs i at fasitslottet ligger i Skottland. Ikke minst fordi resten av hjørnet plutselig blir ren plankekjøring (riktignok flere fugler som passer inn) bare dette slottet er på plass i diagrammet.

({$editedMessage} 05.12.16 19:18)

Så vidt jeg har skjønt er det ikke noe krav til at løsningsordene i NM-trimmen skal finnes i de oppslagsverkene som kreves til NM i kryssord.

Jeg har således levert inn NM-trimmen nr. 12, trolig med de løsningsordene du antyder.

Første del i slottets navn har komponert en 41 loddrett.

Både slottet og dansen står her i kryssord.no.

Enig?

HH

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105330
Del på andre sider

Min løsning er nok ikke den samme som din, hahenrik. Dansen "min" kan vel neppe kalles en komposisjon, heller en stil. Slottet "mitt" er i Skottland, jeg ga et kryptisk hint her tidligere. Jeg har sendt inn, så nå er det bare å vente og se. Det fins nok flere løsningsmuligheter i dette hjørnet. God helg!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105331
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt er det ikke noe krav til at løsningsordene i NM-trimmen skal finnes i de oppslagsverkene som kreves til NM i kryssord.

Jeg har således levert inn NM-trimmen nr. 12, trolig med de løsningsordene du antyder.

Første del i slottets navn har komponert en 41 loddrett.

Både slottet og dansen står her i kryssord.no.

Enig?

HH

"Første del i slottets navn har komponert en 41 loddrett."

Tviler på at "min" dans fordrer det man i vanlig forstand mener med en komponist. Har likevel prøvd å google - uten å få noe umiddelbart treff.

"Både slottet og dansen står her i kryssord.no."

Dansen står, men ikke slottet.

Klarer du å hinte sånn at jeg skjønner hvilket slott du har brukt uten at du avslører det for løsere som ikke er i mål med oppgaven? Kan fortelle følgende om mine kryssende ord:

Fuglen er oppført i Tanum og NRO, men nevnes ikke i SNL. I NRO - i oppslaget på fuglens alternative navn - oppgis dens slekts- og artsnavn som identiske på latin.

Hovdyret har en kort artikkel i SNL der det tredje siste ordet står i parentes.

Dansen omtales i NRO med et 52 år gammelt eksempel på bruk hentet fra Aftenposten.

Tredje bokstav i instrumentet er lik femte bokstav i fuglen.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105333
Del på andre sider

Mulig det går litt i surr for meg nå.

"Mitt" slott ligger i Sveits, som du sier i ditt innlegg.

Det står i kryssord.no og Wikipedia. Første del av slottets navn er en komponist, som har skrevet en komposisjon, type 41 loddrett.

Dansen stammer fra, som du sier, et krigsområde, nærmere bestemt i Frankrike.

Nå har jeg kanskje sagt mer enn jeg skulle.

HH

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105345
Del på andre sider

"Mulig det går litt i surr for meg nå."

Ja, du blander sammen det jeg skrev i mitt svar til Tone om flere måter å snekre sammen hjørnet på som med 99,9 % sannsynlighet IKKE er fasit, og det jeg skrev til deg om hva som med overveiende sannsynlighet ER fasit.

Du sitter tydeligvis med den første løsningen jeg fikk sydd sammen. Den er like riktig som bearnaisesaus til biff den, men kan umulig være fasit.

Etter gjennomlesning av mine to kommentarer ser jeg at det er fullt mulig å misforstå, siden jeg ikke konkret omtalte den sannsynlige fasitløsningen overfor Tone og bare "hoppet" direkte over på den i svaret til deg.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105347
Del på andre sider

"Første del i slottets navn har komponert en 41 loddrett."

Tviler på at "min" dans fordrer det man i vanlig forstand mener med en komponist. Har likevel prøvd å google - uten å få noe umiddelbart treff.

"Både slottet og dansen står her i kryssord.no."

Dansen står, men ikke slottet.

Klarer du å hinte sånn at jeg skjønner hvilket slott du har brukt uten at du avslører det for løsere som ikke er i mål med oppgaven? Kan fortelle følgende om mine kryssende ord:

Fuglen er oppført i Tanum og NRO, men nevnes ikke i SNL. I NRO - i oppslaget på fuglens alternative navn - oppgis dens slekts- og artsnavn som identiske på latin.

Hovdyret har en kort artikkel i SNL der det tredje siste ordet står i parentes.

Dansen omtales i NRO med et 52 år gammelt eksempel på bruk hentet fra Aftenposten.

Tredje bokstav i instrumentet er lik femte bokstav i fuglen.

Takk X-man for at du sa at tredje bokstav i instrument er lik femte i fuglen. Jeg har søkt med bokstav nr 2 og 5 (ut fra "mitt" instrument)i Tanums på ordnett, og finner ingen fugl som samsvarer med de. Da har jeg fått bekreftet at jeg har feil instrument.

Det jeg mente å få frem, var at man skulle forsøke å løse de andre ordene i hjørnet først, ut fra "riktig" instrument. Jeg hadde da bestemt meg for både fugl, hovdyr og dans var "MINE" fasiter, og så sitter man med 4 åpne bokstaver på slottet, og dermed si/tenke: Ja, det er jo opplagt. Med de bokstavene der skal man definitivt til Skottland?? Hvorfor ikke Italia, Danmark, England m fl... Når verden er så stor, hvordan i huleste kan man konkludere med Skottland? :o) :o) Hvordan kom man på det, når slottet er "vanskelig å finne i SNL" som cs skriver?

Jeg har bestemt meg for å gå for den løsningen jeg først hadde. Bare fordi jeg synes det er greit å fylle rutene. Slottet FINNES faktisk, om enn ikke i forfatterens kilder.

Forresten så tror jeg at jeg har feil på nr 9 også (energidrikk). Den finner jeg verken i Tanums, bokmålsordboka, ordnetts bøker, Nyord i norsk eller SNL. Får den kun opp når jeg henter google.com og skriver navnet rett inn. Da kommer den opp, med henvisning til Wikipedia.

Uansett, tusen takk til alle som engasjerer seg i spørsmålene som legges ut her. Jeg finner det utrolig lærerikt, selv om jeg er steikanes dårlig på kryptiske hint! :o)

Ha en fin håndballkveld og heia Norge :) :)

mvh Tone

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105409
Del på andre sider

Dette hjørnet er en meget stor utfordring. Det eneste man har å gå på før det store sammensyingsarbeidet med 36, 37, 41, 44 og 46 begynner, er det opplagte svaret på 39 pluss en av to mulige bokstavkombinasjoner fra 33. Siden disse to kombinasjonene til sammen gir - og dette er før man begynner å lete selv utover det man får servert på fat av kryssord.no og Danielsen - ca. 70 muligheter på slott og over 80 på ledere, pluss i gjennomsnitt over 50 muligheter pr. ord for de tre loddrette mengdebegrepene, er dette hjørnet et puslespill av kolossale dimensjoner.

Enklere blir det ikke av at ett av fasitordene så langt jeg vet ikke finnes oppgitt i noen "normal" hjelpekilde. Og det er helt umulig å vite på forhånd at man skal til Skottland - man har, slik jeg ser det, to (den ene grusommere enn den andre) veier til målet:

1) Etter at man har puslet sammen en av mange mulige kombinasjoner for alle de andre ordene, går man til nøkkelbindet med de bokstavene man har og ser om noe dukker opp.

2) Man går til Wikipedias lister over slott i ulike land enten før eller etter at man har puslet sammen noe med de andre fire ordene. Dette er en nesten ubeskrivelig forferdelig jobb.

Derfor er metode 1 den jeg vil anbefale, selv om faren for at slottet ikke er oppført i SNL absolutt er reell.

Ang. 9, så finnes helt riktig det hverken i Ordnett eller SNL. Dvs. ordet finnes ikke i SNL i den aktuelle betydningen, men forekommer et ensifret antall ganger i sammenheng med en veldig stor by.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/24977-nm-trimmen-nr-12/#findComment-105410
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...