Gå til innhold

Ekspertkryssord 24/16

arnbra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har også problemer med bokstavrekkefølgen på 2L. Får heller ingen fornuftig løsning på 20V. Jeg har ?A?S?N. Kan noen tipse om bokstavene er riktige - eller gi et hint? Takknemlig for litt hjelp.

({$editedMessage} 18.06.16 18:37)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med bokstavrekkefølgen på 2L. Får heller ingen fornuftig løsning på 20V. Jeg har ?A?S?N. Kan noen tipse om bokstavene er riktige - eller gi et hint? Takknemlig for litt hjelp.

({$editedMessage} 18.06.16 18:37)

Elinw

Jeg vet ikke hvilke hjelpemidler du har, men du kan slå opp på stikkordet (hodelag ) i Store norske leksikon. Enten papirutgaven eller søke på ordet i leksikonet.

Okseøye: Søk på ordet okseøye. Da finner du også bokstavrekkefølgen. Mvh om1.

({$editedMessage} 18.06.16 19:55)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, om1! Jeg hadde vært innom snl.no, men har oversett det ene ordet som var løsningen. Snl har en bokstav mindre i okseøye, og jeg har funnet en annen skrivemåte på nettet. Men en bokstav må være feilplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg står absolutt helt fast på 15V. Jeg har ?A?A?A?O. Det er bare det ordet jeg mangler, men forstår jo at jeg har en el flere feil på det loddrette. Noen som kan si hvilken av bokstavene som er feil, ev gi meg et hint?

Hilsen Lone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg står absolutt helt fast på 15V. Jeg har ?A?A?A?O. Det er bare det ordet jeg mangler, men forstår jo at jeg har en el flere feil på det loddrette. Noen som kan si hvilken av bokstavene som er feil, ev gi meg et hint?

Hilsen Lone.

Lone:

Jeg fant en passende løsning, men med L som 4. bokstav. Det er derfor jeg tror at 2L er feilstavet. 2L har i alle fall en bokstav mer enn det som står som synonym i snl.no.

(Meldingen ble redigert 19.06.16 15:50)

({$editedMessage} 19.06.16 16:20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lone:

Jeg fant en passende løsning, men med L som 4. bokstav. Det er derfor jeg tror at 2L er feilstavet. 2L har i alle fall en bokstav mer enn det som står som synonym i snl.no.

Elinw

"okseøye" skrives tydeligvis ulikt.Her er flere variasjoner. Du satser på L som

4. bokstav på 15 V. Det gjør jeg også. Da finner du en krigshelt + en meget god drikk. Jeg har funnet dokumentasjoner på at 7.bokstav i 2L kan være L. Ved Universitetssykehuset i Berlin f.eks. skriver man med L.

Så når er ordet feilstavet ? Det må undersøkes. Blir flere varianter brukt i faglitteraturen, og hvorfor? om1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lone:

Elinw

4. bokstav på 15 V. Det gjør jeg også. Da finner du en krigshelt + en meget god drikk. Jeg har funnet dokumentasjoner på at 7.bokstav i 2L kan være L. Ved Universitetssykehuset i Berlin f.eks. skriver man med L.

Så når er ordet feilstavet ? Det må undersøkes. Blir flere varianter brukt i faglitteraturen, og hvorfor? om1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lone:

Elinw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg ser nå at fasiten på 2L, "okseøye" er buphtalamus. Den er identisk med min løsning. Denne skrivemåten fant jeg på en hjemmeside til en sveitsisk øyespesialist.En noe uvanlig skrivemåte,men man må jo gamble litt :-)Det hjalp ikke meg m.h.t. vinnerlykke denne gangen, men: Gratulerer til de 3 vinnerne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...