Gå til innhold

Problemer med Ordnett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre som har hatt problemer med Ordnett den siste tiden? Jeg har et problem som arter seg slik: Ved fritekstsøk i Riksmålsordboken

(som jo kan gi temmelig mange treff) er enkelte linjer borte. Andre blir "amputert" horisontalt, slik at bare øvre eller nedre halvdel av bokstavene kommer frem. Hvis jeg drar "musepila" nedover det feltet hvor noe mangler, kommer full tekst til syne. Hvis jeg printer ut kommer også all teksten frem, så det er tydelig at den ligger der, men er altså ikke synlig på skjermen. Mitt abonnement på Ordnett omfatter flere andre bøker, og ved treff i disse er det ingen tilsvarende problemer. Det kunne være interessant å høre om andre har opplevd tilsvarende problemer, før jeg eventuelt går videre med saken.

Hilsen Bjarne

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, Bjarne.

Jeg har den seneste tid registrert nøyaktig samme fenomen som deg, slik at det neppe er din computer det er noe feil med.

I tillegg har jeg også erfart ved fritekstsøk i HELE ordnett at når jeg klikker "tilbake" etter å ha lest et oppslagsords definisjon, får jeg automatisk den øverste av bøkene opp på monitoren og må således scrolle nedover siden for å kunne komme tilbake til der jeg var og fortsette mine sonderinger.

Intet av dette er til direkte hinder ved bruk av ordnetts bøker, men det er jo unektelig en smule mer tungvint og tidkrevende enn det strengt tatt skulle behøve å være.

Hvorvidt dette er tilsiktet fra Kunnskapsforlagets side har jeg ingen formening om, men det skulle ikke forundre meg.

Jeg har fremdeles friskt i minne den velmente(?) omleggingen av SNLs søkemotor ved juletider, som med sin forøkede mengde av søkestøy (utilsiktede tilslag) iallefall ikke har vært meg til noen spesiell glede.

Mvh Skjye.

Skrevet

Er det noen andre som har hatt problemer med Ordnett den siste tiden? Jeg har et problem som arter seg slik: Ved fritekstsøk i Riksmålsordboken

(som jo kan gi temmelig mange treff) er enkelte linjer borte. Andre blir "amputert" horisontalt, slik at bare øvre eller nedre halvdel av bokstavene kommer frem. Hvis jeg drar "musepila" nedover det feltet hvor noe mangler, kommer full tekst til syne. Hvis jeg printer ut kommer også all teksten frem, så det er tydelig at den ligger der, men er altså ikke synlig på skjermen. Mitt abonnement på Ordnett omfatter flere andre bøker, og ved treff i disse er det ingen tilsvarende problemer. Det kunne være interessant å høre om andre har opplevd tilsvarende problemer, før jeg eventuelt går videre med saken.

Hilsen Bjarne

Hei, Skjye

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det du nevner i andre avsnittet ditt har også irritert meg. Det må jo gå an å få dette tilbake til det det var. Ellers er jeg enig i dine øvrige synspunkter. Jeg kommer nå til å ta opp disse "problemene" med Kunnskapsforlaget, så får vi se hva det fører til.

Hilsen Bjarne.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hilsen Bjarne

Hei, Skjye

Jeg har korrespondert litt "att og fram" med Kunnskapsforlaget angående disse problemene. Det siste rådet jeg fikk når det gjelder feil og mangler i teksten, var å forsøke en annen nettleser - og de foreslo "Mozilla Firefox". Jeg har fra tidligere Internett Explorer (som vel de fleste har). Jeg har nå lastet ned Mozilla, og når jeg nå søker i Ordnett med denne nettleseren, viser det seg at TEKSTEN ER HELT FEILFRI. også i NRO. Dette synes defor å være en måte å løse dette problemet på.

Når det gjelder det andre problemet som du nevnte, har jeg så langt ikke fått skikkelig svar. Jeg har purret opp dette med Kunnskapsforlaget i dag og bedt om tilbakemelding. Jeg vil holde deg orientert hvis det skjer noe "spennende".

Hilsen Bjarne

Skrevet

Hilsen Bjarne

Hei, Bjarne.

Det var svært overraskende å lese at ny nettleser skulle kunne gjøre susen i en slik sammenheng.

Som den konservative databruker jeg er, tror jeg imidlertid jeg vil holde på min Explorer i overskuelig fremtid, samtidig som jeg har dette med Mozilla Firefox i mente som et tenkbart dataforbedringspotensial.

Hva SNL angår, er det spesielt funksjonen med automatisk trunkering som har irritert meg (jeg mener det bør være opp til den enkelte bruker hvordan man innretter sine søk), og jeg sendte allerede 16. desember i fjor, noen timer etter at jeg til min bestyrtelse hadde registrert dette nye påfunn, mail til Kunnskapsforlaget om dette.

Etter noen mailer frem og tilbake munnet korrespondansen ut i mail fra Kunnskapsforlaget den 21. desember 2005 der jeg blant annet ble meddelt:

"Hei - vi har fått så mange mailer fra frusterte kryssordbrukere at vi skal gjøre noe med saken. Vi regner med å ha en løsning oppe i løpet av januar......"

Siden er ingenting skjedd, og det vil være høyst interessant å få bragt i erfaring hva dine nåtidige henvendelser eventuelt måtte resultere i.

Takk for tilbakemeldingen.

Mvh Skjye.

Innlegg redigert. (08-30-06 03:27)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...