Gå til innhold

Ekspertkryssord 12 av Nyheim

ehbl

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe litt med Eksperten 12? Jeg står bommende fast på venstre siden. Har prøvt med diverse sammensetninger, men jeg sliter virkelig. Kunne noen være så snill og gi meg en bokstav, f. eks. første bokstav i 1 loddrett / 1 vannrett? Kanskje jeg da kunne kommet inn på rett spor.

Alle hint mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ehbl!

Navnet på dette insektet leder tanken hen på en menneskelig følelse og et plagg. Fargene og formen på vingene har gitt navn til insektet.

Løsingen av denne oppgaven vanskeliggjøres trolig av en feil i stikkordet i 20. vannrett, der det skulle ha stått LINSER og ikke linjer.

Fortsatt god påske!

Vh

Aksel H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hintet, Aksel1 - jeg slet også med venstresiden. Er kommet litt videre, men mangler fremdeles noe. På 14V har jeg ?a?a??? og på 15L har jeg ??N?S. Kan du bekrefte om noe av dette er riktig/feil? Mottar gjerne tips til bb i 15L.

Og takk for bekreftelse på trykkfeilen på 20V - jeg var også kommet til det samme som du.

({$editedMessage} 24.03.16 18:09)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ehbl!

Navnet på dette insektet leder tanken hen på en menneskelig følelse og et plagg. Fargene og formen på vingene har gitt navn til insektet.

Løsingen av denne oppgaven vanskeliggjøres trolig av en feil i stikkordet i 20. vannrett, der det skulle ha stått LINSER og ikke linjer.

Fortsatt god påske!

Vh

Aksel H.

Hei Aksel1!

Jeg fant også, utrolig nok, fram til løsningen på 20V. Jeg er enig i at linjer kunne vært byttet ut med linser, men hvis man fjerner de 2 første bokstavene i løsningsordet og søker med dette, vil ordet linjer også dukke opp.

Jeg så meg nesten blind på 11V, men er nå nærmere løsningen. Min "hodepine" er 15L, fugl.Kanskje noen gir et lite hint etterhvert. Det er lov å håpe :-)

Fortsatt god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aksel1!

Jeg fant også, utrolig nok, fram til løsningen på 20V. Jeg er enig i at linjer kunne vært byttet ut med linser, men hvis man fjerner de 2 første bokstavene i løsningsordet og søker med dette, vil ordet linjer også dukke opp.

Jeg så meg nesten blind på 11V, men er nå nærmere løsningen. Min "hodepine" er 15L, fugl.Kanskje noen gir et lite hint etterhvert. Det er lov å håpe :-)

Fortsatt god påske!

({$editedMessage} 24.03.16 20:32)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter også med 15L. Er det noen som kan hjelpe med bokstav 2? eller gi et hint om hvor jeg finner denne fuglen?

Omsider fanget jeg fuglen. Kryssordforfatteren er jo veldig glad i fremmedord.Jeg er ikke så lysten på å gi eller å få oppgitt bokstaver, da forsvinner litt av grublegleden, synes nå jeg.Derfor er jeg litt tilbakeholden, men jeg kan si så pass: Det er ikke en spesifikk fugl man skal frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

({$editedMessage} 24.03.16 20:32)

Hei igjen!

Er fuglen ennå til «bry», kan det tilføyes at Nyheim en gang imellom leter frem som løsning vitenskapelige fuglenavn – i dette tilfellet siste ledd i betegnelsene på latin.

Lykke til!

Vh

Aksel H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Er fuglen ennå til «bry», kan det tilføyes at Nyheim en gang imellom leter frem som løsning vitenskapelige fuglenavn – i dette tilfellet siste ledd i betegnelsene på latin.

Lykke til!

Vh

Aksel H.

Jeg synes at det er litt drøyt å løsrive siste del i et fuglenavn. Det er til å få "grå hår" av, og da er man kanskje på rett spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...