Gå til innhold

Dobbelløsninger.

Steinbiten

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt ugreit når det finnes to løsninger uten at det er mulig å diskriminere mellom dem. I denne helgens oppgave (779)finnes det to; forfatter som kan være både Arner og Ørner, og elv som kan være Gila og Gira og hvor den valgfrie bokstaven er blindbokstav. Har jeg feil eller er det noen andre som har oppdaget det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tviler jeg på, dessverre.

Det er nok ofte slik at kryssordforfatteren leverer oppgaven med sin løsning, og så sitter "byråkrater" i redaksjonen og godkjenner de løsningsforslagene som blir trukket ut - og da er det nok ikke rom for mye skjønn!

Et godt råd er nok derfor å tenke gjennom hvilket alternativ som vil være mest nærliggende for kryssordforfatteren å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladets praksis kjenner jeg egentlig ikke, men det vanlige er jo at hvis det løsningsforslaget som blir trukket ut har dekning i et godkjent oppslagsverk, blir det godkjent. Det skulle bare mangle. (Mine erfaringer med dette har jeg kun fra Hjemmet/finaleoppgavene i NM).

({$editedMessage} 17.11.14 21:15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...