Gå til innhold

Ny nettløsning for SNL

Anbefalte innlegg

Hei, alle "lidelsesfeller"

Det er sikkert mange av dere som har "kjøpt" elektronisk tilgang til Store norske Leksikon, et uvurderlig hjelpemiddel for kryssordløsing på høyt nivå.

Har noen av dere forsøkt Kunnskapsforlagets nye nettløsning som gjelder fra i dag? Jeg har vært inne og prøvd meg litt, og en umiddelbar konklusjon må bli at dette er et dårlig alternativ til det vi hadde tidligere. For det første: Gulmarkeringen av søkeordet er tatt vekk. Dette medfører jo nitid lesing av lange artikler for å "finne igjen" søkeordet. Spesielt ved lange artikler kan jo dette bli temmelig tidkrevende, og gulmarkeringen har kanskje vært spesielt nyttig for oss kryssordløsere. Jeg har også gjort et par søk hvor jeg i artikler under FRITEKST overhodet ikke har vært i stand til å finne igjen søkeordet. Det kunne være interessant å høre andres mening om den nye nettløsningen når dere selv har gjort noen "eksperimenter".

Kanskje er det jeg som ikke skjønner dette???

Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/2223-ny-nettl%C3%B8sning-for-snl/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Bjarne

Har så vidt vært inne og tittet på den nye løsningen, og trenger nok litt tid før hjernen min er vant med det nye. Men gulmarkeringen er da bare erstattet med gråmarkering..... Syntes faktisk den var lettere å få øye på da skriften er blitt større også. Hva du mener med fritekstsøk er jeg ikke helt sikker på, men redaksjonen tar sikkert imot ros og ris. De er avhengig av tilbakemeldinger fra brukerne for å gi et optimalt produkt, det skal jo selges og de bestreber seg sikkert på fornøyde brukere....

Håper du finner ut av det!

Anita

Hei, Anita

Takk for tilbakemeldingen og kommentarene dine. Det er jo riktig som du sier at gulmarkeringen er erstattet med en gråtone. På min skjerm er imidlertid denne gråtonen så svak at den er vanskelig for ikke å si umulig å oppdage - særlig ved rask "skumming" gjenneom en lang artikkel. Jeg har tatt dette opp med Kunnskapsforlaget, som hevder at denne gråmarkeringen skal være bedre og tydeligere markering enn den gamle gule. De hevder å ha prøvd ut dette på flere skjermtyper for å få et optimalt resultat. På min skjerm er det dessverre stikk motsatt, uansett hvordan jeg stiller inn lys og kontrast. Jeg har en HP vs 17 flatskjerm som er 6 mndr. gammel. Jeg har derfor vanskelig for å forstå at det er bare jeg som har dette problemet. Er virkelig gråmarkeringen på din skjerm helt tydelig? ( minst like bra som den "gamle" gule). En annen ting: Så vidt jeg kan forstå kan vi ikke lenger bruke søkeord hvor vi markerer eventuelle blindbokstaver med spørsmålstegn, eks. ba?d?d. Dette kunne vi da vitterlig tidligere, men det er kanskje bare viktig for oss kryssordløsere og kanskje derfor kuttet ut?

Hilsen Bjarne

Gjest Aksel H.

Det er sikkert mange av dere som har "kjøpt" elektronisk tilgang til Store norske Leksikon, et uvurderlig hjelpemiddel for kryssordløsing på høyt nivå.

Har noen av dere forsøkt Kunnskapsforlagets nye nettløsning som gjelder fra i dag? Jeg har vært inne og prøvd meg litt, og en umiddelbar konklusjon må bli at dette er et dårlig alternativ til det vi hadde tidligere. For det første: Gulmarkeringen av søkeordet er tatt vekk. Dette medfører jo nitid lesing av lange artikler for å "finne igjen" søkeordet. Spesielt ved lange artikler kan jo dette bli temmelig tidkrevende, og gulmarkeringen har kanskje vært spesielt nyttig for oss kryssordløsere. Jeg har også gjort et par søk hvor jeg i artikler under FRITEKST overhodet ikke har vært i stand til å finne igjen søkeordet. Det kunne være interessant å høre andres mening om den nye nettløsningen når dere selv har gjort noen "eksperimenter".

Hilsen Bjarne

Hei!

Jeg er p.t. ikke-betaler, til gjengjeld has 15 bind av SNL stående i veggseksjonen. Mulig forskjell i lesbarheten i kontrastfargen kan jeg derfor ikke kommentere.

Den forrige nett-versjonen var til uvurderlig nytte ikke minst på grunn av det Bjarne bemerker på slutten av sitt innlegg, muligheten til å søke på løsningsord ved å erstatte ukjente bokstaver med ?.

Etter riktignok en kort testing, kan det se ut som om søk med tidligere ? nå kan foretas med tegnet %. Prøv det! Du vil da se at BAGDAD kommer opp som treff nr. 6. Et nytt problem som melder seg da er at antall treff funnet er over 1000. Jeg mener å huske at den forrige versjonen begrenset antall treff i et tilfelle som dette til betydelig færre. Dersom ikke tallet av treff med såvidt spesifikke kjente tegn kan avgrenses vesentlig av brukeren ved et eller annet "klikk", er denne nye versjonen et tilbakeskritt for oss kryssordløseres formål.

Foreløpig takk for meg!

Vh

Aksel H.

Hei, Anita

Takk for tilbakemeldingen og kommentarene dine. Det er jo riktig som du sier at gulmarkeringen er erstattet med en gråtone. På min skjerm er imidlertid denne gråtonen så svak at den er vanskelig for ikke å si umulig å oppdage - særlig ved rask "skumming" gjenneom en lang artikkel. Jeg har tatt dette opp med Kunnskapsforlaget, som hevder at denne gråmarkeringen skal være bedre og tydeligere markering enn den gamle gule. De hevder å ha prøvd ut dette på flere skjermtyper for å få et optimalt resultat. På min skjerm er det dessverre stikk motsatt, uansett hvordan jeg stiller inn lys og kontrast. Jeg har en HP vs 17 flatskjerm som er 6 mndr. gammel. Jeg har derfor vanskelig for å forstå at det er bare jeg som har dette problemet. Er virkelig gråmarkeringen på din skjerm helt tydelig? ( minst like bra som den "gamle" gule). En annen ting: Så vidt jeg kan forstå kan vi ikke lenger bruke søkeord hvor vi markerer eventuelle blindbokstaver med spørsmålstegn, eks. ba?d?d. Dette kunne vi da vitterlig tidligere, men det er kanskje bare viktig for oss kryssordløsere og kanskje derfor kuttet ut?

Hilsen Bjarne

Hei Bjarne!

Søk på ord med blindbokstaver går om du bruker tastene shift + bindestrek.

Da kommer ord som inneholder de bokstavene som er skrevet. Det gir 6 treff. F.eks ba_d_d. Mener at denne løsningen er veldig uvant, og det blir spennende å se om det blir bedre etter hvert. Håper dette var til hjelp.

Hilsen Astrid

Hei Bjarne

Har så vidt vært inne og tittet på den nye løsningen, og trenger nok litt tid før hjernen min er vant med det nye. Men gulmarkeringen er da bare erstattet med gråmarkering..... Syntes faktisk den var lettere å få øye på da skriften er blitt større også. Hva du mener med fritekstsøk er jeg ikke helt sikker på, men redaksjonen tar sikkert imot ros og ris. De er avhengig av tilbakemeldinger fra brukerne for å gi et optimalt produkt, det skal jo selges og de bestreber seg sikkert på fornøyde brukere....

Håper du finner ut av det!

Anita

Hei Bjarne!

Ja, jeg vil mene at jeg faktisk ser gråmarkeringen lettere enn den gule, men jeg har en "eldgammel" skjerm på 5 år, ikke no flatskjerm her.

Og når det gjelder ?'tegn så har jeg faktisk aldri brukt det i SNL, har alltid gjort det som Astrid nevnte, jeg bruker _ (underslasher?) som blindbokstaver, og har ikke opplevd noen endring i så måte. Om jeg søker ord meg kjent begynnelse eller slutt bruker jeg *. Dette ser jeg at SNL nå utfører på alle søk når det ikke finner ordet en søker på. Dvs om jeg søker på Bagdad så vil jeg få opp Bagdad og Bagdad Universitet, dvs rene ord med Bagdad. Men om jeg søker på bagd, så vil jeg få opp alle ord som begynner med bagd, f.eks bagdadbanen.

En ting som jeg imidlertid vil hevde er et drawback for oss kryssordløsere er

at det kommer opp færre ord pr side når en søker. Jeg må skifte side oftere og det gjør at det tar lenger tid å "skumme ord"

Håper du finner ut av det med gråfargen Bjarne, for det kan jo ikke være meningen at ting skal bli vanskeligere ved utbedringer!

Anita

Annonse

Hei, Anita

Hilsen Bjarne

Hei, alle sammen

Takk til alle som har kommet med kommentarer og hjelp hva gjelder mine "problemer". Søk med bindestrek istedenfor spørsmålstegn har jeg ikke prøvd tidligere. Jeg har ikke vært klar over denne muligheten før Astrid og Anita opplyser om dette nå, og jeg synes forøvrig det er dårlig informasjon om denne muligheten under HJELP fra Kunnskapsforlaget. Jeg har imidletid nå prøvd bindestreken, og det ser i hvertfall ut til å fungere bedre enn spørsmålstegn. Jeg har imidlertid et eksempel hvor det ikke fungerer: Ved søk på _e_o_u_ får jeg til svar at "dette ga ingen treff". Derimot får jeg opplyst at "treff på _e_o_u_* vises under" (69 treff). Disse er jo imidlertid uinteressante. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke får treff på _e_o_u_ når det er flere artikler om NEPOMUK. Forøvrig kan jeg nevne at jeg i kryssordsammenheng søkte på dette ordet med spørsmålstegn før den nye nettløsningen kom, altså før 15.12. Da fungerte det hele utmerket og jeg fikk opp nennopp artiklene på NEPOMUK. Er det noe som ikke fungerer som det skal her?

Hilsen Bjarne

Hilsen Bjarne

Du får ikke fram NEPOMUK fordi NEPOMUK ikke står først i noe oppslagsord eller nøkkelord. Søkestrengen _e_o_u_* finner alle oppslagsord og nøkkelord uansett lengde som har e i andre, o i fjerde og u i sjette. Søker du på NEPOMUK får du 14 treff og du vil se at ingen av disse passer inn i det søkemønsteret du har gitt inn. Den nye versjonen er klart forskjellig fra den forrige. Mange muligheter er borte, andre er kommet til. Tiden vil vise om det er et fremskritt eller et tilbakeskritt for oss kryssordløsere.

For øvrig var ikke Nepomuk marskalk dersom det skulle interessere.

Hilsen CS

Hei, CS

Takk for kommentarene dine. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at "ingen av disse passer inn i det søkemønsteret du har gitt inn". Det er jo tydelig at det er gjort en forandring her i forhold til det gamle "systemet". Som nevnt i det forrige innlegget mitt fungerte jo dette helt fint med spørsmålstegn for blindbokstavene.

Nei, Nepomuk ble nok aldri marskalk, til tross for at han viste militær dyktighet. Kanskje skyldes det konflikten med hærledelsen at han aldri kom så langt.

Hilsen Bjarne

PS. Fungerer den nye gråtonen tilfredsstillende på din skjerm? Jeg har nesten en følelse av at dette bare er mitt problem. (Jeg må nok snakke med skjermleverandøren) DS.

Hei, Bjarne

Ja, den nye søkemotoren er anderledes.

Søket _e_o_u_ som tillegges * bakerst automatisk hadde funnet NEPOMUK dersom NEPOMUK hadde stått alene eller dersom noen med etternavn NEPOMUK hadde stått oppført som oppslagsord. Dette er ikke tilfelle for noen av de 14 treffene du får ved å søke på NEPOMUK og dermed får du ikke noen treff med din syntaks. At dette er svakt, dårligere enn før, til og med ulogisk - det er jeg helt enig i.

Ja, ny gråtone anser jeg som en klar forbedring for min skjerm.

Hilsen CS

Hilsen Bjarne

hei samtlige

Jeg tror det er svært viktig for oss ihuga kryssordløsere, at vi tar oss tid til å sende tilbakemeldinger til Kunnskapsforlaget om vår oppfatning av det nye søkersystemet.

Selv har jeg gjort dette.

Jeg har fått en lovnad om at søkersystemet skal ytterligere fornyes, og forbedres,- også i forhold til "oss" i løpet av et "par måneder" på nyåret.-

Hvorvidt dette bare blir en justert forbedring av en massiv forverring, står igjen å se.

Jeg oppfordrer med dette FLEST mulige til å skrive inn til forlaget og si sin mening,- helst begrunnet.

Vi er trofaste kunder,- og kundeflukt kan skremme ethvert foretak til retrett, eller i alle fall til stille kontemplasjon rundt emnet!

iver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...