Gå til innhold

Apparat i Hjemmet 50, oppe til høyre i mesterkryssord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

akok

Hvis du koker vann, produseres mye damp. Vi har også et annet ord for damp, eller fortettet damp for å være mer presis. Første del av apparat består av dette andre ordet for damp. Et av dine forslag til løsning viser dette. Se TANUMS. om1

akok

Hvis du koker vann, produseres mye damp. Vi har også et annet ord for damp, eller fortettet damp for å være mer presis. Første del av apparat består av dette andre ordet for damp. Et av dine forslag til løsning viser dette. Se TANUMS. om1

Jo, akok. Vi har mange eksempler fra "Mesteren" på at flertallsendelsen -er sløyfes. (Som i nynorsk). Og forslaget fra om1 kan jeg ikke få til å passe inn her. Men det kan selvfølgelig være dobbeltløsninger.

({$editedMessage} 19.12.13 08:36)

Annonse

Hei

Sånn jeg har forstått Tanum når det gjelder substantiver i intetkjønn, så er det valgfritt med -er endelse eller ikke i flertall. På side 987 i min utgave av Tanum står bøying av intetkjønnsord. Sitat: De fleste flerstavelses intetkjønnsord bøyes slik:

et kontor-kontoret-kontor eller kontorer -kontora eller kontorene. Et bryggeri-bryggeriet-bryggeri eller bryggerier-bryggeria eller bryggeriene.

Jeg har derfor gått ut i fra at et apparat bøyes: apparatet- apparat eller apparater-apparatene.

Mvh Torild

({$editedMessage} 19.12.13 18:55)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...