Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest punky
Skrevet

Kunne ønske meg hjelp til: Aurskog-Høland er et slikt, 7 bokst. Håper at 2=v og 4=n. Det er vel ingenting som heter tvenavn ?

Fortsetter under...

Gjest punky
Skrevet

Hjelpe og trøste, hvor fant du dette, fant tipset ditt i Norsk illustrert ordbok, men hva fikk deg til å tenke i de baner?Er utrolig takknemlig, ordet er så rart at jeg neppe ville ha sjekket den kombinasjonen. Tusen takk!

Gjest blåmann
Skrevet

Kunne ønske meg hjelp til: Aurskog-Høland er et slikt, 7 bokst. Håper at 2=v og 4=n. Det er vel ingenting som heter tvenavn ?

Hei punky,

Brukte cd-en 'Norsk språk'. Søk med de bokstavene du gjettet på (?v?n???, eller også ?v?n?v?) gir et passe lite antall ord å bla gjennom. Søk på Aurskog* gir også ordet direkte, siden Aurskog-Høland er brukt som eksempel i forklaringen av ordet. Hvis man ikke har denne cd-en, blir det fort en del sider å bla gjennom. (Urettferdig?).

Gjest punky
Skrevet

Hei igjen, CDèn har jeg ikke, men boka jeg nevnte opererte med akkurat dette aktuelle eksempelet, rettskrivningsordboka hadde også ordet, men brukte sursøt som eksempel.Ville ikke ha gjettet at svaret var rett ut fra det eksempelet. Takk igjen.

Gjest martin
Skrevet

Punky

Aurskog-Høland er et eksempel på dvandva, som er sanskrit og betyr par. Store Norske bruker ma-bap som eks. = mor-far , dvs. mor og far , foreldre.

Dvandva er sammensetning av sideordnete ord uten og mellom. Se SNL.

Martin

Annonse

Gjest punky
Skrevet

Hei Martin, jeg fant bekreftelse på ordet i Norsk illustrert ordbok, mener at før jeg ba om hjelp prøvde SNL uten å finne noe. Brukte sikkert ikke rett spørreord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...